کد مطلب: 

253626

نایب رئیس مجلس: با همت دولت و سازمان بورس، حتماً بازار بورس رشد خواهد کرد

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت و سازمان بورس به وظایف خود عمل کرده و در این زمینه همت داشته باشند بورس حتماً رشد خواهد داشت.
نایب رئیس مجلس: با همت دولت و سازمان بورس، حتماً بازار بورس رشد خواهد کرد

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به رشد نقدینگی که در کشور وجود دارد بدون هیچ فعالیت اقتصادی وضعیت دارایی شرکت‌های بورسی به شدت رشد کرده است.

وی با بیان اینکه ارزش سهام‌های ما کمتر از ارزش واقعی بوده و به اصطلاح سهام ارزنده است، تصریح کرد: در حال حاضر سهام قدرت رشد دارد و دارای ارزشی فراتر از قیمت‌های موجود است.

نایب رئیس اول مجلس خاطرنشان کرد: اگر می‌بینید که سهام افت پیدا کرده است به خاطر ترس بازار، سیاست‌های غلط و سوءاستفاده از بازار توسط شرکت‌های بزرگ است تا بتوانند سهام را با نرخ کمتری خریداری کنند.

کنترل تورم نیازمند ایجاد نظام یکپارچه است

وی با بیان اینکه شرایط فعلی وضعیت طبیعی بازار نیست، گفت: اگر دولت و سازمان بورس به وظایف خود عمل کرده و در این زمینه همت داشته باشند بورس حتماً رشد خواهد داشت.

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: با کاهش نرخ ارزش و افت سایر بازارها مانند طلا، مسکن و … وضعیت بازار بورس بهتر نیز خواهد شد.

وی اظهار کرد: دولت در قضیه بروس هم کم‌کاری، هم تخلف و هم سوءاستفاده کرده است که باید در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به دنبال این است که رانت‌خواری ارزی را از بین ببرد و قیمت‌ها را واقعی کند، تصریح کرد: تفاوت نرخ بین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و ارز آزاد عاملی برای فساد اقتصادی و سوءاستفاده برخی شد.

وی بیان کرد: در قضیه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی توسط رانت ایجادشده در واقع پولی که از جیب مردم خارج شد به جیب رانت‌خواران رفت و در نهایت کالا و اجناس با نرخ آزاد به دست مردم رسید.

قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه متعادل کردن نرخ ارز و کنترل تورم نیازمند ایجاد نظام یک‌پارچه است، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که اگر ساز و کار مناسبی برای این امر وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم برای تعدیل قیمت‌ها اقدام کنیم.

ضرورت پیگیری بندهای ده‌گانه و شفاف سازی ها برای رونق بازار بورس

در همین حال، سایت خبری ایران پژواک معتقد است که مهم‌ترین عاملی که بر بازار سرمایه سایه انداخته است نگرانی از تامین مواد اولیه نظیر برق و گاز برای شرکت‌های بورسی است.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی شاخص بورس را منفی کرده است؛ گفت: مهم ترین عاملی که بر بازار سرمایه سایه انداخته است نگرانی از تامین مواد اولیه برای خیلی از شرکت های بورسی است؛ منظور از مواد اولیه برق و گاز است. نگرانی های ایجاد شده در بازار سرمایه و در بین سهامداران حول این محور است که خیلی از شرکت های بورسی در تامین برق و گاز دچار مشکل شوند.

وی در ادامه گفت: در تابستان گذشته ما شاهد بودیم که شرکت هایی مانند شرکت ملی مس دو ماه قطعی برق داشتند و در حالی که برق خود را به شبکه دادند مجبور به خریداری ژنراتور شدند و این اتفاق شرکت ملی مس را به دو ماه تعطیلی کشید و این ضرر سنگینی برای یک شرکت بورسی است؛ خیلی از شرکت های بورسی ما در کار تولید مواد خام هستند که خیلی انرژی بر است و به عنوان مثال مصرف گاز شرکت ها پتروشیمی و معدنی بسیار بالا است و انرژی هایی مانند برق و گاز برای صنایع ما مانند همه جای دنیا بسیار حیاتی هستند.

رادپور در ادامه گفت: تعداد شرکت هایی که انرژی بر نباشند در کشور ما بالا نیست و اکثر شرکت های فعال در حال خرید و فروش مواد خام هستند؛ شرکت های معدنی کانی ها را می فروشند و شرکت های پتروشیمی هم محصولات پتروشیمی خرید و فروش می کنند در نتیجه نگاه سهامداران و فعالان بازار به بحران انرژی در صنایع ایران است و به این مسئله بسیار با جدیت می پردازند و عدم اطمینان از تامین انرژی مورد نیاز برای شرکت های بورسی و کسب و کار ها نگرانی ایجاد کرده است و به نظر می رسد دولت سیزدهم تصمیم دارد به بهای به تعطیلی کشیدن کسب و کارها برق و گاز را برای مردم با قیمت های یارانه ای تامین کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در حال حاضر صنعت گاز و برق ما به شدت تحت فشار است و برق شرکت هایی که انرژی بر هستند با ژنراتور نیز تامین نخواهد شد چراکه ژنراتور خود با گاز کار می کند و تامین گاز نیز خود بحران است و جای تاسف دارد که کشوری که رتبه دوم را در منابع گازی دنیا دارد به چنین بحرانی بر بخورد. قسمت عمده ای از برق ما از نیروگاه های حرارتی تامین می شود و سایر منابع تامین کننده انرژی الکتریکی که برق آبی، خورشیدی و غیره هستند سهم خیلی کمی در تامین برق کشور دارند در نتیجه اگر مساله تامین گاز به مخاطره بیافتد مساله تامین برق نیز به مخاطره خواهد افتاد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-01-17 00:07

افزودن دیدگاه جدید