کد مطلب: 

251717

فیسبوک به نفع قاچاقچیان در لیبی عمل می‌کند!

گزارش ها حاکی از آن است که فیسبوک به بستری مناسب برای خرید و فروش اقلام عتیقه مسروقه از کشور جنگ زده لیبی تبدیل شده و با اقدامات خود به نفع قاچاقچیان عمل می‌کند.
فیسبوک به نفع قاچاقچیان در لیبی عمل می‌کند!

به گزارش مهر به نقل از ورج، بسیاری از قاچاقچیان عتیقه اشیای قیمتی را که از موزه‌های لیبی سرقت کرده‌اند از طریق فیس‌بوک به نمایش گذاشته و به فروش می‌رسانند و در اکثر موارد این اقلام به دست مجموعه دارانی در اروپا و آمریکا می‌افتد.

در تازه‌ترین رویداد از این دست یک قاچاقچی اشیای عتیقه در لیبی در تاریخ ۲۴ اکتبر مجموعه تصاویری از یک مجسمه روم باستان را با نیم تنه مرمری در یک گروه خصوصی فیس‌بوک به اشتراک گذاشت. این گروه برای قاچاق اشیای عتیقه تأسیس شده و یکی از ده‌ها گروهی است که بدین منظور در فیس‌بوک وجود دارد.

فیس‌بوک از ژوئن گذشته فروش مجسمه‌ها و اشیای تاریخی را از طریق این شبکه اجتماعی ممنوع کرده، اما برای شناسایی و برخورد با افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند جدیت ندارد. از سوی دیگر بسیاری از پست‌های ارسالی در گروه‌های مذکور به زبان عربی است و فیس‌بوک از نیروی تخصصی کافی برای بررسی چنین مطالبی برخوردار نیست.

در این شرایط فیس‌بوک در صورت شناسایی گروه‌های فعال در زمینه قاچاق عتیقه به جای اطلاع رسانی به پلیس و تلاش برای یافتن عوامل گرداننده گروه‌های یادشده آنها را تنها پاک می‌کند و از این طریق تمام اسناد موجود در مورد فعالیت این افراد را از بین می‌برد و هرگونه تحقیق در این زمینه را ناممکن می‌کند. در نتیجه فیس‌بوک خود به یک مشکل بر سر راه مقابله با قاچاقچیان عتیقه مبدل شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد داعش از سال ۲۰۱۴ در زمینه فروش عتیقه فعال بوده و از این طریق کسب درآمد می‌کند. عدم جدیت برای برخورد با این موضوع و عدم وجود حس مسئولیت در فیس‌بوک برای شناسایی عوامل چنین اقداماتی برخورد با موضوع را دشوار کرده است.

گروه‌های فیس‌بوک قاچاق عتیقه‌جات خاورمیانه معمولاً از چند هزار تا چند صد هزار عضو دارند و برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۱۳۰ گروه در فیس‌بوک به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-11-28 10:58

افزودن دیدگاه جدید