کد مطلب: 

201373
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور:

مسائل مربوط به شرکت مخابرات با در نظر گرفتن قوانین وزارت کار قابل بررسی است/ تنها یک نفر از اعضای هیات مدیره مخابرات از طرف دولت تعیین می‌شود

وزیر ارتباطات در ارتباط با شرکت مخابرات ایران توضیح داد: در تلاش هستیم برخی از مسائل و مشکلات مطرح شده را حل کنیم اما آنچه که مربوط به شرکت مخابرات است با در نظر گرفتن قوانین و مقررات وزارت کار قابل بررسی است و براساس تبصره یک ماده 21 قانون مدیریت خدمات کشوری اگر بیش از 50 درصد یک شرکت به بخش خصوصی واگذار شد باید اینگونه عمل شود.
مسائل مربوط به شرکت مخابرات با در نظر گرفتن قوانین وزارت کار قابل بررسی است/ تنها یک نفر از اعضای هیات مدیره مخابرات از طرف دولت تعیین می‌شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، محمود واعظی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 16 خرداد) مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سوال نادر قاضی پور در رابطه با عدم توجه به وضعیت معیشتی، رفاهی و شغلی کارکنان شرکت مخابرات ایران که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است، توضیحاتی ارائه داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه متاسفانه دوستان هنوز باور نکرده اند شرکت مخابرات ایران در تاریخ 18 آبان سال 88 بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذار شده است، گفت: این شرکت عملا بر اساس قانون تجارت اداره می شود. بالای 50 درصد از سهامداران آن از بخش خصوصی هستند و با توجه به اینکه 20 درصد هیات مدیره شرکت متعلق به دولت است عملا تنها یک نفر از 5 نفر حاضر در هیات مدیره از طرف دولت تعیین می شود.

وی در خصوص انتظار کارمندان شرکت مخابرات مبنی بر ارائه همه مزایای بخش دولتی به بخش خصوصی شرکت های مخابراتی، اضافه کرد: کارمندان شرکت های خصوصی مخابرات با این دیدگاه به نمایندگان مراجعه کرده اند تا بتوانند از مزایای بخش دولتی برخوردار شوند در صورتی که تمامی مسائل شرکت مخابرات به قانون کار و وزارتخانه مربوطه، مرتبط می شود و شرکت مخابرات ایران بر اساس ضوابط ابلاغی این وزارتخانه اقدام می کند.

واعظی ادامه داد: اگر می خواهیم بدانیم نظارت وزارت کار بر این شرکت ها انجام می شود باید از آقای دکتر ربیعی سوال شود البته ایشان به من گفته اند نظارت به طور منظم صورت می گیرد. بر این اساس مسائل فنی، سیاستگذاری های مختلف، مشخص کردن تعرفه ها و مسائلی از این دست به وزارت ارتباطات مربوط می شود.  

وزیر ارتباطات در خصوص یک صندلی دولت در هیات مدیره شرکت مخابرات، با بیان اینکه تلاش شده است سیاست های دولت اجرا شود، در خصوص مسائل پرسنلی شرکت مخابرات مانند حقوق، مزایا، مسائل بازنشستگی و ... گفت: این مسائل را وزارت ارتباطات دنبال می کند در حالی که مسئولیت آن بر عهده وزارتخانه نیست.

وی در خصوص سوال نماینده ارومیه، توضیح داد: سوال آقای قاضی پور دو بخش است یک بخش مربوط به شرکت های زیرمجموعه است که باید در این رابطه بگویم ما هیچگونه مشکلی با کارکنان دولت که در شرکت های زیرمجموعه وزارت ارتباطات هستند نداشته و تاکنون هیچ کدام از کارکنان دولت در مقابل مجلس تحصن نکرده اند.

واعظی ادامه داد: وزارت ارتباطات به دلیل چابک سازی و به دلیل اینکه دولت گسترش پیدا نکند برخی فعالیت ها را با برون سپاری به دیگران سپرده ایم. بر این اساس کارمندان شرکت هایی که در مناقصه ها و مزایده ها شرکت کرده و برنده می شوند، پس از چند سال کار با ما علاقمند به استخدام دولت می شوند در حالی که ما اجازه استخدام آن ها را نداشته و دولت نیز سیاست گسترش بیشتر ندارد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: از نمایندگان سوال کننده خواهش می کنم از این معترضین سوال کنند کارمندان بخش خصوصی هستند یا خیر؟ چرا که قرار نیست هر کس که در بخش خصوصی کار می کند به استخدام دولت در آید و لذا وزارت ارتباطات و شرکت های زیرمجموعه از جمله شرکت زیر ساخت، شرکت سازمان فناوری اطلاعات و شرکت پست بدهی ندارد و همه حقوق آن ها بر اساس آنچه که دولت معین کرده پرداخت می شود.

واعظی در ارتباط با شرکت مخابرات ایران توضیح داد: در تلاش هستیم برخی از مسائل و مشکلات  مطرح شده را حل کنیم اما آنچه که مربوط به شرکت مخابرات است با در نظر گرفتن قوانین و مقررات وزارت کار قابل بررسی است و بر اساس تبصره یک ماده 21 قانون مدیریت خدمات کشوری اگر بیش از 50 درصد یک شرکت به بخش خصوصی واگذار شد باید اینگونه عمل شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این رابطه گفت: طبق هماهنگی با وزارت کار سه کارگروه برای طبقه بندی مشاغل تشکیل شده و این موضوع را بررسی می کند هر چند شرکت دارای طبقه بندی مشاغل است اما برای به روز شدن این کارگروه ها تشکیل و بررسی های خود را انجام می دهند.

