کد مطلب: 

216451

معافیت مالیاتی استارت‌آپ‌ها در دوره «نونهالی»

طرح نوآفرین، استارت‌آپ‌های کوچک را از پرداخت مالیات معاف می‌کند. به گفته وزیر ارتباطات این طرح در جهت رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت‌های حقوقی استارت‌آپ‌ها در یک دوره زمانی ۳ الی ۵ ساله طراحی شده و هم‌اکنون نیز در دولت مطرح است.
معافیت مالیاتی استارت‌آپ‌ها در دوره «نونهالی»

به گزارش سیتنا، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با ایبنا، اظهار کرد: این طرح با بازنگری در برخی پارامترها به زودی در هیات دولت تصویب شود.

وی عنوان می‌کند که سازمان امور مالیاتی کل کشور نیز طرح را قبول و امضا کرده است.

جهرمی، اشاره کرده است که معافیت مالیاتی البته صرفاً برای کسب‌وکارهایی است که در دوره‌های اولیه‌ فعالیت خود یا «نونهالی» هستند و نه شرکت‌های بزرگی مانند اسنپ یا دیجیکالا.

«آنچه در طرح نو آفرین آمده است، مشوق‌هایی برای کسب‌وکارها در دو دوره سید و تری سید به عنوان دوره اولیه یا نونهالی است و استارت‌آپ‌هایی که در این مرحله قرار می‌گیرند از مالیات معاف خواهند شد.

طرح نوآفرین صرفا برای حمایت از کسب و کارها در دوره نونهالی به منظور گسترش حجم بازار و سرمایه شرکت‌ها تا زمان تبدیل شدن به یک کسب و کار مستقل و تنومند است. کسب و کاری مثل دیجیکالا و اسنپ در این طرح قرار نمی‌گیرد و هیچ دلیلی ندارد که مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت نکند چرا که آنها کسب و کارهای استارت آپی گذشته بودند و حالا یک شرکت مستقل و تنومند اینترنتی به شمار می‌روند.»

نکته قابل توجه در خصوص بحث پرداخت مالیات از سوی استارت‌آپ‌ها، نحوه درآمدزایی آنهاست که متفاوت از روند‌های سنتی است و یک کسب‌وکار نوپای اینترنتی ممکن است برای بازه زمانی طولانی به درآمدزایی نرسد.

پیش از این «رضا الفت نسب»، عضو هیات‌ مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بوده که حدود ۹۰ درصد از کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران زیان می‌دهند و سازمان امور مالیاتی نیز درک صحیحی از چرایی ادامه‌ی فعالیت آنها در صورت سودآور نبودن ندارد. الفت نسب در همین رابطه گفته بود:

«این روند باعث شده تا محاسبات اشتباهی صورت بگیرد و باورشان نشود که یک کسب‌وکار در حال زیاندهی است. توضیح می‌دهیم که ماهیت این نوع از کار همین است و شاید سال‌ها زمان نیاز باشد تا کسب‌وکار بتواند به نقطه سر به سر برسد. می‌گویند چطور ممکن است در طول چند سال کارمند داشته باشید، تعداد کارمندان را افزایش دهید و بدون سودآوری چنین روندی را طی کنید؟ این تفکر باعث مشکلات زیادی شده است.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2018-08-06 15:43

افزودن دیدگاه جدید