کد مطلب: 

274921

هشدار سازمان غذا و دارو پیرامون داروهای تلگرامی و اینستاگرامی

مشاور رسانه‌ای رییس سازمان غذا و دارو گفت: بیماران به هیچ عنوان از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی دارو تهیه نکنند زیرا تولید و تامین دارو مسیر مشخصی دارد و داروهایی که از طریق فضای مجازی عرضه می‌شود، به هیچ عنوان مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.
دارو

به گزارش سیتنا، دکتر سجاد اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تبلیغات برخی داروهایی که با عناوینی همچون «داروهای موثر هندی و پاکستانی» در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شوند، گفت: ارائه هر نوع دارویی در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و مبادی به جز داروخانه، غیرقانونی و تخلف است.

وی افزود: دارو باید از مسیر رسمی زنجیره تامین دارو به دست مصرف‌کننده و بیمار برسد که تنها عرضه‌کننده داروها هم داروخانه‌ها هستند. تامین دارو از هر جایی به غیر از داروخانه برای ما رسمیت ندارد و غیر قانونی است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تنها محل قانونی عرضه دارو، داروخانه است، گفت: باید توجه کرد که داروهایی که از طریق مبادی غیرمجاز عرضه می‌شوند، ممکن است تقلبی باشند. به طوری که برچسبی که روی آن وجود دارد، مربوط به آن دارو نباشد و ممکن است اصلا دارو نباشد و ماده دیگری در آن باشد. همچنین ممکن است دارویی که به عنوان داروی موثر عرضه می‌شود، فاقد ماده مؤثره بود یا حتی ترکیبات خطرناکی در آن استفاده شده باشد.

وی با بیان اینکه مصرف این داروها می‌تواند عوارض متعددی برای بیمار داشته باشد، گفت: بیماران به هیچ عنوان از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی دارو تهیه نکنند. زیرا تولید و تامین دارو مسیر مشخصی دارد. فرایند تامین ماده اولیه، بررسی فرمولاسیون آن، تولید، انجام تست‌های پایداری و... در فرایند تولید و تامین دارو انجام شده و بعد از آن مجوز توزیع و عرضه دریافت می‌کند. طی این مسیر مشخص برای داروها تنها زمانی تضمین می‌شود که بیمار دارویش را از داروخانه دریافت کند.

اسماعیلی گفت: مجددا تاکید می‌کنم داروهایی که از طریق فضای مجازی، اعم از تلگرام، اینستاگرام و سایر مبادی غیرمجاز عرضه می‌شود، به هیچ عنوان مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.

اسماعیلی در ادامه صحبت‌هایش درباره خوددرمانی برخی بیماران هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی، مانند کرونا، آنفلوآنزا و ... گفت: با ابتلا به بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، آنفلوآنزا و... به هیچ عنوان خوددرمانی توصیه نمی‌شود؛ چراکه به عنوان مثال مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک در زمان ابتلا به این بیماری‌ها می‌تواند منجر به مقاومت میکروبی شود. در عین حال مصرف داروهای غیرمجاز هم برای درمان این بیماری‌ها می‌تواند عوارض متعددی بر بیماران داشته باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: تضمین‌کننده اینکه بیمار داروی ایمن و بدون عوارض جانبی غیرمعمول مصرف کند، این است که بیمار دارو را از داروخانه تامین کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-12-06 09:44

افزودن دیدگاه جدید