کد مطلب: 

182448

رمزگشایی از معمای اختلال ارتباطی زائران اربعین

وضعیت ارتباطی زائران ایرانی اربعین که سال گذشته به طور کامل مسدود بود، امسال هم با اختلال‌‌های متعددی همراه است اما شرکت ارتباطات زیرساخت عبور از انسداد کامل را بهبود نسبی و نتیجه تمهیدات در نظر گرفته شده می‌داند.
رمزگشایی از معمای اختلال ارتباطی زائران اربعین

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری فارس، سال گذشته زائران ایرانی اربعین با معضل برقراری ارتباط مواجه بودند؛ مشکلی که از وضعیت اختلال و قطعی گذشته و امکان تماس را کاملا مسدود کرده بود.

وضعیت ناگوار ارتباطی مسافران کربلا و تجربه تلخ بی‌خبری خانواده‌ها از سلامت سفر کرده خود و گم شدن همسفران در عراق در حالی پارسال به وجود آمد که وزارت ارتباطات پیش از آغاز این مراسم با تشکیل ستادی با حضور نمایندگانی از شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و اقداماتی از جمله افزایش ترانزیت کننده‌های ارتباطات بین الملل به مقصد کشور عراق به بیش از 12 شرکت، افزایش دو برابری لینک های ارتباطی، تقـویت مسیرهای مرزی در داخل کـشور، افزایـش ظـرفیت سیگـنالینگ بین الملل از طریق کشورهای مختلف، بهینه سازی مسیرهای ارتباطی و کنترل 24 ساعته بر کیفیت شبکه، تمهیداتی در نظر گرفته بود که برقراری ارتباط امکان پذیر باشد.

امسال وزارت ارتباطات آنگونه که مسئولان این مجموعه می‌گویند از 4 ماه قبل تمهیداتی را برای برقراری بدون مشکل ارتباطات زائران ایرانی در نظر گرفته بود؛ تمهیداتی که نتیجه آنها وعده مشروطی بود که وزیر ارتباطات در آستانه آغاز راهپیمایی بزرگ اربعین داد تا اگر اپراتورهای عراقی مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند تماس‌ها با کمترین اختلال برقرار خواهد شد. اما وضعیت ارتباطی این روزهای زائران هم مطلوب نیست و افراد بسیاری از اینکه نتوانسته‌اند با خانواده‌های خود تماس برقرار کنند وضعیت را مشابه سال قبل می‌دانند اما در هر حال امکان تماس با سیم‌کارت‌های ایرانی گرچه دشوار اما بعضا ممکن است.

حامدرضا اسماعیلی، مدیرکل روابط عمومی و اموربین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه این حجم از حضور زائران ایرانی در گردهمایی اربعین در دو سال اخیر رخ داده و پیش از آن سابقه نداشته است گفت: سال گذشته 3 میلیون نفر از ایران به سمت کربلا رفتند و مجموعاً در این مراسم بیش از 15 میلیون نفر حضور یافتند که حضور این جمعیت در یک نقطه و اینکه بخواهند از آنجا ارتباط برقرار کنند، قطعا مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما تلاش‌های زیادی در ماه‌های گذشته انجام دادیم و کمیته‌ای که در همین زمینه تشکیل شده و مأمور انجام کار بود. برای توسعه شبکه‌های مخابراتی و تقویت آنها در داخل خاک ایران اقدامات زیادی انجام داد و در نتیجه این اقدامات، شبکه‌های مخابراتی در ایران تا مرز تقویت شده و توسعه داده شد و به همین دلیل، زائران تا پیش از عبور از مرز، تقریباً هیچ مشکلی نداشتند.

به گفته وی، اقدامات انجام شده در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه به حدی بود که وضعیت ارتباطی زائران در این مرزها کاملاً مطلوب بود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت، وضعیت به وجود آمده بعد از عبور از مرز را به تبدیل اتوبان چند بانده به یک جاده باریک توصیف کرد و گفت: اختلال‌ها از همان جا ایجاد شده است.

