کد مطلب: 

255953

مدل توسعه غول‌های فناوری چگونه است؟

با مرور توسعه اقتصاد دیجیتال، شاهد آن هستیم که شرکت های کوچک فناوری و استارت آپ ها، مهمترین منابع جذب و اکتساب توانمندی برای غول های بزرگ فناوری در فضای مجازی هستند.
مدل توسعه غول‌های فناوری چگونه است؟

به گزارش سیتنا به نقل از تسنیم، امروزه اقتصاد دیجیتال نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف دنیا دارد و این کشورها به همراه غول های فناوری اطلاعات و ارتباطات با روش های مختلف سعی می کنند بازار کشورهای مختلف را آن خود سازند. این شرکت ها علاوه بر توسعه خدمات و محصولات دیجیتال که موجب تغییرات قابل توجه در صنایع و کسب و کارهای مختلف می شود، در چگونگی، توسعه و رشد شرکت های کوچکتر و نحوه فعالیت آنها بسیار اثرگذار هستند. 

مروری بر توسعه اقتصاد دیجیتال نشان می دهد شرکت های کوچک و استارت آپ ها مبتنی بر فناوری و استارت آپ ها، مهمترین منابع جذب و اکتساب توانمندی برای بنگاه های بزرگ است. برای درک بیشتر این مساله، در اینجا به تبیین اکوسیستم اقتصاد دیجیتال شرکت ها می پردازیم:

یک. شرکت های بزرگ (کوسه ها)

کوسه ها را باید شرکت های بزرگ فعال در اقتصاد دیجیتال دانست که اغلب ارزش آنها به ده ها میلیارد دلار می رسد. این شرکت ها نقش رهبری اکوسیستم را بر دوش دارند. شرکت هایی مثل اپل، گوگل، آمازون و غیره را می توان جزو دسته کوسه ها دانست که در بالاترین نقطه زنجیره قرار دارند و به راحتی از صحنه نقش آفرینی حذف نمی شوند و رقابت با آنها در حوزه های کاری تخصصی شان برای شرکت های دیگر به شدت دشوار است.

دو. شرکت های متوسط (اره ماهی)

شرکت های استارپ آپی که اکنون به شرکت هایی متوسط با ارزش چند میلیارد دلاری تبدیل شده اند  و مدل کسب و کار آنها تثبیت شده است را در این دسته می توان قرار داد. این شرکت ها از کوسه ها سریع تر بوده و به سختی از رقابت حذف می شوند. نقش بازیگران بزرگ صنعت خود را ایفا می کنند و در نزدیکی نقطه اوج خود بوده و رشد آنها مانند شرکت های نوپا با شیبی تند نیست و معقولانه در حال رشد هستند. تعداد این شرکت ها کم بوده اما نسبت به کوسه ها بیشتر می باشد. شرکت هایی مانند اوبر، نتفلیکس و ایربی اند بی در این دسته قرار می گیرند. نکته مهم در خصوص این دسته از شرکت ها این است که کمتر توسط کوسه ها خریداری شده و ادغام می شوند و به طور معمول در صنعت خود نقش آفرین بوده و باقی می مانند.

سه. استارتاپ ها (ماهی های مهاجم)

شرکت های نوپا و نوآور که به طور معمول بسیار منعطف و در حال آزمون و تثبیت مدل کسب و کار خود هستند در این بخش قرار می گیرند. این شرکت ها رفتاری تهاجمی دارند، رقابت های نوآورانه با یکدیگر دارند، نمودار رشدی با شیب بالا دارند و در صورت موفقیت مدل کسب و کار و تثبیت آن می توانند شکار مناسبی برای کوسه ها باشند. برای نمونه شرکت واتساپ پس از تثبت مدل کسب و کار خود و جذب کاربر، توسط رهبر صنعت خود یعنی فیس بوک خریداری شد.

در واقع اکوسیستم شرکت های اقتصاد دیجیتال را می توان همچون یک زنجیره غذایی در نظر گرفت و شرکت های بزرگ با اکتساب شرکت های نوآور کوچک و استارت آپ ها، توسعه محصول و خدمت خود را تسریع بخشیده و البته از جذب این توانمندی توسط رقبای خود جلوگیری می کنند. برای مثال اپل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تکنولوژی، یکی از استراتژی های اصلی خود را بر ادغام و اکتساب شرکت های کوچکتر قرار داده است. بر اساس آمار، این شرکت تا سال 2018 حدود 100 مورد ادغام را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-04-03 13:06

افزودن دیدگاه جدید