وزیر ارتباطات درخصوص نحوه افزایش سالانه حقوق کارمندان شرکت مخابرات ایران توضیح داد: شرکت مخابرات هر آنچه که مصوب شورای عالی کار است را در این رابطه انجام می دهد.

وی همچنین در رابطه با احتساب مدرک تحصیلی کارکنان شرکت مخابرات ایران در حقوق و مزایایشان گفت: کارکنان عموما با یک مدرک استخدام می شوند اما به محض دریافت مدرک بالاتر می توانند با مدرک جدید کار کنند.

واعظی با بیان اینکه ما نیاز به توجه به دو مولفه داریم، توضیح داد: موضوع اول نیازی است که شرکت مخابرات باید برای فرد پیش بینی کند و دوم باید سمت خالی داشته باشد چرا که ما نمی توانیم پست های مرتبط با افراد دیپلمه را به دلیل اینکه مثلا مدرک لیسانس گرفته را خالی کرده و افرادی را در مشاغلی که وجود ندارد استخدام کنیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت کارکنان معزز ایثارگران و خانواده شهدا، توضیح داد: حدود 10 هزار نفر از کارکنان شرکت مخابرات را این قشر از جامعه تشکیل می دهند و همواره با این افراد براساس قانون کار مدارا می شود هرچند طبق مصوبه مجلس در خصوص کارمندان دولت نمی توان آنچه که مربوط به این کارمندان می شود به شرکت مخابرات ارجاع دهیم اما در چند سال گذشته شرکت مخابرات حدود 800 نفر از فرزندان این خانواده های معزز را استخدام کرده است.

وزیر ارتباطات همچنین در خصوص نحوه پرداخت فوق العاده رفاهی به کارمندان ذکر شده، بیان کرد: برابر قانون تجارت و اساسنامه در حیطه وظایف هیات مدیره است که با توجه به توان مالی جدولی برای این پرداخت ها مشخص کنند البته این کار مشخص شده ممکن است در سطح دولت نباشد اما عملا این کار انجام می شود.

وی همچنین با بیان اینکه پرداخت بیمه تکمیلی و خدمات درمانی و رفاهی انجام می شود، گفت: خدمات رفاهی بازنشستگان عملا در شرکت مخابرات این در مقایسه با تمامی شرکت های خصوصی به مراتب بهتر است چرا که گذشتگان بیمه تکمیلی و عمر داشته و از امکانات تربیت بدنی استفاده می کنند.

واعظی در خصوص اینکه قرارداد مستقیم با کارکنان منعقد نمی شود، توضیح داد: در 2 هفته گذشته در آخرین جلسه شرکت مخابرات جمع بندی شده است قرارداد مستقیم منعقد شود و تا بازنشستگی آن ها استمرار پیدا کند و این مسئله به استان ها نیز ابلاغ شده است.

وی در خصوص پرداخت طلب ها و معوقات نیز گفت: شرکت مخابرات ایران در گذشته مشکلات زیادی داشت اما در یک سال گذشته بسیاری از این مشکلات حل شده و اکنون پرداخت های بسیاری از شرکت های خصوصی دارای قرارداد با مخابرات به روز شده اند.

وزیر ارتباطات در رابطه با ارتقاء وضعیت مخابراتی روستاها بیان کرد: در روستاهای بالای 10 خانوار دارای تلفن و بالای 25 خانوار در منازل تلفن دارند و مطلبی که آقای قاضی پور اشاره کردند مبنی بر اینکه ما 7 میلیارد تومان در کردستان پرداخت کردیم درست است چرا که به دلیل برخی مشکلات تعدادی از روستاها با شرکت مخابرات آن استان قرارداد بسته ایم و روستاهای کردستان از تلفن برخوردار شده اند.

وی در رابطه با بحث اینترنت گفت: تاکنون به بیش از 27 هزار روستا اینترنت داده شده است و در تلاش هستیم استفاده بهینه ای از بودجه ای که مجلس در این خصوص به ما می دهد انجام دهیم ضمن آنکه نامه ای که من به وزیر کار نوشته ام در رابطه با رعایت نکردن طبقه بندی مشاغل نبود بلکه این بود که وزارت کار نامه ای را نوشته بود که در آن مطالبات همه را بالا برده بود که من از آقای ربیعی خواستم این نامه طوری تدوین شود که اوضاع شرکت مخابرات بر هم نریزد و همین نامه نشان می دهد اگر من قدرت اعمال خواسته های آقای قاضی پور را داشتم خودم به وزیر کار نامه نمی زدم.

واعظی در رابطه با نامه نوشته شده از سوی او به برنامه ششم گفت: این نامه در رابطه با ایجاد شرکتی با محوریت تولید کابل و سیم مسی بود تا اپراتورهای مختلف بتوانند به جای آنکه در سراسر کشور زمین ها و پیاده روها را بکنند از امکاناتی همچون کابل و سیم مسی استفاده کنند. بر این اساس نامه ای را نوشتم تا این شرکت ایجاد شود و بتوانیم مشکلات موجود در این زمینه را حل کنیم.

پایان پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-06-06 14:18

افزودن دیدگاه جدید