کد مطلب: 

263388

توسعه بازارهای هدف شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

با توجه به اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه­‌های گوناگون مانند پرورش شناختی، تشخیص و درمان، و همچنین آزمون­‌های ارزیابی، انتظار می­‌رود محصولات، خدمات و بازارهای هدف شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تا پایان امسال در کشور تشکیل شده باشند و کارآفرینی و اشتغال­‌زایی دانش‌بنیان در این حوزه به طور گسترده‌تر شکل گیرد.
توسعه فناوری

به گزارش سیتنا، فناوری­ های خواندن و نوشتن در مغز، پایه و اساس روش­ های درمانی نوین برای مشکلات شناختی و مغز و همچنین ابزار اصلی واسط ­های مغز - ماشین است.

این ابزارها عموما متکی بر ابزارهای الکترونیکی، مغناطیسی، نوری و فراصوت هستند. به علاوه، به همراه توسعه فهم کارکرد مغز، نیاز به ابزارهای نوین برای مطالعه مغز گسترش می­ یابد.

تشکیل کارگروه توسعه فناوری

ستاد توسعه علوم و فناوری‌ های شناختی به صورت مستمر به توسعه مجموعه ­ای از ابزارهای مطالعه مغز پرداخته و در دو سال اخیر، مرحله گسترش کاربرد آنها را در مراکز علمی هدف قرار داده است.

به همین منظور، ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های شناختی از ابتدای سال 1398 نسبت به ایجاد کارگروه توسعه فناوری­ ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز با هدف درمانی اقدام کرد.

از مهمترین اقدامات این کارگروه در سال ­های گذشته می­ توان به حمایت از پژوهش­ های بنیادی و کاربردی در حوزه فناوری­ های شناختی، ایجاد هسته­ های تخصصی در زیرحوزه­ های مهم و حمایت ممتد از آنها و تیم‌ سازی در حوزه­ های میان‌ رشته ­ای اشاره کرد.

همچنین این کارگروه، جهت‌ دهی به برخی تخصص ­های تک‌ رشته ­ای به سمت کاربردهای شناختی، ایجاد حرکت­ های تخصصی در میان گروه ­های پژوهشی دانشگاهی و حمایت از فعالیت­ های صنعتی نوپا را نیز با جدیت دنبال می کند.

گسترش اشتغال‌زایی دانش‌بنیان‌ها

در سال 1399 اقدامات اصلی کارگروه توسعه فناوری­ ها و ابزارهای نوین برای ارتباط دوسویه با مغز همگام با برنامه ­های بلندمدت ستاد، با سه هدف توسعه ابزارهای خواندن و نوشتن در مغز، توسعه شبکه نیروی انسانی و توسعه زیرساخت­ های مورد نیاز، اقدامات بسیاری را به انجام رسانده است.

با توجه به اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه­ های گوناگون مانند پرورش شناختی، تشخیص و درمان، و همچنین آزمون­ های ارزیابی، انتظار می­ رود محصولات، خدمات و بازارهای مورد نظر تا پایان امسال در کشور تشکیل یا تقویت شده باشند و کارآفرینی و اشتغال­ زایی دانش ‌بنیان در این حوزه به طور گسترده ‌تر شکل گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2021-11-14 14:20

افزودن دیدگاه جدید