کد مطلب: 

269653

اعلام وضعیت قیمت‌های جدید لوازم خانگی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر شد و قیمت‌های جدید از اول تیر ماه اجرایی می‌شود.
 لوازم خانگی

به گزارش سیتنا، امید قالیباف در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعیین تکلیف قیمت لوازم خانگی در سال جاری، اظهار کرد: در حوزه لوازم خانگی، افزایش ۱۵ درصد برای تلویزیون و ۱۰ درصد برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی تایید شده و از اول تیر ماه اجرا می‌شود.

چند روز پیش هم دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی به سازمان حمایت خبر داده و گفته بود که بازار کشش افزایش قیمت ندارد و تولیدکنندگان هم از افزایش قیمت استقبال نمی‌کنند، اما باید توان ادامه فعالیت هم داشته باشند.

فرصت تولیدکنندگان داخلی با توجه به ممنوعیت بازگشت ال‌جی و سامسونگ به ایران

به گزارش ایران پژواک، موضوع خارج شدن دو برند معروف کشور کره جنوبی از ایران در سال 97 مانند قطعات دومینو، پیامدهایی در پی داشت که هر کدام به نحوی روی بازار لوازم خانگی کشور تاثیر گذاشتند. از یک سو با توجه به خلا ایجاد شده در بازار و نیاز بازار داخلی به لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی سهم بازار روی زمین مانده را از آن خود می دیدند و به تکاپو افتادند تا هر کدام سهم بیشتری از این سفره را تصاحب کنند. از سوی دیگر اگر چه رسما واردات لوازم خانگی ال جی و سامسونگ متوقف شده بود، اما راه قاچاق همچنان باز ماند و پیدا کردن محصولات این دو برند در بازار کاری نشدنی نبود. در این اوضاع نا به سامان، بازنده اصلی مصرف کنندگان بودند که هر روز با افزایش قیمت به بهانه های مختلف رو به رو می شدند.

اولین خشت از دیوار جدایی برندهای ال جی و سامسونگ از بازار ایران، در سال 97 به خاطر تحریم های آمریکا گذاشته شد و این دو شرکت در حالی که چند سالی بود که نمایندگی های فعالی داشتند و خط تولید محصولاتشان را در ایران راه اندازی کرده بودند، تصمیم گرفتند از بازار ایران خارج شوند. در اقدامی متقابل توسط شورای هماهنگی سران سه قوه واردات لوازم خانگی در همین سال ممنوع شد و این ممنوعیت قرار شد تا پایان سال 1400 ادامه پیدا کند.

در این شرایط که بیشترین سهم بازار لوازم خانگی کشور که در اختیار ال جی و سامسونگ بود از دست آنها خارج شده بود، بهترین فرصت برای تولید کنندگان داخلی ایجاد شد تا نیاز روزافزون بازار لوازم خانگی را با محصولات خود بدون نگرانی از حضور رقبای کره ای، برطرف کنند. به این ترتیب تولیدات داخلی در این سه سال رشد چشمگیری پیدا کردند.

با این که تصور می شد بساط این دو برند معروف، دیگر در کشور جمع شده و اثری از آنها در فروشگاه های لوازم خانگی دیده نخواهد شد، اما خروج رسمی آنها از ایران مانع حضور غیر رسمی شان نشد. در این سال ها قاچاق لوازم خانگی ال جی و سامسونگ از مرزهای کشور پر رونق تر از همیشه دنبال شده و با قیمت هایی عجیب به دست مصرف کننده می رسید، گویی رقابت بی پایانی برای رشد قیمت محصولات داخلی و محصولات قاچاق و محصولات خارجی که از دوران پیش از تحریم وارد کشور شده و هنوز در بازار در دسترس بودند در جریان باشد.
اجازه آمریکا، به کره جنوبی برای ارسال کالا به جای مطالبات نفتی

موضوع فروش نفت ایران در سال های گذشته به کره جنوبی به طرز عجیبی به بحث لوازم خانگی ارتباط پیدا کرد. گفته می شود چیزی در حدود 9 میلیارد دلار طلب ایران از کره جنوبی بابت فروش نفت، توسط این کشور بلوکه شده و به ایران پرداخت نشده است. با گذشت چند سال از این موضوع حال در سال 1400این خبر پخش شد که، آمریکا به کره اجازه داده است که برای آزاد کردن بخشی از طلب ایران، می تواند به جای پول، به صورت کالایی، بدهی خود را بپردازد آن هم به شرطی که شرکت هایی که قبلا در ایران فعالیت داشته اند (مشابه ال جی و سامسونگ) این کار را انجام دهند و شرکت هایی که قبلا فعالیتی در ایران نداشته اند، اجازه چنین کاری را ندارند.

در اقدامی متقابل در پی نامه تولیدکنندگان داخلی در اعتراض به پیامدهای این موضوع به رهبری، این بار مقام معظم رهبری مستقیما، در نامه ای دستگاه های مربوطه را موظف کردند تا از واردات این دو برند کره ای خودداری کنند.

با پدید آمدن تمام این مسائل، راه بازگشت ال جی و سامسونگ به کشور بسته ماند تا این دو شرکت فعلا به طور رسمی در ایران حضور نداشته باشند، لذا با فرصت ایجاد شده برای تولیدکنندگان داخلی این حوزه باید جنس ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-06-19 13:55

افزودن دیدگاه جدید