کد مطلب: 

271339

شفاف و قابل نظارت بودن فضای کسب‌وکارهای اینترنتی

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، گفت: فضای کسب و کارهای اینترنتی بسیار شفاف، پاسخگو و همه چیز در این بستر قابل نظارت است.
کسب‌وکارهای اینترنتی

به گزارش سیتنا به نقل از تحلیل بازار، فرشاد وکیل‌زاده، گفت: اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، تنها مرجع رسمی اعطای مجوز کسب و کارهای اینترنتی است که در سال ۹۶ تأسیس شد. بر این اساس هر فردی که بخواهد در این حوزه فعالیت برخط (آنلاین) داشته باشد با اخذ پروانه کسب در فضای مجازی می‌تواند در این بستر فعالیت داشته باشد.

وی بیان کرد: اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مشابه سایر اتحادیه‌هاست با این تفاوت که به دلیل آنکه فضای مجازی محدوده جغرافیایی مشخصی ندارد و یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند تمام فعالیت‌های خود را به سراسر کشور عرضه کند ماهیت تشکیل آن به‌صورت اتحادیه کشوری بوده است.

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی افزود: در صورتی که مشتری از فروشگاه‌های اینترنتی که دارای مجوز و نماد اعتماد الکترونیکی هستند، شکایت داشت، کافی است از طریق سایت اتحادیه شکایت خود را ثبت و پیگیری کند.

وکیل‌زاده تصریح کرد: روال پیگیری و رسیدگی به شکایات در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مشابه مراحل رسیدگی به شکایات در اتحادیه‌های سنتی است و به دلیل آنکه بستر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، آنلاین است رسیدگی خیلی سریع‌تر، شفاف‌تر و جامع‌تر انجام می‌شود.

وی با اشاره به سهولت در رصد و نظارت فضای کسب و کارهای اینترنتی ادامه داد: فضای کسب و کارهای اینترنتی نسبت به فضای حقیقی بسیار شفاف‌تر، پاسخگوتر و همه چیز در این بستر قابل نظارت است. بر این اساس ماهیت شکل‌گیری کسب و کارهای اینترنتی موجب رقابتی‌تر شدن این بازار شده است یعنی کسب و کارهای سنتی مجبور شدند حاشیه سودها و خدماتی را که ارائه می‌دهند به شکل بهتر و کارآمدتری ارتقا دهند تا بتوانند با کسب و کارهای اینترنتی رقابت کنند.

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفت: کسب و کارهای مجازی بستری برای عرضه کالا و خدمات کسب و کارهای حقیقی شده‌اند، همچنین در کسب و کارهای مجازی علاوه بر شفافیت و قابل رصد بودن رعایت موارد قانونی به شدت بیشتر است.

فضای کسب و کارهای اینترنتی نسبت به فضای حقیقی بسیار شفاف‌تر است.

وکیل‌زاده با اشاره به شناسه‌دار شدن کالاها برای جلوگیری از قاچاق اظهار کرد: درج شناسه کالا در فروشگاه‌های مجازی بسیار کامل‌تر و دقیق‌تر از فضای حقیقی صورت گرفت. به عنوان مثال اگر شما وارد بازارهای سنتی شوید به راحتی به کالاهای قاچاق دسترسی دارید ولی در فروشگاه‌های معتبر مجازی به ندرت کالای قاچاق و یا کالایی بدون شناسه، بدون گارانتی و یا گارانتی متفرقه مشاهده می‌کنید به دلیل آنکه در این بستر نظارت به صورت شفاف و در دسترس است و معمولا کسب و کارهای اینترنتی وارد این فضا نمی‌شوند.

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفت: در کسب و کارهای اینترنتی برندسازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. فروشگاه‌هایی که برند می‌شوند و روی این برند سرمایه‌گذاری می‌کنند برای کسب حاشیه سودهای کوچک برند خود را زیر سوال نمی‌برند.

وی افزود: طبق قانون وقتی یک واحد صنفی فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز می‌کند باید به صورت همزمان درخواست «اینماد» از مرکز توسعه تجارت الکترونیک و «اخذ پروانه کسب صنفی» از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی کند. این درخواست همزمان «اینماد» و «پروانه کسب صنفی» نشان دهنده این است که کسب و کارهایی که وارد این حوزه شده‌اند به راحتی قابل رصد و کنترل هستند و اتحادیه و مراجع نظارتی روی آنها نظارت دارند.

وکیل‌زاده گفت: در مقابل نمی‌گوییم این پایش برای تمام کسب و کارهای اینترنتی صورت گرفته است، بسیاری از افرادی که در فضای مجازی به‌ویژه پیام‌رسان‌های خارجی فعالیت می‌کنند لزوما مشخص نیست این پیام‌رسان‌ها متعلق به چه کسی است و در بسیاری از موارد اگر شکایتی وارد شود قابلیت رسیدگی حتی برای مراجع قضایی هم وجود ندارد و یا اینکه فرآیند رسیدگی به قدری پیچیده می‌شود که فرد شاکی از ادامه شکایت خود منصرف می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بیان کرد: از مشتریان تقاضا داریم صرفا از کسب و کارهای مجازی که دارای پروانه کسب صنفی و اینماد هستند، خرید اینترنتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی معتبر زیرمجموعه و عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی هستند، تصریح کرد: متقاضیانی که از هر مجموعه‌ای قصد خرید اینترنتی دارند می‌توانند با مراجعه به سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نام آن مجموعه را جستجو کنند و از دارا بودن پروانه کسب و مدت اعتبار آن مجموعه مطلع شوند و علاوه بر این موارد لگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و لگوی اینماد که از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعطا می‌شود در بخشی از سایت‌های معتبر نمایش داده می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-08-14 10:11

افزودن دیدگاه جدید