کد مطلب: 

275457

فناوری 5G چگونه عملکردهای ورزشی را متحول می‌کند؟

همانطور که در بازی‌های جام‌جهانی 2022 شاهد بودیم، فناوری 5G به شکل کاملا کاربردی در دست تماشاچیان بازی‌ها بود و برخی ایرانیان حاضر در این رویداد نیز از طعم آن با سیمکارت ایرانی خود چشیدند؛ اما این فناوری چطور عملکردها در ورزش را متحول می‌کند؟
فناوری 5G چگونه عملکردهای ورزشی را متحول می‌کند؟

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری موج، با پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و فروکش کردن هیجانات و احساسات، وقت پرداختن به مقوله شبکه‌های نسل بعدی ارتباطی و تغییری که در نحوه برگزاری و تماشای ورزش‌ها ایجاد می‌کند، رسیده و اکنون که پس از سال‌ها تبلیغات، شاهد توسعه مرحله به مرحله شبکه‌های ۵G در دنیا هستیم، بهترین زمان برای ورود به آن است.
سرعت فوق‌العاده بالا مبتنی بر فوق پهن‌باند، ظرفیت گسترده و تأخیر بسیار کم از گزاره‌های معرف فناوری نسل پنجم ارتباطی است که برنامه‌های کاملاً جدیدی را به مرحله توسعه و پیاده‌سازی می‌رساند و ضمن تحول در تمامی صنایع، طیف وسیعی از گزینه‌های سرگرمی را فراهم می‌آورد.
با توجه به تعادلی که دنیای ورزش بین کار و بازی برقرار می‌کند، مهم است در جریان باشیم که ۵G وعده داده درصدد تحول در نحوه تماشا و ورزش ماست؛ اما این تغییر انقلابی که به تحول از آن یاد می‌شود در چه ابعادی خواهد بود؟
مقوله «پخش» بدون شک توسعه یافته‌ترین مورد استفاده از ۵G تا به امروز است که با ترکیب نوآوری‌های آماده، باعث افزایش کارایی و بازگشایی مجموعه‌ای از گزینه‌های خلاقیت می‌شود. 
دوربین‌های مجهز به ۵G نیاز به استفاده از کابل را از بین می‌برند و پوشش ورزش‌هایی را که در یک منطقه وسیع انجام می‌شوند، آسان‌تر می‌کنند همانطور که برای ثبت برخی رویدادها در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ از این تکنولوژی استفاده شد. 
گروهBT Sport  نیز که کانال‌های ورزشی تلویزیونی پولی در بریتانیا و ایرلند را ارائه می‌کنند، می‌تواند قبل از بازی به طرفداران فوتبال در هر مکانی بپیوندد، با اتوبوس تیم سفر کند، بازی را ضبط کند و مصاحبه‌های بعد از مسابقه را با استفاده از همان دوربین انجام دهد.

پخش بهتر

فناوری5G همچنین تجربه کاربر نهایی از پخش را با امکان پخش جریانی با کیفیت بالاتر و قابل اعتمادتر تغییر می‌دهد. این امر تغییر عادات کاربر را تسریع و مدل‌های پخش سنتی را دگرگون می‌کند

اتصال در استادیوم

ارتباط در رویدادهای ورزشی اهمیت بسیاری دارد. طرفداران دیگر از تماشای صرف بازی راضی نیستند و می‌خواهند به اطلاعات اضافی دسترسی داشته باشند، نکات برجسته ویدیو را تماشا و محتوا را در رسانه‌های اجتماعی پست کنند. 
آمار جالبی طی سال گذشته توسط رسانه‌های ورزشی منتشر شد که به طور میانگین بازی‌های بوندس‌لیگا ۴۳ هزار تماشاگر را جذب می‌کند که به طور متوسط ۵۰۰ گیگابایت ترافیک اینترنت مصرف می‌کنند.
برخلاف تصور برخی، تعدادی از سازمان‌های ورزشی نگران هستند که اگر برخی از تماشاگران نتوانند «اتصال» برقرار کنند، در خانه بمانند؛ از طرفی دیگر با توجه به اینکه شبکه‌های تلفن همراه و وای‌فای‌های موجود، ظرفیت چنین محیط‌های پرجمعیتی را ندارند به همین دلیل است که مکان‌ها و اپراتورها درباره ۵G بسیار هیجان‌زده هستند. 
تحقیقات Amdocs و Ovum حاکی از آن است که ۹۱ درصد از اپراتورهای تلفن همراه پیشرو در جهان قصد دارند قابلیت‌های ورزشی ۵G خود را در استادیوم‌ها آزمایش کنند و اپراتورهایی مانند ورایزن نیز در دسترس بودن فناوری نسل پنجم را در استادیوم‌های منتخب برگزاری لیگ آمریکا اعلام کردند.
این موضوع نه تنها رضایت طرفداران را افزایش می‌دهد، بلکه تجربه‌های جدید را نیز امکانپذیر می‌کند. همچنین فدراسیون فوتبال آلمان در نظر دارد به طرفداران اجازه دهد اطلاعات بینش داده مانند سرعت دویدن یک بازیکن را با استفاده از واقعیت افزوده در زمان واقعی مشاهده کنند.

