کد مطلب: 

184618

ایرانیان مقیم خارج می توانند شرکت دانش بنیان راه اندازی کنند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به استقبال ایرانیان مقیم خارج برای سرمایه گذاری در کشور گفت: این افراد می توانند با همکاری دانشجویان ایرانی مقیم یک شرکت دانش بنیان راه اندازی کنند.
ایرانیان مقیم خارج می توانند شرکت دانش بنیان راه اندازی کنند

به گزارش سیتنا، بهزاد سلطانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در دوران پساتحریم بحث سرمایه گذاری خارجی بحث خیلی مهمی برای کشور است از این رو ایرانیان مقیم خارج، مهم ترین عامل این سرمایه گذاری خارجی به شمار می روند ما می توانیم آنها را به عنوان  پنجره خارجی ورود سرمایه در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه از آنجایی که ایرانیان مقیم خارج، به انواع فناوری های خارجی دسترسی دارند بهتر است که از سوی آنها هم در راستای توسعه کشور اقداماتی انجام گیرد، تاکید کرد: بنابراین ایرانیان مقیم خارج، می توانند با دانشجویان ایرانی مقیم یک شرکت دانش بنیان در داخل کشور راه اندازی کنند.

سلطانی عنوان کرد:  این تجربه در چین و هند اتفاق افتاده است، در مقالات علمی مشاهده می شود که چین سرمایه گذاری خارجی خودش را به دست سرمایه گذاران آمریکائی نداد، بلکه به دست چینی های مقیم خارج داد.

به گفته وی، وضعیت اقتصادی طوری است که سرمایه داخلی پاسخگوی نیازهای سرمایه گذاری کشور نخواهد بود و این موضوع در توسعه تکنولوژی بیشتر نمایان می شود؛ به دلیل ریسک و سرمایه گذاری بالای حوزه تکنولوژی و نیاز به فناوری های به روز دنیا، سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج امری ضروری به نظر می رسد.

به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، قطعا نیاز به سرمایه های خارج از کشور وجود دارد و در بررسی هایی که انجام شده نقش سرمایه گذاری های خارجی در کشورهایی که در مسیر توسعه و رشد قرار گرفته اند قابل ملاحظه است.

وی با بیان اینکه اما این سرمایه گذاری خارجی باید کنترل شده باشد تا مشکلی برای کشور ایجاد نشود، گفت: به نظر می رسد این استراتژی درستی است که ما براساس داشته های کشورمان در خارج، برنامه ریزی های اصلی برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان انجام دهیم؛ در صندوق نواوری و شکوفایی نیز ما با همین اساس  آغاز به کار کرده ایم.

وی با بیان مثالی ادامه داد: در آخرین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران که هیات عامل صندوق نواوری و شکوفایی نیز حضور داشت، مازندرانی های مقیم خارج نیز حضور داشتند و ۶۰ نفز از این افراد با هزینه خودشان به این استان آمده بودند و به شدت مشتاق بودند که سرمایه و دانش فنی خود را به شهرشان بیاورند.

وی گفت: خیلی از ایرانیان مقیم خارج ابراز تمایل کردند که حتی با صندوق نوآوری و شکوفایی مشارکت کنند و طرح بیاورند.

وی با بیان اینکه در هر کدام از استان ها پیشنهاداتی برای اینگونه سرمایه گذاری ها شده است، گفت: به عنوان مثال، از استان همدان ۶۰ نفر، ۸۰ نفر از ساری و ... اجرای طرح هایی را آغاز کرده اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: ایرانیان مقیم خارج کشور از ما می خواهند که مشکلات اداری را برایشان برطرف کنیم تا آنها هم بتوانند راحت تر سرمایه گذاری کنند. همچنین آنها مایل به مشارکت با این صندوق هستند.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که اگر استانها با کمک چند هم استانی مقیم خارج، یک الی دو شرکت خصوصی دانش بنیان در همان استان راه اندازی کنند و طرح های بزرگ را به مرحله اجرایی برسانند، صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند از این شرکت ها حمایت کند. این موضوع به چند استان اعلام شده که اگر پیشنهادی دارند اعلام کنند تا بعد از اقدامات کارشناسی صندوق نوآوری و شکوفایی بتواند از آنها حمایت کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-02-13 17:28

افزودن دیدگاه جدید