کد مطلب: 

255517

نگرانی دولت چین از گروه علی بابا

چین به خاطر نگرانی‌ها از نفوذ روزافزون علی بابا بر افکار عمومی، از این گروه خواسته تا دارایی های رسانه ای خود از جمله ساوت چاینا مورنینگ پست را به فروش رساند.
نگرانی دولت چین از گروه علی بابا

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، بلومبرگ نوشت: مقامات چین در سلسله دیدارهایی که سال گذشته داشتند، نسبت به داراییهای رسانه ای علی بابا اظهار بدگمانی کرده بودند. مقامات دولتی به خصوص نسبت به نفوذ این شرکت در رسانه اجتماعی در چین و نقشی که در یک رسوایی آنلاین داشته است، ناراضی هستند.

جک ما، یکی از موسسان گروه علی بابا سال گذشته مغضوب دولت چین واقع شد و در نتیجه گروه آنت که زیرمجموعه مالی گروه علی بابا بود، زیر ذره بین رفت. روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر گزارش کرده بود که دولت چین از علی بابا خواسته است داراییهای رسانه ای خود را واگذار کند.

جک ما و علی بابا طی سالهای اخیر بی سر و صدا به مجموعه داراییهای خود اضافه کرده و روزنامه ها، شرکتهای تولید تلویزیونی، رسانه اجتماعی و شرکتهای تبلیغاتی را خریداری کرده اند. علی بابا در سرویس ویبو که مشابه توییتر است و یوکو که یکی از بزرگترین سرویسهای پخش چین است، سهم قابل توجهی دارد. همچنین در منابع خبری آنلاین و چاپی از جمله روزنامه انگلیسی زبان SCMP در هنگ کنگ سهم دارد.

بحث درباره فروش این روزنامه سال گذشته آغاز شد. در حالی که هنوز خریدار مشخصی وجود ندارد اما انتظار می رود خریدار آن یک نهاد چینی باشد.

پیش از این بلومبرگ در فوریه گزارش کرده بود که دولت چین پس از یک رسوایی که جیانگ فان، یکی از جوانترین شرکای شرکت علی بابا در آن نقش داشت، از داراییهای رسانه ای علی بابا احساس خطر کرد. پستهای مربوط به این رسوایی از رسانه اجتماعی از جمله ویبو حذف شدند و این امر عصبانیت مقامات دولتی را برانگیخت.

دیده بان اینترنت چین این سایت میکرووبلاگ نویسی را به دلیل مداخله در انتشار نظرات عمومی جریمه کرد. این رسوایی و سرعت حذف پستهای مربوط به آن مقامات دولتی را که این اتفاق را عبور از یک خط قرمز می دانستند، برآشفته کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: رگولاتورهای چینی پس از بازبینی داراییهای گروه علی بابا، از گستردگی داراییهای رسانه ای این گروه هلدینگ شوکه شده و خواستار ارائه برنامه جامعی از سوی گروه علی بابا در راستای کاهش این داراییها شدند.

در پی انتشار این خبر، ارزش سهام ویبو در معاملات آمریکا ۲.۴ درصد کاهش داشت و ارزش سهام علی بابا در هنگ کنگ تغییر چندانی نداشت.

نفوذ گسترده سرویسهای رسانه اجتماعی مورد حمایت علی بابا نگرانیهای دولت نسبت به افزایش قدرت نفوذ علی بابا بر افکار عمومی را برانگیخته و چالشهای جدی برای حزب کمونیست چین و دستگاه تبلیغاتی قدرتمندش ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جک ما در چین به عنوان یکی از کارآفرینان موفق شناخته می شود اما اقبالش از زمانی که علیه رویکرد رگولاتور چین در بخش مالی صحبت کرده، رو به افول گذاشته است. این اظهارات باعث واکنش کم سابقه رگولاتوری چین شد و عرضه اولیه عمومی سهام گروه آنت به ارزش ۳۵ میلیارد دلار را برهم زد و گشایش تحقیقات ضد انحصارطلبی علیه علی بابا را به دنبال داشت.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، هنوز معلوم نیست علی بابا باید همه داراییهای رسانه ای خود را بفروشد یا خیر اما برنامه ای که علی بابا در این خصوص ارائه می کند باید از سوی مقامات ارشد چین تایید شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-03-16 14:41

افزودن دیدگاه جدید