کد مطلب: 

256089

پرداخت وام ۱۴۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در وزارت ارتباطات سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان به‌صورت وجوه اداره شده به بخش‌های مختلف پرداخت کردیم.
پرداخت وام ۱۴۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها

به گزارش سیتنا به نقل از ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» در یکی از اتاق‌های گفت و گوی «کلاب‌هاوس» با حضور فعالان حوزه استارتاپ‌ها برگزار شد، حضور پیدا کرد و به تشریح فعالیت‌های وزارت ارتباطات در این بخش پرداخت.

او درباره آمار صندوق نوآوری مبنی بر تخصیص سرمایه ۳ هزار میلیارد تومانی به بازار استارتاپی کشور، گفت: بخشی از چیزی که دولت به‌عنوان سرمایه می‌آورد نوع نگاهی است که معاونت علمی ریاست جمهوری دارد که جنس آن مشخص است و ترجیح می‌دهند از کسب‌وکارهای بزرگ حمایت کنند و بیشتر منابعی که می‌آورند در همین مسیر در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرد.

وی افزود: اما رویکردی که ما در وزارت ارتباطات داریم یک مقداری متفاوت‌تر از کاری بود که معاونت عملی انجام داده‌اند. ما سراغ کسب‌وکارهایی رفتیم که در مرحله ابتدایی خود قرار دارند و بیشتر نیاز به پول‌هایی شبیه حمایت های اولیه (seed money) مدنظرشان است؛ بنابراین «طرح نوآفرین» ما مبتنی بر هسته‌های کوچک اولیه برای شکل‌گیری کسب‌وکار است.

حمایت از شرکت‌ها برای رسیدن به درآمد ۵۰۰ میلیون تومانی

وزیر ارتباطات اشاره کرد: ما در وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات با طرح نوآفرین مرحله‌ای از حمایت گذاشتیم که تا سه سال شرکت‌ها را به درآمد ۵۰۰ میلیون تومانی برسانیم؛ یعنی شرکت‌های کوچکی که کارشان را آغاز می‌کنند به درآمد ۵۰۰ میلیون تومانی در سال برسند بنابراین معافیت‌ها و امتیازهای ویژه‌ای (مانند بسته‌هایی از دل اکوسیستم) برای آن‌ها در نظر گرفتیم.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامی بود که بر اساس آن ۶ هزار گروه کوچک، استارت‌آپ و شرکت‌ نوپا در آن ثبت نام کردند و از امکاناتی که وجود داشت بهره گرفتند. در مرحله بعدی چارچوبی برای راه‌اندازی پارک‌های اقتصاد دیجیتال در مناطقی که ظرفیت داشت تنظیم کردیم. اکنون یک مجموعه ۹ طبقه در مشهد که قبلا متعلق به پست‌بانک بود به عنوان پارک اقتصاد دیجیتال کار خود را آغاز کرده است. در سمنان، مازندران و شیراز نیز پارک‌ها در حال فعالیت هستند. استراتژی پارک‌های اقتصاد دیجیتال این است که شرکت‌ها از درآمد ۵۰۰ میلیون تومان در سال به درآمد ۵ میلیارد تومان برسند و از ظرفیت‌هایی که وجود دارد برای رشد خود استفاده کنند.
جهرمی با بیان این‌که وزارت ارتباطات برای رشد کسب وکارها صندوق نوآفرین را با ارزش سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی کرده است، گفت: ۲۰ درصد از این اعتبار را از وزارت ارتباطات آوردیم و بخشی از آن نیز با مشارکت بخش خصوصی و ستاد اجرایی امام (ره) تامین شده است.
وی افزود: «ذهنیت من از آماری که مدیران دولتی می‌دهند این است که وقتی تصمیم می گیرند یک ردیف اعتباری تعریف می‌کنند، همین درخواست را در اخبار این طور انتشار داده می‌دهند که مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد. در حالی که در واقعیت این تصمیم صرفا روی کاغذ آمده و عملیاتی نشده است.»

دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها نیست

وزیر ارتباطات تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی است که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌ است؛ اما طبیعتاً این کار جذب سرمایه نیست و بیشتر به‌صورت ارائه وام فعالیت می‌کنند. مدل‌هایی که بیشتر مطلوب دوستان در اکوسیستم استارتاپی‌ است جذب سرمایه و شراکت است.
وی تصریح کرد: البته من فکر نمی‌کنم دولت شریک خوبی برای استارتاپ‌ها باشد یا توان اجرای آن را داشته باشد. چراکه ریسک این کار بالاست و دولت چون از منابع عمومی استفاده می‌کند شاید درست نباشد در این عرصه ورود کند.
جهرمی گفت: در وزارت ارتباطات و با راه‌اندازی صندوق نوآفرین به سمتی رفتیم که به VC ها (شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر) وام کم‌بهره بدهیم و آن‌ها را تقویت کنیم.
بنابراین به نظر می‌رسد این آمارهایی که در حوزه ارائه تسهیلات به کسب و کارها اعلام می‌شود بیشتر «عزم» برای انجام کاری باشد تا واقعیت. نوع نگاه دولت برای حمایت از کسب‌وکارها این است که بیشتر منابع مالی را به‌صورت وام در اختیار آن‌ها قرار بدهد. تنها صندوقی که برای شراکت شکل‌گرفته، صندوق نوآفرین است که کار خود را به‌تازگی آغاز کرده است.
او درباره بیشترین سرمایه‌ای که دولت وارد حوزه استارتاپ‌ها کرده است، گفت: این صندوق البته ۱۰۰ درصد دولتی نیست و با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه و مشارکت دولت راه‌اندازی شده است. دولت به‌جز آن سهمی که در صندوق نوآفرین دارد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر مستقیم دیگری انجام نداده است. این صندوق کار خود را تازه آغاز کرده و چهار پروژه را در طی ۴ ماه فعالیت رسمی خود پیش برده است.

۱۴۰ میلیارد تومان وام وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها

وزیر ارتباطات گفت: دولت به اکوسیستم‌ استارتاپی کشور بیشتر وام داده است. در وزارت ارتباطات سال گذشته ۱۴۰ میلیارد تومان به‌صورت وجوه اداره شده به بخش‌های مختلف پرداخت کردیم. سال ۹۶ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت داشتیم. مجموعاً چیزی که به‌عنوان وام برای رشد و تقویت اکوسیستم پرداخت کردیم بیشترین میزان به همان ۱۴۰ میلیارد تومان سال قبل برمی‌گردد. در سال ۹۴ نیز بودجه وزارت ارتباطات برای این کار ۶۰ میلیارد تومان رسید.
وی تأکید کرد: امروز سرویس ژئولوکیشن تبلیغاتی را برای ما پرزنت کردند و از ۱۰ روز دیگر جزو سرویس‌های عمومی است که در دسترس سایت‌ها و مجموعه‌هایی که قصد تبلیغات دارند قرار خواهد گرفت. به این وسیله می‌توان بر اساس شهرها تبلیغات را به‌صورت متنوع ارائه بدهند. پیش‌بینی ما این است که این خدمت می‌تواند بازار تبلیغات آنلاین را دو برابر کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-04-07 15:30

افزودن دیدگاه جدید