کد مطلب: 

251716

با الگوی تجاری پنج غول فناوری اطلاعات دنیا در فضای مجازی آشنا شوید

شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات ایالات متحده آمریکا، الگوهای تجاری جداگانه ای برای درآمدزایی دارند.
با الگوی تجاری پنج غول فناوری اطلاعات دنیا در فضای مجازی آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایالات متحده آمریکا موسوم به آگفام (آمازون، گوگل، فیس بوک، اپل و مایکروسافت) در عرصه فضای مجازی داخلی و بین المللی، الگوهای تجاری مختلفی را برای درآمدزایی و کسب و کار مد نظر قرار داده اند. در این گزارش به طور مختصر به الگوهای تجاری این پنج غول فناوری اطلاعات دنیا اشاره می کنیم:

گوگل
الگوی تجاری گوگل تمرکز بر تبلیغات است. شرکت گوگل به همراه فیس بوک، در سال 2017، حدود 63 درصد از کل درآمد صنعت تبلیغات ایالات متحده آمریکا را به دست آوردند. اگر چه شیوه تبلیغات این دو شرکت در عمل بسیار با یکدیگر تفاوت دارد، اما نقطه اشتراک آنها این است که هر دو بیشتر سود خود را از راه تبلیغات گسترده، کسب می کنند. این آمار برای فیس بوک و گوگل، به ترتیب 97 و 88 درصد از کل درآمد سالانه است. گوگل در طول روز کاربران را در یافتن پاسخ حدود سه و نیم میلیارد جستجو یاری می کند. این شرکت این خدمات را رایگان عرضه می کند و از متقاضیان برای بیشتر دیده شدن در فضای مجازی به ازای هر کلیک کاربران پول دریافت می کند.

فیس بوک
فیس بوک در میان رسانه های نوین، شباهت بیشتری به انواع سنتی خود دارد. روش تبلیغات این شرکت بر جلب توجه حداکثری مخاطبان و فروش این توجه به شرکت های متقاضی انتشار آگهی مبتنی است. در واقع می توان این شیوه را رویکردی مشابه نسل گذشته رسانه ها یعنی تلویزیون و رادیو دانست. شرکت فیس بوک، مانند دیگر رسانه های سنتی، هزینه تبلیغات را بر اساس میزان بازدید کاربران تعیین می کند. توانایی فیس بوک در این میان قدرت بالای تحت تأثیر قرار دادن اقلیت ها و گروه های خاص در جریان انتشار تبلیغات است. الگوی یاد شده دقیقا با عملکرد رسانه های اجتماعی در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا کاملا مشهود و روشن است.

وضعیت رسانه های اجماعی نشان می دهد فیس بوک به عنوان بزرگترین رسانه اجتماعی دنیا با بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون کاربر توسط دو محصول دیگرش یعنی واتساپ و مسنجر، 4 رتبه اول دنیا را قبضه کرده است و تنها یوتیوب (محصول گوگل) به عنوان شبکه اجتماعی اشتراک ویدئو در میان آنهاست.

اپل
شرکت اپل، بر خلاف همتایان فعال خود در عرصه تبلیغات یعنی گوگل و فیس بوک، یک شرکت فناوری تولید کننده سخت افزار است. این شرکت بر اساس آمار حدود 84 درصد از درآمد خود را از راه فروش تلفن های همراه هوشمند آیفون، آی پد و رایانه های مک به دست می آورد. سود حاصل از این نوع فعالیت های اقتصادی، سبب تفاوت محسوس استراتژی اپل از سایر بزرگان فعال در حوزه های غیر سخت افزاری می شود. تلفن های همراه آیفون با وجود همه گیر بودن در برخی از طبقات خاص اجتماعی، تنها 20 درصد از فروش جهانی این محصول ارتباطی را به خود اختصاص داده است. این سهم در بازار ایالات متحده، در خوشبیانه ترین حالت به 30 درصد می رسد.

البته فعالیت های اپل بجز سخت افزار موارد دیگری نیز شامل می شود که از جمله می توان به تجارت پخش موسیقی، فروشگاه اختصاص اپلیکیشن های سیستم عامل ای.او.اس موسوم به اپ استور، بستر فروش کتاب های دیجیتال و خدمات پس از فروش اشاره کرد. ولی این فعالیت های تجاری فرعی، تنها سهمی 11 درصدی از سود این شرکت را شامل می شود. شرکت اپل همه خدمات سخت افزاری خود را در راستای برندسازی و افزایش فروش محصولات اصلی خود انجام می دهد.

مایکروسافت
شرکت مایکروسافت، الگوی منابع درآمدی متعدد و گسترده ای را در دستور کار دارد. این شرکت طیف وسیعی از محصولات و خدمات مانند رایانه های سرفیس، سرویس های ابری آژور، انواع نرم افزار، کنسول های بازی و تبلیغات موتور جستجوی خود را به مشتریانش ارائه می دهد.

البته بر شرکت مایکروسافت، انتقادات جدی حتی در ایالات متحده مطرح است. برای نمونه مایکرو سافت نخستین شرکت است که برای همکاری با سازمان امنیت ملی آمریکا در راستای اجرای طرح جاسوسی «پریزم» اعلام آمادگی کرده است. بر اساس اسناد افشا شده از سوی گاردین و واشنگتن پست، مایکروسافت نخستین شرکتی است که در پروژه جاسوسی دولت آمریکا از افراد خارجی حاضر در این کشور حضور یافته است. علاوه بر این مقامات مسئول نیز پس از اذعان به صحت این خبر ادعای مطرح شده در مورد مایکروسافت را نیز تایید کردند. این مساله موجب اعتراضات گسترده در امریکا حتی در خود مجموعه مایکروسافت شده است.

آمازون
شرکت آمازون، تمرکز خود را بر خرده فروشی کالا در بستر اینترنت معطوف کرده است. آمازون 70 درصد از درآمد خود را از این راه به دست می آورد. این در حالی است که میزبانی خدمات وب آمازون و رایانش ابری نیز از جمله فعالیت های اقتصادی این شرکت محسوب می شود و 9 درصد از سهم درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، فعالیت های رسانه ای این شرکت، حدود 18 درصد باقیمانده از درآمد 136 میلیارد دلاری این شرکت را تأمین می کند. بخش رسانه ای فعالیت های اقتصادی آمازون، درآمدی 24 میلیارد دلاری برای این شرکت به ارمغان می آورد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-11-28 10:51

افزودن دیدگاه جدید