کد مطلب: 

271464

سالاریه: در پروژه ماهواره خیام تا اندازه‌ای انتقال فناوری داشتیم

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در پروژه ماهواره «خیام» انتقال فناوری تا اندازه‌ای انجام شده است و انتقال فناوری در حوزه فضایی وقتی است که تمام تست‌ها به طور کامل توسط طرف ایرانی، در خاک ایران، با اطلاع دقیق ما و طبق پلنی که ما می‌دهیم انجام شود.
حسین سالاریه

به گزارش سیتنا، حسین سالاریه در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا انتقال فناوری در ساخت ماهواره خیام انجام شده است؟ گفت: انتقال فناوری به صورت پارشالی (تا اندازه ای) انجام شده است.

وی ادامه داد: در این پروژه ناظر بودیم؛ طراحی سطح بالا و طراحی مفهومی با ما بوده است؛ بر انجام کار نظارت داشته ایم و در تست ها حضور داشتیم. یک کار کاملا دو سویه بوده است و در صفر تا صد تمام فرایندهای طراحی بوده ایم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که این توضیح یعنی انتقال فناوری انجام شده است یا خیر؟ گفت: انتقال فناوری در حوزه فضایی این طور است که تا وقتی که تمام تست ها کامل توسط طرف ایرانی در خاک ایران با اطلاع دقیق ما و طبق پلنی که ما می دهیم انجام نشود، انتقال فناوری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: درباره این ماهواره و امثال این ماهواره باید نمونه های اول و دوم ساخته شود و پس از چند نمونه به تدریج این تجربه منتقل می شود و روزی می رسد که همه صفر تا صد کار را خودمان انجام می دهیم.

سالاریه تاکید کرد: نظارت بر یک پروژه فنی یک کار کاملا تخصصی است و اینکه ما ناظر چنین پروژه ای هستیم، پارامترهای ماهواره را مشخص می کنیم، دائم تطبیق می دهیم و در فرآیندهای تست هستیم؛ بخش خوبی از انتقال فناوری صورت می گیرد اما این بخش خیلی باید کامل تر شود که این اتفاق هم ان شالله رخ می دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-08-17 14:50

افزودن دیدگاه جدید