کد مطلب: 

171918

هشدار! افشای فروش اطلاعات شخصی دارندگان سیم‌کارت ایرانسل

یکی از با ارزش ترین هنجارها برای هر فردی در جامعه حفظ حریم خصوصی اوست، اما گاهی اوقات یک "اشتباه" باعث می شود که حریم خصوصی میلیون ها انسان نقض شود.
هشدار! افشای فروش اطلاعات شخصی دارندگان سیم‌کارت ایرانسل

به گزارش سیتنا، سایت پارسینه در گزارشی نوشت: این بار نوبت اپراتورهای تلفن همراه و به ویژه شرکت هایی که برای ایرانسل نقش cp  را بازی می کنند، است که اطلاعات کاربران این اپراتور را در سطح اینترنت شاید آنها پخش می کنند و با قیمت هایی بین ده هزارتومان تا یک میلیون تومان به صورت تقریبی به فروش می رسانند، این در حالیست که روزانه نسخه بروز رسانی نیز ارائه می شود!

اطلاعات منتشر شده می تواند انواع هنجارهای جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، حتی می توان گفت که انتشار این اطلاعات می تواند زمینه ساز جرم و  کلاهبرداری های میلیونی شود، اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم باید به پیامک های تبلیغاتی اشاره کنیم، افراد سودجو به آسانی می توانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، کد پستی و ... را با وارد کردن شماره به دست آوردن و از آن برای سوء استفاده از صاحب شماره استفاده کنند.
فعلا در خیلی از سایت ها انتشار دیتابیس شرکت ایرانسل، منبع درآمد مناسبی برای برخی از افراد سودجو شده است و آن ها از هر فرصتی برای کسب درآمد استفاده می کنند؛ گاهی کل دیتابیس را به قیمت نجومی می فروشند و گاهی هم برای ارائه اطلاعات فقط یک یا چند شماره مبالغی ناچیز را اخذ می کنند.
 
به عنوان مثال:
نمونه هایی از سایت ها و افرادی که در شبکه های اجتماعی اقدام به فروش این اطلاعات می کنند، گفتگوی داخل عکس را بخوانید:
 
 
 
 
 
ماجرا چیست؟
همان گونه که می دانید باید در هنگام خرید سیم کارت یک سری اطلاعات شخصی و خاص از قبیل (شماره ملی، شماره شناسنامه، کدپستی و ...) را در فرم ها یا سند وارد کنید، کاربر به امید این که اطلاعات در پیش اپراتور محفوظ می ماند تمامی اطلاعاتی را که حتی به دوستان خود هم نمی دهد؛ را در اختیار اپراتور قرار می دهد.
برای اطلاع دقیق تر از این موضوع با چند نفر از فروشنده‌های این اطلاعات در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کردیم و برای نمونه یک شماره به آن ها دادیم و آن ها هم اطلاعات دقیق صاحب سیم کارت را در اختیار ما قرار دادند. می توانید تصاویر مرتبط را در زیر مشاهده کنید.
 
 

 

  • سوال مهم است که دیتابیس ایرانسل به چه طریقی در اختیار عموم قرار گرفته است؟

تا آنجا که ما میدانیم همه کارهای تبلیغاتی، پیامک های انبوه و برگزاری مسابقات ایرانسل و سایر اپراطور ها را cp ها یا همان شرکت های تحت نظر اپراتور انجام می‌دهند. 

گروهی عقیده دارند که این اطلاعات توسط هکرها استخراج شده است و گروهی هم معتقد هستند که این اطلاعات توسط خود شرکت ایرانسل به cp ها داده شده است و آنها هستند که اطلاعات را بفروش می رسانند و از این راه کسب درآمد می کنند.

ولی تمامی مواردی که از نحوه انتشار اطلاعات گفته می شود فقط در حد شایعه هستند و نمی توان به آن ها محکم استناد کرد، اما فقط باید به واقعیت استناد کرد و آن هم نقض حریم خصوصی کاربران است، و این سوال پیش می آید که سایت های عمومی چگونه اطلاعات ایرانسلی ها را به حراج می گذارند؟

البته گویا گویا خود اپراتور تقصیر ندارد و خیلی از این شماره ها از طریق چند فرد خارج گردیده و فقط بخشی از دیتابیس که زیاد هم نیست منشر شده و اپراتور مذکور سریعا ماجرا را پیگیری و تا حد زیادی رفع کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-12-28 19:52

افزودن دیدگاه جدید