درگیر شدن با طرفداران

تجربه تماشای محتوای ورزشی در تلویزیون یا موبایل نیز تغییر خواهد کرد زیرا تیم‌های ورزشی و فدراسیون‌ها به دنبال استفاده از تجربیات جدید برای جلب مشارکت هواداران هستند. 
جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها یکی از راه‌های انجام این کار است؛ لیگ ملی فوتبال آمریکا با خدمات وب آمازون (AWS) و Verizon کار می‌کند تا داده‌های پخش‌کننده را در زمان واقعی ضبط و آنها را در لبه شبکه نسل پنجم تجزیه و تحلیل کند. 
این امر مدت زمانی را که این اطلاعات می‌تواند به شرکای رسانه‌ای داده شود، کاهش می‌دهد و می‌توانند تقریبا بلافاصله بینش‌ها را به بینندگان منتقل کنند.

بنابراین همانطور که گفته شد تأخیر بسیار کم شبکه‌های 5G، تجربیات کاملاً جدیدی را به خصوص در زمینه واقعیت مجازی (VR) امکانپذیر می‌کند.

مربیگری از راه دور

تبدیل شدن به یک ورزشکار نخبه مستلزم استعداد، کار سخت و مربیگری خوب است. با این حال دسترسی به عنصر نهایی این معادله می‌تواند تحت تأثیر جغرافیا و امور مالی باشد اما فناوری نسل پنجم ارتباطی پتانسیل دموکراتیک کردن دسترسی به دانش را از طریق کوچینگ از راه دور در زمان واقعی دارد. 

تأخیر بسیار کم 5G به این معنی است که ورزشکاران مشتاق می‌توانند از مربیان از طریق فناوری واقعیت مجازی (VR) یا فناوری هولوگرافیک، با بازخورد ارائه شده از طریق داده‌های جمع‌آوری شده از ابزارهای پوشیدنی، یاد بگیرند و استفاده از 5G در نهایت می‌تواند به این معنا باشد که یک تنیسور جوان در دایره قطب شمال، فرصتی مشابه برای حرفه‌ای شدن مانند سایر حرفه‌ای در مرکز امکانات کشوری داشته باشد.

تجزیه و تحلیل عملکرد

طبق تحقیقات ودافون بیزینس، حدود ۳۰ درصد از رهبران ورزشی معتقدند که ۵G بر عملکرد بازیکنان تأثیر می‌گذارد.
تیم‌ها و ورزشکاران مدت‌هاست که از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای درک عملکردشان استفاده می‌کنند اما ۵G تنوع داده‌های قابل جمع‌آوری و به لطف محاسبات لبه‌ای، سرعت پردازش آنها را افزایش می‌دهد. 

داده‌های جمع‌آوری شده از ابزارهای پوشیدنی را می‌توان نزدیک به نقطه جمع‌آوری، پردازش کرد و در معرض انواع جدیدی از تجزیه و تحلیل قرار داد؛ به عنوان مثال، الگوریتم‌های تشخیص بصری می‌توانند الگوهای بازی را شناسایی کرده و توصیه‌هایی را به ورزشکاران یا مربیان در زمان واقعی ارائه کنند.

