کد مطلب: 

253631

درج قیمت مسکن و خودرو در سایت ها؛ افزایش شفافیت یا دمیدن بر تنور تورم؟

درحالی که برخی کارشناسان درج قیمت در بازار مجازی و اپلیکیشن‌ها را عاملی برای شفافیت در بازار خودرو مسکن می دانند برخی دیگر نسبت به آثار تورمی رهاشدگی قیمت ها در فضای مجازی هشدار می دهند.
درج قیمت مسکن و خودرو در سایت ها؛ افزایش شفافیت یا دمیدن بر تنور تورم؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن در گفتگو با برنامه تیتر امشب از موافقت مشروط درج قیمت‌ها در آگهی‌ها و اپلیکیشن‌ها گفت و افزود: حذف قیمت‌ها از آگهی‌های فضای مجازی هیچ کمکی به کاهش التهاب بازار نکرده است. پیش از اینکه اعلام درج قیمت‌ها در آگهی‌های مسکن و خودرو منع شد تاثیری در کنترل قیمت‌ها نگذاشت. میانگین قیمت مسکن در اردیبهشت امسال 17 میلیون تومان بود و امروز که قیمت‌ها آزاد شده متوسط قیمت‌ها 27 میلیون تومان رسیده است.

روانشادنیا افزود: قیمت گذاری در بازار مسکن بسیار پیچیده و تابعی از ملاحظات مختلف است.

او به نیاز شفافیت در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: آگهی‌ها در بازار مجازی مسکن بهتر و بیشتر دیده می‌شود و قابل مقایسه است. اگر قیمت‌ها درج نشود هزینه‌های مبادله معاملات بیشتر می‌شود.

کارشناس مسکن با بیان اینکه در معاملات بازار مسکن در کشور ما، چیزی به نام مشاور املاک نداریم، افزود: اتفاقی که در بازار مسکن و مشاوره املاک می‌افتد بازار یابی مسکن است نه مشاوره مسکن.

او گفت: فرهنگ مشاوره املاک باید ارتقاء یابد. همزمان با درج قیمت مسکن در آگهی‌ها باید خدمات مشاور املاک از نظر فنی و خدمات افزایش یابد.

روانشادنیا گفت: آنچه که در نوسانات بازار اثر می‌گذارد، متغیر‌های کلان است و سامانه‌های املاک تاثیر چندانی ندارد.

"رضا الفت‌نسب" عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی گفت: بر اساس آمار‌های نظر سنجی‌های بدست آمده حدود 88 درصد از مردم معتقدند درج نشدن قیمت‌ها آن‌ها را به سختی انداخته است. افزایش قیمت مسکن و خودرو هیچ ارتباطی به درج قیمت در آگهی‌ها ندارد جز اینکه شفافیت در قیمت‌ها را از بین برده است.

الفت‌نسب از دو مشکل اصلی در بازار خودرو و مسکن گفت و افزود: در حال حاضر قیمت‌ها به آگهی‌ها بازگشته است. اتحادیه خودرو و مسکن کشف قیمت نمی‌کنند.

وی افزود: در حوزه خودرو، ما به کسانی که قیمت بالاتر از بازار ارائه می‌دهند، اجازه نشر آگهی نمی‌دهیم.

"سعید لطفی" کارشناس مسکن گفت: باید قیمت‌ها به آگهی‌ها باز می‌گشت. حذف قیمت از آگهی‌ها هیچ گونه بازخورد خوبی نداشت. دولت عملکرد " بد " مدیریت خود را در بازار مسکن و بازار خودرو به گردن فضای مجازی انداخت.

اما "بهزاد خسروی آدینه‌وند" کارشناس خودرو با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر گرانی ها گفت: تجربه نشان داده که این سایت‌ها (آگهی ها) قیمت سازی می‌کنند. چهارشنبه قبل پژو 206 را در چند ساعت 25 میلیون تومان گرانتر کردند و بعد از 24 ساعت، قیمت را به رقم قبل بازگرداندند.

"فربد زاوه" کارشناس خودرو نیز گفت: وقتی دمای خانه کم یا زیاد است، نباید دماسنج را بشکنیم! تورم در کشور ناشی از سیاست های پولی غلط است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-01-17 12:22

افزودن دیدگاه جدید