کد مطلب: 

251656

پهپاد زنبور عسل از سخت‌ترین موانع عبور می‌کند

محققان استرالیایی از تولید پهپاد کوچک تازه‌ای با الهام از زنبورهای عسل خبر داده‌اند که می‌تواند در بسته‌ترین محیط‌ها از لابلای موانع متعدد پرواز کند.
پهپاد زنبور عسل از سخت‌ترین موانع عبور می‌کند

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، در سال‌های اخیر پرندگان و جانداران مختلفی الهام بخش تولید انواع ربات و پهپاد بوده‌اند. زنبور عسل از جمله این موجودات است که از توانایی بالایی برای پرواز در محیط‌های بسته و عبور از لابلای موانع برخوردار است و بدون برخورد از کنار آنها می‌گذرد.

پهپاد زنبور عسل تولید شده توسط پژوهشگران استرالیایی می‌تواند وضعیت و شکل ظاهری خود را برای پرواز در فضاهای تنگ تغییر دهد و این کار را به خوبی و متناسب با شرایط انجام می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد زنبورهای عسل علیرغم مغز کوچکی که دارند می‌توانند اطلاعات دریافتی از محیط اطراف را در حین پرواز به خوبی پردازش کنند و بدن خود را برای عبور از موانع مختلف با شرایط موجود سازگار و هماهنگ کنند. این توانایی به خصوص در زنبورهای عسل بیشتر است و آنها می‌توانند بدون برخورد با دیواره‌های یک تونل از درون آن عبور کنند یا از فضاهایی عبور کنند که از فاصله دو بال آنها باریک‌تر است.

زنبورهای عسل با اسکن چشمی شکاف‌های محیط اطراف و تهیه نقشه‌ای جامع در مغز خود می‌توانند بدنشان را برای عبور از یک حفره یا مانع پیچ و تاب بدهند و حالا همین اطلاعات الهام بخش تولید یک ربات پرنده شده است.

این ربات نیز با مشاهده موانع به محاسبه شرایط محیطی می‌پردازد و سپس تصمیم می‌گیرد که برای عبور از آنها باید چه حالتی به خود بگیرد. محققان امیدوارند بعد از تکمیل بررسی‌ها بر روی نمونه اولیه این ربات انواع بیشتری از آن را تولید کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-11-26 09:04

افزودن دیدگاه جدید