سلامت ورزشکار

مراقبت‌های بهداشتی به عنوان یکی از بخش‌هایی که از طریق ۵G آماده تحول هستند و بسیاری از نوآوری‌ها، همراه با ماهیت روزافزون داده‌محور ورزش، تأثیر مثبتی بر رفاه ورزشکاران خواهند داشت. 
تجزیه و تحلیل‌های مجهز به فناوری نسل پنجم ارتباطی می‌توانند حجم کار را مدیریت کرده و آسیب‌ها را قبل از وقوع آنها پیش‌بینی کنند در حالیکه آسیب‌ها را می‌توان از راه دور درمان کرد. 
جراحی رباتیک که تا پیش از این یک رویا بود اما سرانجام در ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه ارتباطی، در تیر ماه ۱۴۰۱ انجام شد؛ نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت همراه اول روی یک حیوان زنده انجام شد و نتیجه آن موفقیت‌آمیز بود.
مرتضی طاهری‌بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در همان زمان ضمن اشاره به توسعه بستر امن و پرسرعت برای انجام اموری همچون جراحی از راه دور گفته بود که «همراه اول یوزکیس ۵G جراحی از راه دور را برای نخستین بار در نمایشگاه تلکام ۱۳۹۷ رونمایی کرد و امروز شاهد استفاده از آن به صورت واقعی بر روی حیوان هستیم و در آینده نزدیک نیز توسط پزشکان بر روی انسان و بر بستر همراه اول بکار گرفته خواهد شد.»

اقدامات دیگری توسط این فناوری در زمینه سلامت انجام شده که یک نمونه آن توسط اتحادیه راگبی است؛ این بخش با استفاده از محافظ‌های دهان هوشمند به تحقیق و تشخیص ضربه مغزی می‌پردازد.اگر بتوان به این داده‌ها در زمان واقعی دسترسی داشت و تجزیه و تحلیل کرد، آنگاه ورزش به طور قابل توجهی برای بازیکنان ایمن‌تر می‌شود.

مدیریت رویداد

فناوری نسل پنجم ارتباطی این پتانسیل را دارد که عملیات رویدادهای مهم را بسیار کارآمدتر کند. 

برقراری ارتباطات مطمئن بین سهامداران مختلف مانند سازمان‌دهندگان، داوطلبان و تیم‌های عملیاتی از موارد مسلم است که 5G می‌تواند از طریق زمان پاسخ‌دهی بهتر و از طریق شبکه‌های دوربین مدار بسته متصل به ایمنی کمک کند.

قضاوت بهتر مسابقه

بسیاری از ورزش‌ها به دنبال استفاده از فناوری برای کمک به مقامات هستند؛ این کمک می‌تواند در قالب بررسی ویدیویی، ردیابی توپ و سنسورها که اکنون جزء بسیاری از ورزش‌ها هستند، است.
فناوری نسل پنجم ارتباطی می‌تواند با خودکار کردن تصمیمات بیشتر، این تغییر را تسریع بخشد. به عنوان مثال، استفاده از یک توپ هوشمند و پوشیدنی‌های بازیکنان می‌تواند آفسایدها را تشخیص دهد و مشخص کند چه کسی آخرین بار توپ را لمس کرده است. 
فناوری نسل پنجم ارتباطی همچنین می‌تواند به کمک داور ویدیویی (VAR) در فوتبال کمک کند. حدس زده می‌شود که لیگ برتر می‌تواند از یک برنامه تلفن همراه برای انتقال تصمیمات VAR به هواداران در استادیوم استفاده کند اما این کار بدون ظرفیت بالا و تاخیر کم ۵G دشوار است. 

اگر لیگ برتر بخواهد یک گام فراتر برود، می‌تواند سیستم کمک داور هواداران (FAR) را که توسط وودافون به عنوان بخشی از آزمایش 5G در جزایر اسکیلی استفاده می‌شود، معرفی کند. طرفداران می‌توانند حوادث را بررسی کنند و درباره مسیر صحیح رای دهند.

آینده ورزشی را فعال می‌کند

پیش‌بینی برخی از نوآوری‌های آینده در ورزش سخت است اما می‌توانیم مطمئن باشیم که ۵G در بسیاری از آنها نقش خواهد داشت؛ همانطور که وودافون اعلام کرده است ۷۶ درصد از تصمیم‌گیرندگان صنعت ورزش قصد دارند از فناوری ۵G برای ایجاد نوآوری استفاده کنند. 
برخی از پیش‌بینی‌ها کاملاً به قلمروهای علمی تخیلی تعلق دارند اما ما خیلی دور از دورانی نیستیم که در آن ورزشکاران بتوانند با استفاده از عینک‌های هوشمند یا حتی ایمپلنت‌های بایونیک به اطلاعات تناسب اندام و عملکرد در زمان واقعی دسترسی پیدا کنند.
فناوری ۵G بزودی و طی چند سال آینده در صنعت و زندگی روزمره ما تثبیت خواهد شد، بنابراین طبیعی است که تأثیر آن بر ورزش نیز کمرنگ نخواهد بود و جام‌جهانی امسال (۲۰۲۲ قطر) فرصت خوبی بود تا به این پدیده که در استادیوم‌های ورزشی دست مردم بود، توجهی ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-12-21 13:55

افزودن دیدگاه جدید