کد مطلب: 

243407

ایلان ماسک از موتورهای جدید "استارشیپ"پرده‌برداری کرد

"ایلان ماسک"، رئیس شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس پس از توضیح اینکه موتور موشک "استارشیپ" ایراد بزرگی نداشته است، از موتورهای جدید نمونه اولیه این موشک موسوم به "رپتور" پرده‌برداری کرد.
ایلان ماسک از موتورهای جدید "استارشیپ"پرده‌برداری کرد

به گزارش سیتنا به نقل از آی ای، "ایلان ماسک" مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس ایکس، در مورد شکست اخیر یک نمونه اولیه کامل از موشک "استارشیپ"(Starship) طی آزمایش اولیه آن توضیح داد و سپس از موتورهای جدید این موشک رونمایی کرد.

چندی پیش در تاریخ ۳ آوریل، اسپیس ایکس سومین آزمایش فشار کریوژنیک (فوق‌العاده سرد) در مقیاس کامل نمونه اولیه استارشیپ را آغاز کرد. اولین قدم، بارگذاری مخزن سوخت تقریباً ۳۰ متری بالای موشک بود که حاوی بیش از ۴۰۰ تن ازت مایع بود. برای ساعت‌ها، نیتروژن مایع -یک ماده شیمیایی خنثی طراحی‌شده برای شبیه‌سازی پیشرانه- بارها بارگیری و تخلیه شد.

سپس مخزن اکسیژن مایع در زیر مخزن متان به طور ناگهانی مانند یک بطری پلاستیکی که از هوا خالی می‌شود، مچاله شد. پس از چند ثانیه، نیروی جاذبه تاثیر خود را گذاشت و مخزن سنگین فوقانی را به سمت زمین کشید که موجب شکستن پوسته نازک استیل فولادی موشک شد.

در ابتدا این حادثه شرم‌آور به نظر می‌رسید، اما از دیدگاه مهندسی، این در واقع یک پیشرفت مثبت (البته همراه با تاسف) بود، زیرا همانطور که ایلان ماسک تأیید کرد، احتمالاً این نقص به دلیل طراحی بد و خطای یک یا چند اپراتور رخ داده بود و یک نقص فنی ذاتی در طراحی این موشک نبوده است.

این نکته قابل توجه است، زیرا به این معنی است که در صورت عدم اشتباه مجدد اپراتورها در آینده، آزمایش دوم کریوژنیک "Starship SN3" به راحتی پیش خواهد رفت و هیچ تاخیری در مونتاژ نمونه اولیه بعدی یعنی "Starship SN4" رخ نخواهد داد.

با توجه به اظهارات "ایلان ماسک" مبنی بر اینکه طراحی بد آزمایش همراه با خطای اپراتور باعث عدم موفقیت "Starship SN3" شده است، عملکرد این موشک در ۳ آوریل از نظر فنی چشمگیر بوده است. دلیل آن هم این است که پس از مچاله شدن مخزن و تخلیه فشار، برای چند ثانیه ایستاده باقی مانده است.

برای تصور این موضوع باید گفت که تصور کنید یک فولاد آسیب‌دیده توانسته وزن یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۴۷ را تحمل کند. با توجه به این نکته می‌توان گفت این موشک بسیار قوی است.

"ایلان ماسک" در توییت خود گفت که این موشک شکست خورد؛ زیرا مخزن تحتانی حاوی اکسیژن مایع به اندازه کافی تحت فشار قرار نگرفت تا وزن مخزن متان با نیتروژن مایع در بالای خود را تحمل کند. 

توضیحات وی، حاکی از این است که ممکن است یک یا چند نفر در جریان این امر نبوده باشند که نیتروژن مایع تقریباً ۲۵ درصد سنگین‌تر از متان کریوژنیک است.

در حالی که با این اشتباه، یک نمونه اولیه چندین میلیون دلاری به علاوه یک ماه کار کارکنان اسپیس ایکس از دست رفته است، اما بدان معنی نیست که این شرکت نتواند بدون تأخیر به سمت ساخت "SN4" حرکت کند.

اکنون "ایلان ماسک" به عنوان حرکتی که ممکن است برای شفاف‌سازی باشد، عکسی را در توییتر منتشر کرده که سه موتور عملیاتی "رپتور"(Raptor) را نشان می‌دهد که تصویر نادری هم هست.

قابل توجه است که علیرغم سختی‌های جهانی بی سابقه در این روزها در پی شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، "ایلان ماسک" و "اسپیس ایکس" بی وقفه در حال توسعه "استارشیپ" در جستجوی آینده‌ ای بهتر هستند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-04-07 15:43

افزودن دیدگاه جدید