کد مطلب: 

172381
قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم معاونت علمی مطرح کرد؛

لزوم مساعدت در برندسازی و صادرات شرکت‌های بازی رایانه‌ای

قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی گفت: علاوه بر مساعدت در زمینه صادرات بازی ها که محصولا نوعا دانش بنیانی محسوب می شوند، یکی از راهکارهای اساسی تقویت و ایجاد تحول در این عرصه، مساعدت در ایجاد برندهای معتبر و بزرگ است.
لزوم مساعدت در برندسازی و صادرات شرکت‌های بازی رایانه‌ای

به گزارش خبرنگار سیتنا، دومین جلسه گروه های متمرکز بازی های رایانه ای به منظور تدوین سند سیاست های کلان بازی های رایانه ای با رویکرد نظام ملی نوآوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.

در این جلسه که با حضور نمایندگان نهادهای فعال در این بخش و از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه نظام ملی نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، مسائل موجود در مسیر تدوین و تصویب سند صنعت بازی های رایانه ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تاکید بر سیاست این معاونت مبنی برحمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع فرهنگی، گفت: حوزه بازی های رایانه ای یکی از بخش های دانش بنیان در حوزه ستاد است که مورد حمایت قرار خواهند گرفت. به منظور تشخیص و ارزشیابی دانش بنیان بودن شرکت ها، ستاد از کارگزاران تخصصی استفاده خواهد کرد. از این رو، باید با تطبیق شرایط کارگزاران اقدام به انتخاب کارگزار تخصصی مناسب کرد که در این میان بنیاد ملی بازی های رایانه ای به دلایل مختلف از جمله تخصص و داشتن نیروی متخصص و باصلاحیت و همچنین ذینفع نبودن در فرآیند تشخیص دانش بنیان شرکت ها، گزینه بسیار مناسبی به نظر می رسد.

وی در تشریح راهکارها و راهبردهای برون رفت از چالش های پیش روی این صنعت که بر اساس جلسات هم اندیشی گذشته تدوین شده است، گفت: لزوم تاسیس یک ناشر بزرگ برای بازی های ایرانی، حمایت سازمان ها و نهادها در تبلیغ بازی های ایرانی، تسهیل در فرایند دانش بنیان شدن شرکت ها، نظارت بیشتر بر بازار بازی های خارجی، ایجاد مراکز رشد، تقویت ارتباط موثر و مناسب با شرکت های خارجی، ایجاد بانک اطلاعاتی از وضعیت بازی های رایانه ای داخلی، تنظیم مقررات برای تسهیل دست یابی فعالان به آمار و اطلاعات مرتبط از اهم راهکارهای تدوین شده در این زمینه است.

سیادتی همچنین گفت: با توجه به تحلیل اطلاعات اولیه، به نظر می رسد یکی از مهم ترین مشکلات این صنعت در ایران، بازار است که با توجه به مشخصه های ذکر شده از بازار که به دلایل مختلف در اختیار بازی های خارجی است، عملا توجه اصلی باید به سمت صادرات باشد. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم اقتصاد این حوزه در دنیا بسیار سودآور و آینده دار است.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ادامه داد: به نظر می رسد علاوه بر مساعدت در زمینه صادرات بازی ها که محصولا نوعا دانش بنیانی محسوب می شوند، یکی از راهکارهای اساسی تقویت و ایجاد تحول در این عرصه، مساعدت در ایجاد برندهای معتبر و بزرگ است که بتوانند همزمان چندین پروژه را مدیریت کنند و بتوانند با استفاده از ابزارهای مهندسی و مدیریتی به روز، بتوانند مدیریت مناسبی بر فرآیند ساخت و عرضه بازی ها انجام دهند.

براساس این گزارش، در این نشست، نماینده فعالان بخش خصوصی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد یک شرکت نشر خصوصی داخلی بازی های ایرانی به عنوان یکی از راهکارهای کمک به این صنعت، گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای به واسطه ساختار نیمه دولتی نمی تواند این وظیفه را به عهده بگیرد و نیاز به موسسه ای چون رسانه های تصویری در این عرصه وجود دارد. فعالان این عرصه به کمک دولت در تسهیل برقراری ارتباط این شرکت ها با شرکت های مشابه خارجی برای گسترش فعالیت های خود نیاز دارند.

مشکل دیگر عدم ثبات قیمت های بازی های خارجی است که امکان رقابت بازی های داخلی را سلب می کند.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-01-17 21:41

افزودن دیدگاه جدید