کد مطلب: 

247578

اصابت ترکش ممنوعیت وی چت به آیفون

دستور رییس جمهور آمریکا برای ممنوعیت داد و ستد با اپلیکیشن پیام رسان چینی وی چت ممکن است به فروش آیفون در چین که یکی از مهمترین بازارهای اپل است، لطمه بزند.
اصابت ترکش ممنوعیت وی چت به آیفون

این دستور که روز جمعه توسط دونالد ترامپ امضا شد و از 45 روز دیگر به اجرا گذاشته می شود، توزیع وی چت از سوی اپل از طریق فروشگاه اپ استور را ممنوع خواهد کرد. وی چت نقش محوری در زندگی دیجیتالی شهروندان چینی دارد و بیش از یک میلیارد نفر جمعیت چین از این برنامه برای خرید، پرداخت پول، ارسال ایمیل، وب گردی و تمامی اشکال ارتباطات تجاری و شخصی استفاده می کنند. بسیاری از چینیها از شماره تلفن یا ایمیل استفاده نمی کنند. کسانی که به چین سفر می کنند، ناچارند برنامه وی چت را دانلود کنند در غیر این صورت ممکن است نتوانند پول خریدهای کوچک را پرداخت کنند.

بدون دسترسی به وی چت، احتمالا مصرف کنندگان از خرید آیفون در چین و سایر بخشهای آسیا خودداری می کنند. در یک گروه آنلاین از سرمایه گذاران سهام پرسیده شد اگر اپل وی چت را از فروشگاه خود حذف کند، آیفون را کنار خواهند گذاشت یا این برنامه را و اکثر آنها به کنار گذاشتن آیفون رای دادند.

به گفته آناند سرینیواسان، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، چین حدود 20 درصد از فروش اپل را تشکیل می دهد و بنابراین حذف وی چت از فروشگاه اپل، یک مانع جدی خواهد بود.

در حالی که فروشگاه برنامه گوگل در چین ممنوع است، گزینه های دیگری برای نصب برنامه ها در نرم افزار اندروید وجود دارد. سخنگوی اپل درباره این موضوع اظهارنظر نکرده است.

دستور اخیر ترامپ ممکن است باعث تلافی از سوی چین شود و به اپل آسیب بیشتری وارد کند. عمده تولید محصولات اپل در چین انجام می شود و اگر این کشور صادرات اپل را هدف بگیرد، روی کسب و کار جهانی این شرکت آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت. همچنین چین ممکن است عرضه موادی مانند عناصر خاکی نادر را که برای ساخت آیفون کلیدی هستند، محدود کند.

ارزش سهام اپل روز جمعه در بازار نیویورک یک درصد سقوط کرد. ارزش سهام این شرکت امسال 53 درصد ترقی کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دستور اجرایی ترامپ 45 روز دیگر اجرا می شود اما مسائل بسیاری وجود دارد و تا آن زمان ممکن است اتفاقات زیادی روی دهد. رییس جمهور آمریکا برای عقب نشینی یا استثنا قائل شدن برای تصمیمات خود معروف است. اپل می تواند سیستم عامل خود را باز کند تا کاربران بدون نیاز به مراجعه به فروشگاه برنامه این شرکت، برنامه را دانلود کنند اما این تغییر بزرگی برای شرکتی محسوب می شود که همواره مراقب دسترسی به اکوسیستم خود بوده و 30 درصد سهم از فروش برنامه ها را برای خود برمی دارد.

اگر این ممنوعیت اجرایی شود و اپل راه حلی پیدا نکند، مصرف کنندگان چینی که پول برای خرید آیفون دارند احتمالا به محصولات شرکت هواوی روی خواهند آورد و به این ترتیب حکم ترامپ ممکن است به نفع شرکتی تمام شود که رییس جمهور آمریکا سالها به دنبال تضعیف آن بوده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-08-08 11:23

افزودن دیدگاه جدید