کد مطلب: 

258575

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: در طرح فضای مجازی استفاده از فیلترشکن جرم نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، واکنش ها به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی را برداشت ها نسبت به نسخه اولیه پیش نویس آن که منسوخ شده است دانست و گفت: بر خلاف شایعات و تخریب های مطرح شده، در این طرح برای استفاده کاربران از فیلترینگ جرم انگاری نشده و بحث مسدودسازی پیام رسان‌ها هم مطرح نیست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: در طرح فضای مجازی استفاده از فیلترشکن جرم نیست

به گزارش سیتنا، سیدعلی یزدی‌خواه در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به شایعات منتشر شده در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در رسانه‌ها گفت: ما در این طرح برای استفاده کاربر از فیلترشکن، جرم انگاری نکرده‌ایم و کاربر می‌تواند از فیلترشکن استفاده کند. همچنین بحث مسدودسازی هم عنوان نشده است، در حقیقت در این طرح به دنبال چاره‌جویی و ضابطه‌مندی پلتفرم های داخلی و خارجی هستیم.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچگونه چارچوب و قوانین مشخصی در بحث استفاده از پلتفرم های داخلی و خارجی وجود نداشته و اگر هم بوده در حقیقت آیین‌نامه‌های ضعیفی است که اجرا نشده و ما در راستای کمک به کاربران، ارزان سازی اینترنت، توسعه فضای کسب و کار داخلی، سهولت استفاده از پیام‌رسان‌ها برای اقشار مختلف و ... تلاش کرده ایم تا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی را تدوین کنیم.

یزدی‌خواه اظهار کرد: البته در صورت تصویب کلیات این طرح در صحن علنی مجلس، طرح به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود تا در آنجا جزئیات به صورت دقیق تر با حضور کارشناسان و نخبگان این عرصه بررسی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شایعه محرومیت بخش قابل توجهی از جامعه برای دسترسی‌ مناسب به شبکه‌های اجتماعی در این طرح صحت ندارد، گفت: برخلاف این شایعات،  توجه ویژه ای به تقویت شبکه های اجتماعی برای تولیدکننده ها و کسب و کارهای داخلی شده است و ما در این راستا بانک مرکزی را ملزم به صدور مجوز برای تراکنش های مالی در ارتباط با تسهیل فعالیت پلت‌فرم‌های داخلی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه واکنش ها به این طرح در واقع برداشت ها نسبت به نسخه اولیه آن است که منسوخ شده است، اظهار کرد: نسخه اولیه طرح، ماه ها پیش بارگذاری شده بود، اما نمایندگان بعد از آن طرح را در کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهشهای مجلس با حضور کارشناسان بیش از صدها ساعت بررسی و تکمیل کردند که این نسخه تکمیلی بارگذاری نشده با این حال حتی درصورت تصویب کلیات این طرح، جزییات آن مجددا با حضور افراد صاحب نظر و در راستای استفاده بهینه از این فضا بررسی خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس ضمن تاکید براینکه اکنون هیچ ضابطه‌ای نسبت به فضای مجازی وجود ندارد، بیان کرد: کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، اندونزی، استرالیا، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا قوانین مشخصی را در حوزه فضای مجازی وضع کرده اند. فضای عمومی جامعه بسیاری از اتفاقات در فضای مجازی را نمی پسندد و نباید برخی اقدامات خلاف مانند قمار، اقدامات تروریستی، جعل اخبار، تضعیف بنیاد خانواده و حرکات و گفتارهای خلاف شرع و عرف جامعه در این فضا مطرح شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مهمترین هدف از ارائه این طرح را کمک به کاربران در استفاده مطلوب از فضا مجازی عنوان کرد و گفت: به هیچ عنوان استفاده از فیلترشکن در این طرح جرم تلقی نشده بلکه برای موسسات و شرکت هایی که آن هم بدون مجوز اقدام به تولید فیلتر شکن تولید کنند، جرم تعریف شده است ونه برای مصرف کننده فیلترشکن.

وی افزود: تاکنون کمیسیون عالی تنظیم مقررات در ایفای نقش خود برای ساماندهی فضای مجازی موفق نبوده و جلسات کمیسیون هم به نوعی با تأخیرهای چند ماهه و با مصوبات غیرعملیاتی تشکیل می شده بنابراین ما به عنوان خادمان ملت باید برای مقابله با ولنگاری در فضای مجازی فکری بکنیم.

به هیچ عنوان استفاده از فیلترشکن در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی جرم تلقی نشده بلکه برای موسسات و شرکت هایی که آن هم بدون مجوز اقدام به تولید فیلترشکن تولید کنند، جرم تعریف شده است ونه برای مصرف کننده فیلترشکن.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در برابر این مسایل نسبت به افکار عمومی باید پاسخگو باشد و متاسفانه اکنون هیچ کنترلی بر فضای مجازی وجود ندارد تا حدی که بنیان خانواده ها، سلامتی روحی فرزندان و اتحاد قومیت ها مورد تهدید قرار گرفته بنابراین منتقدان این طرح عجله ای نداشته باشند و مجلس به طور حتم بعد از تصویب کلیات، جزئیات طرح را در جلسات کارشناسی با حضور متخصصان مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-06-27 13:32

افزودن دیدگاه جدید