کد مطلب: 

255878

استفاده از شبکه نسل پنجم به عنوان منبع انرژی

گروهی از محققان دانشگاه جورجیاتک آمریکا توانستند برای اولین بار در دنیا با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی آنتنی را بسازند که از سیگنال‌های ۵G انرژی الکترومغناطیسی دریافت می‌کند و از این انرژی برای شارژ تجهیزات الکترونیکی بهره می‌برد.
استفاده از شبکه نسل پنجم به عنوان منبع انرژی

به گزارش سیتنا، ایرنا از پایگاه خبری ساینس، نوشت: به گفته محققان، این فناوری جدید که به اندازه یک عابر بانک است، شبکه ۵G را به یک شبکه بی‌سیم تامین توان الکتریکی تبدیل می‌کند.

ارتباطات بی‌سیم مقادیر قابل توجهی انرژی را محیط منتشر می‌کند و از سال‌ها قبل تلاش‌هایی برای بهره‌برداری از انرژی سیگنال‌های وای فای و سیگنال‌های رادیویی در قالب پروژه‌های مختلف صورت گرفته است. اما فناوری ارتباطات ۵G که برای برقراری ارتباطات سریع و کم‌تاخیر طراحی شده، فرصت‌های جدیدی را پیش‌روی محققان قرار داده است.

ساختار شبکه‌های ۵G به‌گونه‌ای طراحی شده که از امواج میلی‌متری دارای بسامد ‌بالا برای برقراری ارتباط بی‌سیم استفاده می‌کند. این سطح بالای انرژی امکان دریافت و استفاده از انرژی امواج را برای شارژ تجهیزات الکترونیکی فراهم می‌کند.

امکان دریافت امواج با بسامد بالا از مدتی قبل فراهم شده، اما برای این کار به آنتن‌های بزرگی نیاز است که باید دقیقا در مسیر امواج قرار گیرند. اکنون محققان توانستند این مشکل را با استفاده از مولفه‌ای موسوم به لنز روتمن حل کنند.

این مولفه ابزار کوچکی است که می‌تواند امواج آنتن‌های بزرگ با زاویه دید بسته را به مجموعه‌ای از سیگنال‌های مستمر در یک زاویه بسیار بازتر تبدیل کند. بدین ترتیب فرض امکان دریافت چندین سیگنال در راستاهای مختلف را بدون نیاز به چرخش رادار فراهم می‌کند.

محققان با استفاده از لنز روتمن در طراحی آنتن خود توانستند یک آنتن کوچک بسازند که قابلیت دریافت انرژی آن ۲۱ برابر آنتن‌های دارای پوشش زاویه‌ای مشابه است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports  منتشر شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-03-31 09:44

افزودن دیدگاه جدید