کد مطلب: 

201857

واکاوی توییت‌های خبرساز مجلسی‌ها درباره‌ی واعظی

«توییت‌های اخیر الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی درباره تغییرات در کابینه دولت خبرساز شد. جدا از این که اطلاعات مطرح شده از سمت وی قابل توجه بود، نکته مهم‌تر در میان آنها حضور نام محمود واعظی در یک لابی‌گری دیگر است و این دومین بار است که نام وزیر ارتباطات در مسائل این چنینی مطرح می‌شود.»
واکاوی توییت‌های خبرساز مجلسی‌ها درباره‌ی واعظی

به گزارش سیتنا، فرارو در ادامه نوشت:‌ «مدتی قبل در بحبوحه اخبار متعدد در خصوص انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خبری از سوی اصلاح‌طلبان منتشر شد که مدعی شده بودند برخی از وزرای دولت در تلاش هستند، حضور اصلاح‌طلبان و علی مطهری در هیات‌رئیسه مجلس منتفی کنند و در همین زمینه در حال رایزنی هستند. حتی محمود صادقی در توییتر خود نوشت: «اگر برخی از وزرا دوباره در انتخاب هیات‌رئیسه مجلس مداخله کنند، سکوت نخواهم کرد.» اما نام مشحصی از فردی برده نشد تا این که حسین مرعشی به حضور محمود واعظی در این مسئله اشاره کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: «فراکسیون امید، خیلی خوب و صحیح عمل کرد. اشــکال در بخشی از دولت است. بخشی از دولت در سال قبل که مجلس شکل گرفت، به جای این که فراکسیون امید را تقویت کنند، جریان مقابل را تقویت کردند.»

او در این نوشته ادامه داده است: «مشخصا من این مسئولیت را متوجه آقای واعظی می‌دانم. آقای واعظی علاقه‌مند است جریان سوم در مجلس راه بیندازد و این جریان سوم عملا جریانی نمی‌شود جز این که در ائتلاف با اصولگرایان قرار می‌گیرد و امید را تضعیف می‌کند. این اشتباه سیاسی بخشی از دولت با محوریت آقای واعظی بود که بخشی از بدنه فراکسیون امید را تحت عنوان مستقلین جدا کرد و هدیه کرد به اصولگرایان.»

البته همان روز وزیر ارتباطات تمامی این ادعاها را تکذیب کرد و در اینستاگرام خود نوشت: «اخبار نادرستی مبنی بر دخالت برخی از اعضای دولت در انتخاب هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برخی شبکه‌های اجتماعی مطرح شده که قویا تکذیب می‌شود.»

با این حال طرح این ماجرا ابهامات بسیاری داشت که تا امروز نیز به آنها پاسخ داده نشده است اما زمانی بر این ابهامات و احتمالات افزوده می‌شود که اخباری مبنی بر تلاش واعظی برای حضور در وزرات امور خارجه مطرح می‌شود. نکته جالب توجه این است که این بار هم خبر مذکور از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده است!

ماجرا از این قرار است که الیاس حضرتی در خصوص تغییر و تحولات در کابینه مجموعه توییت‌هایی را منتشر کرد که در دو تا از آنها آمده بود: «محمود واعظى، وزیر ارتباطات، در تلاش است جایگزین ظریف در وزارت امور خارجه شود ولى اقبالى در این زمینه وجود ندارد.»

البته این بار هم واعظی آن را تکذیب کرده است اما نکته قابل توجه در این میان حضور چهره‌های اصلاح‌طلب با اسم و رسم مشخص است. یعنی در هر دو موضوع یک طرف محمود واعظی قرار داشت و طرف دیگر یا حسین مرعشی یا الیاس حضرتی که این مسئله تا حدودی اخبار مورد نظر را از شایعات بدون منبع متمایز می‌کند.

اما از سوی دیگر احتمال صحت و سقم این ادعاها هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی مشخص نیست که اگر این اخبار صرفا گمانه‌زنی یا حتی شایعه باشند چرا باید در هر دو مورد نام واعظی مطرح شود؟ آیا اختلافاتی میان وی و اصلاح‌طلبان ایجاد شده است و آنها در تلاش هستند عرصه را بر واعظی تنگ کنند یا به راستی وزیر ارتباطات تحرکات مشکوکی دارد؟

ضمن این که سابقه واعظی در حوزه سیاست خارجی هم نشان می‌دهد که او بی‌تمایل برای حضور در این وزارتخانه نیست. زیرا واعظی حدود سیزده سال سابقه فعالیت در وزارت امور خارجه را دارد که حتی بعد از آن هم به عنوان معاون بین‌الملل و سیاست خارجه در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده بود. بنابراین نمی‌توان او را بی‌ربط به وزارت امور خارجه دانست اما آیا واقعا سعی در حذف محمدجواد ظریف دارد؟ اگر پاسخ خیر است پس دلیل مطرح کردن نام وی از سوی اصلاح‌طلبان در دو موضوع تقریبا مشابه چیست؟»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-07-03 17:25

افزودن دیدگاه جدید