کد مطلب: 

255750

فیس بوک و آمازون رکورددار هزینه لابی نزد رگولاتورها

فیس بوک و آمازون بیشترین هزینه را برای لابی نزد رگولاتورها و قانونگذاران در میان شرکتهای آمریکایی داشتند و دو برابر غول نفتی اکسون موبیل و شرکت دخانیات فیلیپ موریس در سال ۲۰۲۰ هزینه کردند.
فیس بوک و آمازون رکورددار هزینه لابی نزد رگولاتورها

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، گزارش منتشره از سوی گروه پابلیک سیتیزن نشان داد که آمازون هزینه برای لابی را در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به میزان ۳۰ درصد افزایش داد و به ۱۸.۷ میلیون دلار رساند. هزینه لابی فیس بوک هم در همین مدت با ۵۶ درصد افزایش، به ۱۹.۶ میلیون دلار رسید.

طبق اسنادی که از سوی اکسون موبیل ارایه شده است، این شرکت ۸.۶۹ میلیون دلار برای لابی در سال ۲۰۲۰ هزینه کرد در حالی که شرکت فیلیپ موریس ۶.۹۵ میلیون دلار هزینه کرد.

گزارش پابلیک سیتیزن به بررسی تاثیرگذاری چهار غول فناوری شامل گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل روی رگولاتورها و قانونگذاران آمریکا از طریق لابی و کمکهای مالی پرداخت و اعلام کرد اساس تاثیرگذاری غولهای فناوری، تیمهای لابی کننده آنها هستند که با استفاده از کمکهای مالی به کمپینها، روابط موجود و تجارب گذشته، به تغییر سیاست به نفع خود می پردازند.

کمیته های اقدام سیاسی، کارمندان و لابیستهای غولهای فناوری در سیکل انتخابات ۲۰۲۰ بیش از ۳۳ درصد کمک مالی بیشتر در مقایسه با سیکل سال ۲۰۱۸ انجام دادند. غولهای فناوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۲ میلیون دلار به اعضای کنگره دادند که به دنبال ساماندهی فعالیت غولهای فناوری به خصوص در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی و حریم خصوصی بودند.

با این حال فیس بوک در ژانویه به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد مقررات اینترنت باید به روزرسانی شوند و این شرکت از مقررات جدیدی که به واقعیتهای کنونی فضای آنلاین می پردازند، حمایت می کند.

سخنگوی آمازون هم به وال استریت ژورنال گفت تیم واشنگتن دی سی این شرکت به حمایت از مسائلی که برای سیاستگذاران، مشتریان و کارمندان اهمیت دارند، متمرکز شده است.

طبق این گزارش، غولهای فناوری کمکهای مالی خود را به قانونگذاران در کمیته قضایی مجلس، کمیته بازرگانی و انرژی مجلس، کمیته سنا در زمینه قضایی و کمیته سنا در زمینه تجارت، علوم و فناوری هدایت کردند. تقریبا ۹۴ درصد از اعضای این کمیته ها از غولهای فناوری یا لابیستهای آنها در سال ۲۰۲۰ پول دریافت کرده اند.

هر چهار شرکت فناوری از سوی رگولاتورها و قانونگذاران در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی زیر ذره بین قرار گرفته اند که منجر به تحقیقات در زمینه انحصار بازار از سوی این شرکتها به نفع خودشان شده است. شرکتهای رسانه اجتماعی هم به دلیل این که اجازه داده اند پلتفرمهایشان برای انتشار اطلاعات نادرست در دوران پاندمی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند، هدف انتقاد قرار گرفته اند.

 اوایل امسال روزنامه وال استریت ژورنال تحلیلی را منتشر کرده بود که بر اساس آن، فیس بوک و آمازون در سال ۲۰۲۰ بیشترین هزینه را برای لابی انجام داده بودند. هزینه لابی فیس بوک ۱۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و هزینه لابی آمازون ۱۱ درصد افزایش داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-03-26 19:00

افزودن دیدگاه جدید