کد مطلب: 

266137

عارف: باید مرکز تحقیقات مخابرات در جایگاه ملی خود قرار گیرد

رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران، گفت: متاسفانه فراز و نشیب های چهار دهه گذشته، جایگاه مرکز تحقیقات مخابرات ایران را در حد یک مرکز سرویس دهنده به نیازهای خاص و کوتاه مدت وزارت ارتباطات تقلیل داده است. این مرکز باید در جایگاه ملی خود قرار گیرد و بتواند از همه توان و پتانسیل های کشور با توجه به راهبردها و اسناد بالادستی استفاده کند.
عارف: باید مرکز تحقیقات مخابرات در جایگاه ملی خود قرار گیرد

به گزارش سیتنا به نقل از امیدنامه، دکتر محمدرضا عارف در آیین اختتامیه سیزدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران که بصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد، با گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، به شعار این دوره از کنفرانس با عنوان " فرماندهی و کنترل،فناوری های نو ،پیشرفت ملی" اشاره کرد  و با بیان اینکه رتقاء کیفیت مقالات و برگزاری کارگاه‌ها یکی از دستاوردهای کفرانس سیزدهم بود،گفت: توجه به علم فرماندهی و کنترل با نگاه به اسناد بالادستی توسعه علم و فناوری در کشور از یک طرف و روند پیشرفت فناوری های نو در جهان از طرف دیگر،یک ضرورت جدی و اساسی برای کلیه مراکز علمی و پژوهشی کشور است.
وی با بیان اینکه بی اعتنایی و عدم سرمایه گذاری در موضوع فرماندهی و کنترل یک تهدید جدی برای کشور بر اساس راهبردهای توسعه و علم و فناوری محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با نگاه به 2 راهبرد و جهت‌گیری فناورهای نو در قرن جدید میلادی یعنی انقلاب صنعتی چهارم در اوایل دهه دوم قرن حاضر که تاکید بر توسعه هماهنگ فناوری های نو دارد و جامعه ابرهوشمند در اواسط دهه دوم قرن حاضر که تاکید بر ادغام و بهره‌برداری مشترک از دستاوردهای شناخته شده و پتانسیل‌های فناوری های نو و خلق این فناوری ها را دارد ما را به اهمیت علم فرماندهی و کنترل می رساند.
رئیس انجمن فرماندهی و کنترل ایران ادامه داد: در یک نگاه می توان گفت که اجزا فرماندهی و کنترل زیربنای اساسی و حیاتی جامعه ابر هوشمند آینده است.
وی تاکید کرد: آنچه امروز برای کشور ما امری حیاتی است ،انتخاب یک برنامه راهبردی ، علمی و عملیاتی در زمینه فرماندهی و کنترل استتا با استفاده از رویکرد این "علم" و " فناوری" با فرماندهی واحد و مدیریت یکپارچه و تصمیم گیری‌های سازنده و عملی در زمینه هایی که فرماندهی و کنترل باید و می تواند نقش آفرین باشد،تلاش ها دنبال شود.
عارف تصریح کرد: شرایط حاکم بر مدیریت اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشور در شرایط تحریم ، ضرورت بهره مندی از قابلیت‌های فرماندهی و کنترل را برای گذر از شرایط موجود به سمت تعادل امن و با ثبات اجتناب ناپذیر کرده است به همین دلیل پیشنهاد می کنم جامعه علمی و دانشگاهی صنعتی کشور در جهت تبیین مبانی نظری وپایه، ارائه چارچوب های بومی توسعه و برنامه ریزی منعطف و ماندگار در فضای فرماندهی عملیات مشترک شبکه ای در ابعاد مورد نظر به صورت امن و پایدار اهتمام بیشتری داشته باشند.
وی افزود: شرایط جغرافیایی و موقعیت ژئو پلتیک و وجود حوادث بحرانی در کشور از جمله زلزله، سیل، محیط زیست، مسایل اقلیمی ونظائر آن، ضرورت برنامه ریزی منسجم و همگرا را برای سازمان‌های درگیر در مدیریت و اداره این بحران ها ضروری کرده است. پاسخ به این معضلات توجه ویژه و تخصصی به حوزه فرماندهی و کنترل با نگاه انسجام‌بخشی به فرآیندهای شبکه‌ای متعامل در حوزه های مسئولیتی سازمان ها را ایجاب می‌نماید، رویکرد جایگزین کردن توسعه سیستمی و نظام‌مند به جای توسعه بی رویه فناوری در مدیریت بحران ضروری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نگاه بخشی به توسعه فناوری بدون یک برنامه منسجم و هدفمند و عمل گرا نمی تواند در حل مسائل کشور تأثیر چندانی داشته باشد، پیشنهاد کرد آموزش و تحصیلات تکمیلی این حوزه در وزارت علوم ، دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در تحقیقات نظری و بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه‌ای مورد توجه قرار گیرد.
وی با قدردانی از شرکت موثر و خوب نخبگان کشور بویژه دانشمندان جوان در سیزدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یا مرکز تحقیقات مخابرات ایران با نگاه ملی و حاکمیتی به این مرکز اهمیت زیادی برای کشور دارد و به همین دلیل باید با استفاده از همه توانایی‌ها و دانش کشور در جهت ارتقاء فناوری و اطلاعات و ارتباطات با تواجه به رسالت ملی این نهاد اقدامات اساسی صورت گیرد.
عارف با بیان اینکه متاسفانه فراز و نشیب های چهار دهه گذشته بعضا جایگاه مرکز تحقیقات مخابرات ایران را در حد یک مرکز سرویس دهنده به نیازهای خاص و کوتاه مدت وزارت ارتباطات تقلیل داده است، گفت: مرکز تحقیقات مخابرات ایران باید در جایگاه ملی خود قرار بگیرد و بتواند از همه توان و پتانسیل های کشور با توجه به راهبردها و اسناد بالادستی استفاده کند و با کلیه مراکز دانشگاهی فعال در زمینه فناوری و اطلاعات همکاری مستمر داشته باشد و از پژوهشهای آنان استفاده کند.
وی در پایان بر ضرورت همکاری راهبردی و مستمر انجمن فرماندهی و کنترل با مرکز تحقیقات مخابرات ایران تاکید کرد و گفت: تغییرات مدیریتی در وزارت ارتباطات نباید کارکرد مرکز تحقیقات مخابرات ایران را تحت الشعاع قرار دهد و باید همه محققان و اساتید برجسته و بنام کشور در زمینه فناوری و اطلاعات عملا خود  را وابسته و در اختیار این نهاد علمی و پژوهشی ببینند و به آن تعلق خاطر داشته باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-02-12 14:17

افزودن دیدگاه جدید