کد مطلب: 

184327

اطلاعات گوشی ما به چه درد آمریکا می‌خورد؟

بیست و یکمین نشست هفتگی جبهه گفتمان انقلاب اسلامی با حضور جمعی از فعالان سایبری و علاق‌مندان به گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد.
اطلاعات گوشی ما به چه درد آمریکا می‌خورد؟

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری بسیج، بیست و یکمین نشست هفتگی جبهه گفتمان انقلاب اسلامی با حضور جمعی از فعالان سایبری و علاق‌مندان به گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد.

سیدعلیرضا آل داوود، از کارشناسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به‌عنوان سخنران این نشست، مباحثی پیرامون امنیت، سرقت اطلاعات و جاسوسی در فضای مجازی بیان کرد.

وی با اشاره به اشراف کامل آژانس امنیت ملی امریکا بر اینترنت کل جهان و ارتباط نزدیک مسئولان آن با صهیونیست‌ها گفت: در گوشه‌وکنار فضای مجازی مستندات محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد در چارت سازمانی جدید NSA که مسئولیت‌ها و پست‌های اصلی را در این آژانس مشخص کرده به صورت دقیق به ایران و فعالیت های سپاه قدس اشاره شده و برای آن مسئولان مستقیم انتخاب شده است. این مورد خاص البته در اسناد فاش شده از سوی اسنودن نیز مورد اشاره قرار گرفته و تأیید شده است.

سرقت اطلاعات از همه کاربران گوشی‌های هوشمند

آل داوود درباره اهمیت اثرگذاری فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا برای حکومت و ارتش این کشور گفت: فرماندهی آژانس امنیت ملی آمریکا بر عهده دریاسالار مایکل راجرز است. وی فرمانده بخش سایبری ناوگان دهم نیروی دریایی آمریکا و ریاست کل عملیات سایبری ارتش این کشور را نیز بر عهده داشته است. فرماندهی آژانس امنیت ملی آمریکا قبل از راجرز بر عهده ژنرال پترائوس از مهره‌های اثرگذار آمریکا بوده است.

آل داوود در بخش دیگری از مباحث مطروحه، مخاطرات مختلف از جمله سرقت اطلاعات و جاسوسی در فضای مجازی را یک معضل بزرگ برای همه دارندگان تلفن همراه و کاربران اینترنت دانسته و گفت: اسناد و مشاهدات نشان می دهد که حضور در اینترنت و فعالیت در فضای مجازی دارای خطرهای مهم و واقعی برای سیر طبیعی زندگی همه ماست و از این رو باید با چشم بازتر در این فضا حضور پیدا کنیم.

اطلاعات گوشی ما به چه درد آمریکا می‌خورد؟

این کارشناس فضای مجازی همچنین به یک سئوال مهم کاربران اینترنت اشاره کرد که می‌پرسند:«اطلاعات ما ممکن است چه استفاده‌ای برای آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی ان داشته باشد؟». وی در پاسخ به این سئوال گفت: «در آژانس امنیت ملی آمریکا با حجم بسیار بالا و در 24ساعت شبانه روز اقدام به دریافت و ذخیره اطلاعات از طریق اینترنت از سرتاسر دنیا می‌شود. یکی از انگیزه‌های جمع‌آوری این میزان باورنکردنی از اطلاعات، گروگانگیری اطلاعاتی است. گروگانگیری اطلاعاتی یعنی تلاش برای جمع آوری اطلاعات درباره نقطه ضعف ها و خصوصیات و اعمال افراد مختلف با این هدف که از اتفاقات مورد اشاره به عنوان ابزاری برای تهدید آنها استفاده کنند. همچنین آن دسته از کاربران اینترنت که فعالیت‌هایی خلاف منافع آمریکا و یا ارتباطاتی با افراد خاص و اثرگذار دارند، به محض ورود به یکی از کشورهای 5eyes شناسایی، کنترل، تعقیب و یا در صورت لزوم دستگیر می‌شوند. این کشورها شامل آمریکا، انگلیس، کانادا، نیوزلند و استرالیا می‌شود که پیمان امنیتی خاصی با یکدیگر دارند.

آل داوود ضمن اشاره به حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای کشورمان در سال‌های قبل گفت: بخش مربوط به عملیات موسوم به «دسترسی مناسب» TAO نام دارد که در حقیقت واحد جنگ سایبری آژانس امنیت ملی ایالات متحده است. این واحد در سال 2007 علیه تأسیسات هسته‌ای ما اقدام به جاسوسی کرد. این بخش تا سال 2007 به عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایش، کار جمع‌آوری و یا به زبان ساده‌تر اقدام به دزدیدن اطلاعات از ایمیل‌های مردم سراسر دنیا می‌کرد. در بیان میزان اهمیت Tao برای ارتش آمریکا، ذکر همین نکته کفایت می‌کند که گاهی تا 70درصد از گزارش‌هایی که درباره فضای مجازی به دست رییس‌جمهور آمریکا می‌رسد، در همین بخش تهیه می‌شود.

وی همچنین حجم اطلاعات سرقت شده از کاربران اینترنت توسط دولت آمریکا را مورد اشاره قرارداد و گفت: جالب است بدانید که حجمی که برای میزان سرقت و جمع‌آوری اطلاعات توسط هکرهای پنتاگون تخمین زده می‌شود، حدود 2.1 گیگ در هر ساعت است

عملیات جایگزینی تلگرام به صورت نرم آغاز شده است

وی همچنین درباره شبکه اجتماعی تلگرام گفت: در بحث شبکه های اجتماعی مجازی همواره با جایگزین شدن یک شبکه توسط شبکه دیگر مواجه هستیم که این سیر تسلسل ادامه دارد و هنوز هم متوقف نشده است. نکته جالبی که در این رابطه به نظر می‌رسد پروزه مشخص شدن جایگزین تلگرام در آینده نه چندان دور در ایران است. اخیراً تبلیغاتی برای یک شبکه اجتماعی به نام سیگنال صورت گرفته است که نشان می‌دهد می‌تواند جایگزین تلگرام باشد. جالب اینجاست که بعضی از رسانه‌های داخلی نیز این نکته را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم اعلام کرده و به صورت تفصیلی از مزایای سیگنال و امنیت بالاتر آن نسبت به تلگرام سخن گفته اند اما حقیقت امر آن است که این شبکه اجتماعی خارجی نیز همچون تلگرام برای نصب شدن در گوشی های تلفن همراه، اجازه دسترسی به همه اطلاعات خصوصی و احیاناً محرمانه شما را دریافت می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-02-03 12:30

افزودن دیدگاه جدید