کد مطلب: 

200278

پس لرزه های مناظره انتخاباتی در فضای مجازی

روز گذشته از ساعت ١۵ صحنه ورود یک به یک نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از صداوسیما پخش شد. همزمان با چیده شدن مقدمات آغاز نخستین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد، مترادف شد با دست‌به کار شدن کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص در توییتر، اظهارنظرها از نوع ورود و تعداد ماشین‌های همراه هر کاندیدا شروع شد و همزمان با آغاز مناظره به تحلیل و اشاره کردن به موضوعات اجتماعی مطرح شده توسط هر کاندیدا رسید.
پس لرزه های مناظره انتخاباتی در فضای مجازی

به گزارش سیتنا، حجم انبوه توییت‌ها سبب شد تا کمتر از نیم ساعت از آغاز صحبت‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری، هشتگ # مناظره بعدازظهر دیروز تبدیل به ترند جهانی شود.
همزمان با پخش زنده مناظره‌ها رسانه‌های گوناگون هم شروع به استفاده از فضای توییتر کردند تا بحث‌هایی که از سوی مجری برنامه مطرح و توسط کاندیداها به آنها پاسخ داده می‌شد پوشش دهند. همزمان کاربران گوناگون جمله‌های کلیدی را همراه با تحلیل‌های جدی و طنز خود منتشر می‌کردند. یکی از نخستین مباحث مطرح شده که هم به صورت گسترده از سوی حساب کاربری رسانه‌ها بازتاب داده شد و هم بازخورد فراوانی میان کاربران داشت مربوط می‌شد به بحث فرارهای مالیاتی که از سوی ابراهیم رییسی مطرح شد. با مطرح شدن این بحث عمده توجه کاربران متوجه مشکلاتی شد که در سال‌های اخیر در مورد معافیت آستان قدس رضوی وجود داشته است و این موضوع به میان آمد که سایر نامزدهای شرکت‌کننده باید در خصوص پرداخت مالیات، تولیت آستان قدس را مورد سوال قرار دهند.« چهار درصد در جامعه همه‌چیز دارند و ۹۶ درصد هیچ چیز ندارند.» این جمله که محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد شرکت‌کننده در مناظره بارها تکرار کرد موجب شد تا کاربران روی این جمله مانور بدهند و بحث واگذاری‌های زمین و املاک توسط شهرداری تهران را پیش بکشند و بپرسند قالیباف در کنار کدام‌یک از این درصدهایی که خودش اعلام کرده ایستاده است.

اما از یک سوم ابتدایی مناظره به بعد بدون شک، گوی و میدان شبکه‌های اجتماعی در اختیار اسحاق جهانگیری بود؛ نامزد انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری که نحوه حضورش در این برنامه و به چالش کشیدن شهردار تهران سبب شد تا خیلی زود حواس همه را متوجه خودش کند: «من می‌گم روحانی به نفع جهانگیری بکشه کنار» هواداران حسن روحانی آنقدر از نوع دفاع غیرمستقیم او از روحانی و تاختن به قالیباف به هیجان آمده بودند که به طنز موضوع کناره‌گیری روحانی به نفع او را مطرح می‌کردند. از سوی دیگر در یک‌سری از اظهارنظرهای جدی‌تر این مساله به میان آمد که اسحاق جهانگیری با شرکت در این مناظره‌ها می‌تواند تبدیل به گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری در سال ١۴٠٠ باشد. «کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند الان در ستاد کدام کاندیدا فعالیت می‌کنند؟» این اشاره جهانگیری به ماجرای حمله به سفارت عربستان بازخورد گسترده‌ای داشت، عکس‌های چهره اصلی حمله به سفارت در کنار قالیباف بارها دست‌به دست شدند. صحبت از محیط‌زیست که به میان آمد دیگر تنها کاربران عادی نبودند بلکه معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست هم دست به کار شد و در توییتر به قالیباف پاسخ داد. او با انتشار نمودار هوای شیراز در واکنش به شهردار تهران که دولت را متهم کرده بود به اینکه هوای تنفس را از مردم گرفته، نوشت: «آقای قالیباف! در سال ٩۵ شهروندان شیرازی ١۶ درصد بیشتر از سال ٩٢ نفس راحت کشیدند. شیراز پارسال هیچ روز سالمی نداشت.»

«به نظر شما کدام کاندیدا پیروز مناظره بود؟» برخی فعالان رسانه‌ای حاضر در توییتر با پایان مناظره، نظرسنجی‌های آنلاین را در حساب کاربری خود منتشر کردند تا برآوردی کلی از نظر مخاطبان نسبت به نخستین مناظره انجام شده داشته باشند. در اغلب این نظرسنجی‌ها اسحاق جهانگیری رای بیشتری نسبت به رقبای خود کسب کرد. در میان بحث و جدل‌های مناظره میان قالیباف، جهانگیری و روحانی کاربران به نقش نسبتا خنثی رییسی اشاره داشتند، کاندیدایی که از نظر آنها قرار است جدی‌ترین رقیب روحانی باشد. نحوه حرف زدن و سوال پرسیدن میرسلیم و در حاشیه بودن کلی هاشمی‌طبا هم از دید برخی کاربران دور نماند. پایان مناظره با جدل لفظی کوتاه میان قالیباف و روحانی سبب شد که قالیباف بگوید: «پدیده‌ای داریم که درمقابل دوربین دروغ می‌گوید.» این جمله قالیباف که نقل قول مشهوری بود که در مناظرات انتخاباتی سال ٨٨ خطاب به محمود احمدی‌نژاد بیان شده بود سبب خشم و انتقاد گسترده علیه قالیباف شد؛ کاربران منتقد، شهردار تهران را متهم کردند که برای مقابله با رقیب خود، به نقل‌قول‌های دیگران دست‌اندازی می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-29 20:53

افزودن دیدگاه جدید