کد مطلب: 

184716

استقبال از خرید اوراق اجاره رایتل در بازار فرابورس

شرکت رایتل ۱۶ برابر شرکت مخابرات ایران در پاییز سال جاری اوراق اجاره فروخت و از این طریق نقدینگی خود را افزایش داد.
استقبال از خرید اوراق اجاره رایتل در بازار فرابورس

به گزارش سیتنا، عملکرد شرکت‌های فعال بخش فاوا در بازار فرابورس طی پاییز سال جاری در بخش‌های مختلف ارائه شده که یکی از عناوین بررسی شده در این بازه زمانی استفاده از "ابزارهای نوین مالی" بوده و دو شرکت رایتل و مخابرات ایران تنها شرکت‌های فاوا بوده‌اند که از این ابزار برای افزایش نقدینگی خود بهره برده‌اند.

استفاده از این ابزار توسط شرکت‌های مذکور در قالب "اوراق اجاره" بوده است. اوراق اجاره، اوراق بهاداری هستند که دارنده آن به صورت مشاع مالک بخشی از دارایی‌هاست و منافع آن براساس قرارداد اجاره به مصرف کننده یا بانی واگذار شده است.

در این نوع اوراق، حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها در برابر اجاره‌بها از مالک به شخص دیگری منتقل می‌شود.

به زبان ساده می‌توان گفت در اوراق اجاره سرمایه‌گذار با خرید بخشی از یک دارایی (زمین، ساختمان، ماشین آلات و در این حوزه مثلا دارایی‌های مخابراتی شرکت رایتل)، آن را به مالک اولیه آن اجاره داده و اجاره‌بها دریافت می‌کند.

معمولا ضمانت بازپس‌گیری اصل و بهره در این نوع قراردادها وجود دارد که پس از خرید اوراق، دارایی‌های مورد نظر متعلق به دارنده اوراق شده و در صورت عدم پرداخت اصل و سود توسط مالک اولیه، برای بازپرداخت تمامی تعهدات آن به فروش خواهد رفت.

رایتل با مجموعه نمادهای "صایتل1، صایتل21، صایتل22، صایتل4" ظرف این بازه زمانی هفت میلیون و 291 هزار و 434 سهم به ارزش هفت میلیون و 337 هزار و 527 میلیون ریال معامله کرده است؛ مجموع معاملات این شرکت نیز 10 هزار مرتبه شده است.

شرکت مخابرات ایران هم با نماد "صخابر" مجموعا 448 هزار و 858 سهم در این بازه زمانی به ارزش 448 هزار و 860 میلیون ریال معامله کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-02-16 01:40

افزودن دیدگاه جدید