کد مطلب: 

272313

لپ‌تاپ یا گوشی تاشو، کدام بهتر است؟

بعد از اینکه در نمایشگاه IFA ۲۰۲۲، لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر تاشو به نمایش گذاشته شدند، متوجه شدیم که لپ‌تاپ تاشو حتی پتانسیل این را دارد که از گوشی تاشو هم جذاب‌تر باشد.
لپ‌تاپ یا گوشی تاشو، کدام بهتر است؟

به گزارش دیجی‌کالامگ، در نمایشگاه IFA ۲۰۲۲ که البته چند روزی است به پایان رسیده، یک اتفاق هیجان‌انگیز رخ داد و آن هم رونمایی از لپ‌تاپ‌های تاشو بود. محصولاتی که طبق گفته‌ی نویسنده‌ی منبع این خبر، تجربه‌ی کار با آن‌ها بسیار لذت‌بخش‌تر از کار با گوشی‌های تاشو بوده است. وقتی لنوو نخستین بار از X۱ فولد در سال ۲۰۱۹ رونمایی کرد، خیلی تحت تأثیر قرار نگرفتیم چرا که به نظر می‌رسید یک تلاش نافرجام از سوی این شرکت چینی باشد. اما آنچه که در سال ۲۰۲۲ تحت عنوان X۱ فولد رونمایی شده، کاملا با آن محصول فرق دارد و حس و حال بسیار بهتری را به کاربر القا می‌کند.

چرا لپ‌تاپ تاشو ایده‌ی جذاب‌تری از گوشی تاشو است؟

لپ‌تاپ‌های X۱ فولد لنوو و ذن‌بوک ۱۷ ایسوس، محصولاتی هستند که می‌شود از آن‌ها به عنوان مانیتور اکسترنال استفاده کرد. به طور دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، این محصولات کامپیوترهای All-in-One به حساب می‌آیند که می‌شود از آن‌ها به عنوان یک تبلت با نمایشگر بسیار بزرگ استفاده کرد. وقتی هم که جمع می‌شوند، در قالب یک محصول ۱۳ اینچی یا شاید هم کوچک‌تر در می‌آیند که حمل و نقل آن‌ها بسیار آسان‌تر شود.

این دقیقا هیجان‌انگیزترین بخش ماجرا راجع به لپ‌تاپ‌های تاشو است. کامپیوترهایی که می‌شود به آن‌ها صفحه‌کلیدهایی مجازی را متصل و با آن‌ها کار کرد. در این حالت شما یک لپ‌تاپ ۱۶/۱۷ اینچی با نسبت تصویر ۴:۳ در اختیار خواهید داشت که محتوای شما را به شکل بهتر و جذاب‌تری به نمایش می‌گذارد. با توجه به اینکه کاربران چنین محصولاتی بیشتر اهل کسب و کار هستند، چنین محصولی بیشتر از یک لپ‌تاپ معمولی می‌تواند به کارشان بیاید. طبیعتا نمی‌شود یک لپ‌تاپ معمولی با نسبت تصویر ۴:۳ پیدا کرد چرا که خیلی بزرگ خواهد بود. اما لپ‌تاپ‌های تاشو این مشکل را حل می‌کنند.

هنگامی هم که در راه هستید، می‌شود همین لپ‌تاپ ۴:۳ بزرگ را به یک محصول قابل حمل کوچک تبدیل کرد. البته قصد نداریم بگوییم گوشی‌های هوشمند تاشو ایده‌ی جذابی نیستند اما لپ‌تاپ‌ها با توجه به کارایی که می‌شود از آن‌ها دریافت کرد، به نظر گزینه‌ی جذاب‌تری می‌آیند. آن‌ها نمایشگری بزرگ را به نمایشگر بزرگ‌تر تبدیل می‌کنند اما گوشی‌های هوشمند خیلی این کار را خوب انجام نمی‌دهند. مثلا نهایتا یک یا دو اینچ بزرگ‌تر می‌شوند.

در رابطه با زد فلیپ ۴ یا محصولات مشابه دیگر هم باید بگوییم که آن‌ها اصلا هدف گوشی‌های تاشو را دنبال نمی‌کنند. چون در حالت بسته استفاده از آن‌ها بسیار محدود است و در حالت باز هم تبدیل می‌شوند به یک گوشی کاملا معمولی. زد فولد یا گوشی‌های مشابه حداقل از این حیث بهتر هستند چون در حالت بسته کار یک گوشی معمولی را انجام می‌دهند اما در حالت باز شدن، تماشای فیلم و انجام بازی را به امری لذت‌بخش‌تر تبدیل می‌کنند.

قطعا کاری که شما می‌توانید با یک لپ‌تاپ تاشو انجام دهید به لطف نمایشگر بسیار بزرگی که دارد بیشتر است اما در ابتدا شرکت‌های نرم‌افزاری نظیر مایکروسافت باید سیستم‌عامل خوبی را برای بهره بردن از امکانات این دسته از محصولات طراحی کنند. نظیر اندروید ۱۲L که به بهترین شکل ممکن با گوشی‌های اندرویدی سازگاری دارد و به یک نقطه قوت بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است.

لپ‌تاپ تاشو همچنان راه درازی در پیش دارند

همانطور که در ابتدای متن گفته شده، هستند افرادی که دقیقا بر عکس نویسنده‌ی این مطلب فکر می‌کنند و گوشی‌های تاشو را ایده‌ی بهتر و جذاب‌تری از لپ‌تاپ‌ها می‌دانند. آن‌ها هم دلایل خاص خود را دارند که منطقی به نظر می‌رسند. تمام این‌ها نشان می‌دهد لپ‌تاپ‌های تاشو و به طور کلی فناوری تاشو هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و اگرچه بیش از سه سال از حضور آن در دنیای گجت‌های هوشمند می‌گذرد، هنوز حداقل دو برابر این میزان زمان لازم است تا بشود روی آن‌ها به عنوان محصولی جذاب و خوب حساب کرد.

گوشی‌های تاشو در حال حاضر بسیار گران هستند و لپ‌تاپ‌ها هم قطعا آنقدر گران خواهند بود که فعلا نمی‌توان آن‌ها را گزینه‌ای منطقی به حساب آورد. برای مثال لپ‌تاپ لنوو X۱ فولد ۲۵۰۰ دلار و لپ‌تاپ ذن‌بوک ۱۷ هم ۳۵۰۰ دلار قیمت دارد. این قیمت چیزی نیست که بشود به‌راحتی آن را پرداخت کرد چون می‌شود با پرداخت نیمی از آن هم به محصولاتی دسترسی پیدا کرد که بشود سنگین‌ترین کارها را هم با آن‌ها انجام داد بدون اینکه با مشکل خاصی مواجه شد. بنابراین هنوز کار زیادی هست که باید انجام شود.

لپ‌تاپ‌های تاشو علی‌رغم نقاط ضعف یادشده، محصولات جذابی هستند که می‌شود پیش‌بینی کرد آینده‌ی درخشانی در انتظار آن‌هاست. آن‌ها پتانسیل این را دارند که نظر مثبت کاربران را به خود جلب کنند و چون فعلا در ابتدای مسیر قرار دارند و فقط هم دو شرکت به خود جرئت تولید آن‌ها را داده‌اند، طبیعی است که با مشکلات ریز و درشتی همراه باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-09-12 19:41

افزودن دیدگاه جدید