کد مطلب: 

270638

رفع خطای انسانی با راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند مالیاتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نبود سیستم‌های هوشمند، فقدان شفافیت اطلاعاتی، اعمال سلیقه شخصی و خطای انسانی در فرآیند مالیات‌ستانی از یک سو موجب فشار و اجحاف به مودیان و از سوی دیگر سبب فرار مالیاتی و کسری بودجه دولت شده است که راه‌اندازی سامانه مودیان این مشکلات را برطرف خواهد کرد.
شهباز حسن‌پور بیگلری

به گزارش سیتنا، «شهباز حسن‌پور بیگلری» در گفت‌وگو با شادا اظهار کرد: در نظام مالیاتی، دخالت‌های انسانی در مالیات ستانی سبب ظلم به مودیان و ایجاد فساد می‌شود، خود سیستم هم به وجود چنین فسادهایی واقف است و بخشنامه‌های بسیاری تحت عنوان بخشنامه‌های ارشاد برای ممیزهای مالیاتی دارد، همچنین معتبر بودن فاکتورهای کاغذی  موجب سوءاستفاده و در نهایت فرارهای مالیاتی گسترده‌ای می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره سامانه مودیان افزود: اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان موجب ارتقای شفافیت اقتصادی، اخذ مالیات عادلانه و جلوگیری از اجحاف و ظلم به مودیان می‌شود؛ شفافیت اقتصادی سبب کاهش فرار مالیاتی، جلوگیری از کسری بودجه و تبعات ناشی از آن مانند تورم نیز خواهد شد.

اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان موجب ارتقای شفافیت اقتصادی، اخذ مالیات عادلانه و جلوگیری از اجحاف و ظلم به مودیان می‌شود

حسن‌پور در ادامه بیان کرد: قانون، مهم‌ترین زیرساخت اجرایی در نظام مالیاتی کشور است، قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد مودیان براساس اطلاعات سامانه مودیان محاسبه می‌شود، این سامانه عملا مهم‌ترین زیرساخت مالیاتی کشور خواهد بود؛ در صورت شفاف‌شدن تمام تعاملات، هم در بخش نظارت و هم در بخش‌های مبارزه با پولشویی امکان انجام اقدامات بیشتر، افزایش می‌یابد.

نماینده بردسیر و سیرجان در خصوص تأخیر در اجرای سامانه مودیان خاطرنشان کرد: از دلایل تاخیر در اجرای این قانون، عدم تمایل مسئولان دولت قبل در نظام مالیاتی کشور به برخورد یکسان با همه مودیان و گسترش زیرساخت‌ها در کل کشور بود که این موضوع هم پر هزینه و هم زمان‌بر بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که انتظارات از مودیان کوچک که حدود ۷۰ درصد از مودیان کشور هستند و بیش از ۸۵ درصد تراکنش‌های بانکی و در نتیجه صورتحساب‌های الکترونیکی مربوط به آنهاست، کاهش یابد و در برخورد با آنها باید تسهیل‌گری‌هایی در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: تجربه در کشورهای مختلف، چنین رویکردی را تأیید می‌کند، یعنی برای مودیان کوچک تسهیلات ویژه‌ای فراهم کرده‌اند، در این کشورها قواعد طوری است که مودی با انگیزه و بدون چالش و به‌راحتی بتواند کسب و کار خود را شروع کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به دلیل تازگی شروع کار و همچنین حجم بالای تعداد مودیان، ممکن است در ابتدای کار خطاهایی صورت گیرد که سبب فشار به مودیان شود که پیشنهاد می‌شود در ماه‌های اول اجرا، اطلاعات موجود در این سامانه صرفا مبنای محاسبه نباشد و یک عامل انسانی به آن کمک کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-07-21 12:01

افزودن دیدگاه جدید