کد مطلب: 

183490

برای دریافت پیامک، از مشترکان پول کسر می‌شود؟!

در پاسخ به گلایه‌های برخی مشترکان درباره تحمیل هزینه‌های ناخواسته در قالب پیامک‌های ارزش افزوده، معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تاکید کرد: سامانه‌های ما هیچ تخلفی در این زمینه را نشان نداده و در این راستا هیچ اعتراض مستندی هم ثبت نشده است.
برای دریافت پیامک، از مشترکان پول کسر می‌شود؟!

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورهای مختلف تلفن همراه از سال‌ها پیش یکی از معضلات کاربران بوده و مشترکان انتقادات متعددی نسبت به دریافت این نوع پیامک‌ها را داشتند. برهمین اساس در برهه‌ای از زمان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان نهاد ناظر و قانون‌گذار در حوزه ارتباطی کشور اپراتورهای موبایل را به ایجاد سیستمی مکلف کرد که با بهره‌گری از آن مشترکان بدون از دست دادن پیامک‌های بانکی، بتوانند از دریافت پیام‌های تبلیغاتی انصراف دهند.

اکنون اگرچه مدتی است با این تدبیر مشکل مربوطه تا حدی برطرف شده، اما همچنان بحث‌های کاربران در خصوص پیامک‌های اپراتورها ادامه دارد.

در این میان بخشی از گلایه‌های مشترکان به دریافت پیامک‌های ارزش افزوده مربوط می‌شود. پیامک‌هایی که طبق قوانین و مقررات با رضایت و به خواسته مشترک فعال شده و به ازای دریافت هر یک از آنها مبلغی در قبض یا شارژ فرد محاسبه می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه آنکه، در بسیاری موارد ممکن است مشترکان این نکته را به درستی ندانند که این سرویس برای آنها فعال شده و به همین دلیل برای آنها هزینه‌های مختلفی محاسبه شود، اما وقتی درباره‌ی این موضوع از اپراتور پیگیری می‌شود اینگونه اعلام می‌کند که فرد دقیقا در چه روز و زمانی این سرویس را فعال کرده است.

به تازگی این بحث در شبکه‌های اجتماعی موبایل هم بالا گرفته و پیام‌های متعددی در این خصوص رد و بدل می‌شود. جالب این‌که گاهی حتی در برخی از این پیام‌ها اینگونه عنوان می‌شود که در موارد متعدد اپراتور بدون درخواست مشترک چنین سرویسی را فعال کرده است.

اما غلامرضا داداش‌زاده - معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این گلایه‌ها خاطر نشان کرد: سامانه‌های ما چنین تخلفی را نشان نداده و تاکنون اعتراض مستندی در ارتباط با این موضوع ثبت نشده است.

وی ادامه داد: ما بر روی مباحثی که به تعرفه و هزینه‌های مشترکان مربوط می‌شود به شدت حساسیت داریم و با توجه به نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد، اینگونه نیست که یک اپراتور بتواند به راحتی به خود اجازه دهد مبالغی را در این قالب از حساب مشترکان کسر کند.

داداش‌زاده همچنین متذکر شد: از سوی دیگر اپراتورها اعتبار خود را زیر سوال نبرده و برای مبالغی اندک مرتکب تخلف نمی‌شوند، اما این احتمال هم وجود دارد که به عنوان مثال در یک بازه زمانی نوعی نقص فنی در سامانه اپراتور پیش آمده باشد و این مساله از دید اپراتور و ما پنهان مانده باشد در چنین مواردی ضروری است مشترکان این مساله را اطلاع‌رسانی کنند تا ما حق و حقوق آنها را پیگیری کرده و مشکل را برطرف کنیم.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات در عین حال گفت: طبیعی است که در دنیای ICT گاهی مشکلاتی از نظر فنی وجود داشته باشد، اما سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به شیوه‌های مختلف پیگیری می‌کند تا مشکلات مردم را یافته و آنها را برطرف کند. برهمین اساس ماهانه با حدود 3000 مشترک تماس گرفته شده و گلایه‌های آنها پرسیده می‌شود. همچنین سامانه 195 نیز برای ثبت انتقادات مردمی در نظر گرفته شده و به طور دائم گلایه‌های مطرح شده از این طریق مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار این موارد اپراتورها هم به طور ماهانه گزارش‌های خود را برای ما ارسال می‌کنند و بدین ترتیب از طریق مجموع این موارد ما به نتیجه می‌رسیم که عمده مشکلات مردم در چه زمینه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به مجموع این بررسی‌ها نیز اکنون می‌توان گفت آنگونه که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود این مشکل شایع نبوده و همان طور که اشاره شد تخلفی در این زمینه ثبت نشده است.

داداش‌زاده در پایان در پاسخ به این مطلب که با این وجود به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی اپراتورها در زمینه‌ی نحوه فعال‌سازی این سرویس شفاف نبوده و در موارد متعدد و همین مساله موجب می‌شود که حتی خود مشترک هم نداند که چنین سرویسی را فعال کرده، اظهار کرد: این نکته را قبول دارم، چرا که گاهی اطلاع‌رسانی اپراتور‌ها در این زمینه ممکن است شفافیت کافی را نداشته و برای مشترک ایهام داشته باشد، اما با این وجود رسیدگی به این موارد در دستور کار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-01-06 17:53

دیدگاه‌ها

تصویر حمید
باسلام آزمایشی.آخرین بار2000تومان اعتبارخریدم و پرینت میگیرم یک ثانیه هم صحبت نکردم و اعتبار خطم صفر شد.
ارسال شده توسط حمید در 16 دى 94 - 22:42

افزودن دیدگاه جدید