کد مطلب: 

272359

نماینده مجلس: شورای عالی فضای مجازی در تصویب طرح صیانت، مجلس را دور زد

عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس گفت: معتقدم علی‌القاعده تصمیم گیری درباره طرح صیانت باید در مجلس می‌شد و نباید آن را دور می‌زدند، البته اعضای شورای عالی فضای مجازی استدلال‌هایی دارند که ما اختیاراتی داریم و می‌توانیم سیاست‌گذاری‌هایی را انجام دهیم.
غلامرضا نوری قزلجه

به گزارش سیتنا، غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با ایلنا، درباه این که بخش‌هایی از طرح صیانت توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است و آیا به معنی پایان جدال‌ها بر سر این طرح است، گفت: به ظاهر اتفاقی برای طرح صیانت رخ نداده است؛ ولی فی‌الواقع آنچه که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده همان ساختار و چارچوب طرح صیانت است که با اندکی تغییراتی در کمیسیون تصویب شده و بستر هم از نظر مقررات برای اجرای اهدافی که در طرح صیانت بود، فراهم شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر از این منظر نگاه کنیم می‌شود گفت بله طرح صیانت به تصویب رسیده؛ زیرا اعضای کمیسیونی که شورای عالی فضای مجازی به آن‌ها اختیار داده است اگر بخواهند نظر و برنامه‌ای را که دارند پیاده کنند، می‌توانند همه اهداف مدنظرشان در طرح صیانت را عملیاتی، اجرایی و ابلاغ کنند و دیگر نیازی به تصویب طرح صیانتِ صیانت‌گران نخواهد داشت که امیدوارم آن ساختار و چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی در غیاب مجلس ایجاد کرد، نباشد.

وی ادامه داد: معتقدم علی‌القاعده تصمیم‌گیری درباره طرح صیانت باید در مجلس می‌شد و نباید آن را دور می‌زدند. البته اعضای شورای عالی فضای مجازی استدلال‌هایی دارند که ما اختیاراتی داریم و می‌توانیم سیاست‌گذاری‌هایی را انجام دهیم. با این حال عملیات انجام و «کمیسیون عالی‌ تنظیم‌گری» تشکیل شده است که البته امیدوار هستیم در این کمیسیون مباحثی که مطرح می‌شود در جهت صیانت از حقوق کاربران و حقوق اساسی مردم در بحث‌های گردش آزاد اطلاعات، آزادی بیان و دسترسی به اینترنت پر سرعت و ارزان قیمت باشد نه آن چیزی که در طرح صیانت دنبال می‌شود.

عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت گفت: در پاسخ به این‌که شاهد هستیم شوراهایی که اختیاراتی دارند به حوزه قانون گذاری وارد شده‌اند این اقدامات چقدر روی رأس امور بودن مجلس تاثیرگذار است و آیا نمایندگان نمی‌خواهند به این موازی‌کاری ورود کنند، گفت: من معتقدم در مجلس اگر هم چنین انگیزه‌ای وجود داشته باشد شاید کمترینش در همین مجلس یازدهم است برای همین است که این شوراها بیشترین ورود را به حوزه‌های قانون‌گذاری و وظایف مجلس می‌کنند.

نوری قزلجه یادآور شد: آن ارجاع طرح صیانتی که توسط رئیس مجلس صورت گرفت نشان می‌دهد همچنان اراده‌ای متصور نیستند که مجلس بیاید از کیان خودش در حق قانون‌گذاری‌اش دفاع و صیانت کند. بلکه دارد این را از دست می‌دهد. به نظر من همچنین اراده محکم جمعی در این مجلس نیست ولی بسیار ضرورت دارد و مجلس باید از جایگاه و کیانش دفاع جانانه کند زیرا مجلس از راس امور پایین آمده و به زیر کشیده می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-09-14 10:19

افزودن دیدگاه جدید