کد مطلب: 

17093

دکتر صادق‎زاده در گفت‎وگو با سیتنا: ‎رگولاتوری تلکیف اعطای مجوز به سرویس‎های ارزش افزوده‎ی موبایل را مشخص کند/ در شبکه‎ی ملی اطلاعات پیشرفت محسوسی دیده نمی‎شود

رئیس کمیته‎ی مخابرات کمیسیون صنایع و معادن در مجلس هفتم، گفت: برای استفاده از برخی از نرم‎افزارها یا سرویس‌های ارزش افزوده در حوزه‎ی تلفن همراه نیازمند پیوست فرهنگی هستیم، ولی وزارت ارتباطات و رگولاتوری هنوز به درستی تکلیف را برای اعطای مجوز به این نرم‌افزارها و حد و حدود آن را مشخص نکرده‎اند.
دکتر صادق‎زاده در گفت‎وگو با سیتنا: ‎رگولاتوری تلکیف اعطای مجوز به سرویس‎های ارزش افزوده‎ی موبایل را مشخص کند/ در شبکه‎ی ملی اطلاعات پیشرفت محسوسی دیده نمی‎شود

دکتر "رمضانعلی صادق زاده" معاون توسعه‎ی فناوری و صنایع پیشرفته‎ی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا درباره قابلیت‌های استفاده از تلفن همراه در زندگی روزمره، گفت: عمدتاً نرم‎افزارهایی که در حوزه‎ی سرویس‌های ارزش افزوده و در گوشی‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان یک چالش در نظر گرفته می‌شود، زیرا پیوست فرهنگی مربوط به آن در کشور تدوین نشده و به تبع در کاربرد آن‎ها چالش‌هایی ایجاد می‌شود.

صادق‌زاده، در تشریح این مسأله، اذعان داشت: به طور مثال در مورد تماس تصویری در تلفن همراه، هنگامی که یکی از اپراتورها فعالیت خود را آغاز کرد، قابل استفاده بود، اما چون پیوست فرهنگی تهیه و تدوین نشده بود، سازمان رگولاتوری نتوانست اجازه‎ی استفاده از این سرویس را به طور گسترده به اپراتور‌ها بدهد.

وی در همین راستا، اذعان داشت: این واقعیت وجود دارد که برای استفاده از برخی از نرم‎افزارها یا سرویس‌های ارزش افزوده، نیازمند پیوست فرهنگی هستیم که هنوز این سند، تهیه و تصویب نشده است.

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفتم، با تاکید بر وظایف سازمان‌های ذی‌ربط، ابراز کرد: به دلیل آنکه هنوز جهت گیری متولیان امر مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا سازمان رگولاتوری که وظیفه صدور و نظارت پروانه را بر عهده دارند مشخص نشده، فعالیت در این حوزه با مسائلی همراه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و رگولاتوری هنوز به درستی تکلیف را برای اعطای مجوز به نرم‌افزارهای مختلف و حد و حدود آن را مشخص نکرده‎اند.

صادق‌زاده با اشاره به زیربنای فرهنگی برای توسعه‎ی زیرساخت‎های فنی در کشور، تشریح کرد: شاید بتوان گفت که تکنولوژی جدید آمده اما فرهنگ مناسب با آن در جامعه موجود نیست یا اینکه هنوز پیوست فرهنگی متناسب با فرهنگ بومی ما تدوین نشده که بر اساس آن، چارچوب حرکت شکل بگیرد و به همین دلیل این مسائل در فضای اینترنت ما ایجاد شد.

معاون توسعه‎ی فناوری و صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به مراحل پیش‌نویس برنامه‎ی ششم توسعه، تصریح کرد: در قانون برنامه‎ی پنجم بحث مربوط به آماده سازی زیرساخت دولت الکترونیک و ایجاد پنجره‎ی واحد برای ارائه و دریافت سرویس در سطوح مختلف، آمده بود اما عملکرد در این حوزه به فراهم بودن زیرساخت فنی بستگی دارد.

وی در ادامه افزود: در پیش نویس برنامه‎ی ششم کشور که در حال تدوین است، پیشنهاد من به سازمان برنامه این است که آینده پژوهی در این حوزه  انجام  شود و و از فضای مجازی و اینترنت به عنوان یک ابزار توسعه استفاده شود.

صادق‌زاده همچنین با تاکید بر توسعه‎ی همه جانبه و لزوم استفاده‎ی حداکثری از منابع و فرصت‌های موجود، گفت: فضای مجازی یک ابزار برای توسعه‎ی همه جانبه در کشور است و باید چارچوب‌های استفاده از آن تدوین و زیرساخت مورد نیاز تامین شود.

وی با تاکید بر معایب و ابعاد آسیب فضای مجازی، تصریح کرد: البته فضای مجازی در مقابل مزایایی که ارائه می‌کند، معایبی هم دارد اما باید کوشید با تدبیر آنها را کاهش داد.

صادق‌زاده در بخشی دیگر از گفت‎وگو با سیتنا، دلایل اجرایی نشدن شبکه ملی اطلاعات را هم به مسائل فنی و هم به اجرایی نشدن وظایف نهادهای ‌ذی‌ربط نسبت داد و تشریح کرد: در بستر اینترنت پرسرعت، شبکه‎ی ملی اطلاعات مطرح است که وظیفه‎ی تامین ارتباطات داخلی و هم‌چنین ایجاد دروازه برای ارتباطات بین الملل را بر عهده دارد ولی این برنامه هنوز بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، پیشرفتی نداشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از این عقب ماندن به امور زیرساخت و بخشی هم به اجرایی کردن وظایف نهادهای اجرایی مانند ثبت احوال، وزارت کشورو یا شهرداری‌ها مربوط می‌شود.

گفت و گو از مونا ارشادی فر

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-07 16:27

افزودن دیدگاه جدید