وی افزود: طرف عراقی از یک سو تأکید دارد که امکاناتش در حد خدمت‌رسانی به این تعداد کاربر در آن واحد نیست و از طرف دیگر، در مقابل درخواست ما برای گسترش امکانات و ایجاد تجهیزات، می‌گویند که برایشان مقرون به صرفه نیست که برای چند روز این همه تجهیزات برای برقراری ارتباط با کیفیت مستقر کنند و در واقع این راه باریک در اینجا به بن‌بست می‌خورد.

اسماعیلی گفت: در عین حال استدلال دیگر اپراتورهای عراقی این است که ما مشتری‌های ثابت خود را داریم و امکانات محدودی که داریم را برای مشتریان دائم خود درنظر خواهیم گرفت و نمی‌توانیم برای چهار پنج روز در طول سال، سرویسی که برای مشتریان خود می‌دهیم را قطع کنیم تا ارتباطات برای دیگران مختل نشود.

وی مشکل پیش‌آمده دیگر را تجمع زائران در یک نقطه از کشور عراق برشمرد و افزود: اگر این تعداد افراد در کل کشور عراق پخش می‌شدند، مشکلی پیش نمی‌آمد اما تجمع آنها در یک محدوده خاص باعث می‌شود که تجهیزات مخابراتی با ظرفیت محدود نتواند پاسخگوی نیازهای ارتباطی آنها باشد.

این مقام مسئول شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به حضور گروه فنی و گروه مذاکراتی برای حل این مشکل در کشور عراق یادآور شد: از مدت‌ها پیش گروه فنی همه راهکارهای فنی موجود را بررسی کرد و تا حد امکان پیش برد و گروه مذاکراتی نیز شامل وزیر و معاونانش با حضور در کشور عراق تلاش کردند تا هر اقدامی برای برقراری ارتباط باکیفیت زائران ممکن است را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به توصیه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت به زائران به عنوان گروه سومی که در این زمینه فعالیت داشته‌اند، گفت: کوتاه‌ کردن زمان و حجم مکالمه، پرهیز از مکالمه در حین حرکت و تماس با تلفن ثابت در محل‌هایی که اقامت دارند و ... از جمله این توصیه‌ها بود و ما از هم‌وطنان خواستیم که به کمک ما بیایند.

اسماعیلی همچنین به افزایش 1840 کانال مستقیم به کانال‌های ارتباطی ایران و عراق و همچنین اقدام از طریق اپراتورهای کشورهای ثالث اشاره کرد و ادامه داد: نصب تجهیزات در حوزه اختیارات ما نبود چرا که آنجا مربوط به حاکمیت عراق بود و ما اجازه نصب تجهیزات در کشور عراق را نداشتیم، با این حال درخواست استقرار امکانات بیشتر، سرمایه‌گذاری و تجهیز را به طرف عراقی دادیم.

وی تأکید کرد: نتیجه این تلاش‌ها این بود که وضعیت از مسدود بودن کامل در سال گذشته تغییر کرد و امسال تا حد زیادی امکان برقراری ارتباط وجود داشت. سال گذشته با ورود زائران کل شبکه عراق خوابید و همه سوئیچ‌ها قفل شدند.

این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیر ساخت تاکید کرد: هیئت ایرانی به سرپرستی محمود خسروی مدیرعامل شرکت زیرساخت از صبح شنبه در حال مذاکره با مقامات عراقی و اپراتورهای این کشور هستند. تمام تلاش ما این است که تماس صوتی با کمترین اختلال برقرار شود.

وی در پایان تاکید کرد: تجربه ارتباطی زائران اربعین تجربه دوساله است و فقط در دو سال گذشته حجم زائران به این حد بوده و به همین دلیل رسیدن به وضعیت مطلوب به مرور زمان امکان‌پذیر خواهد بود.

حالا به نظر می‌رسد برای حل این مشکلات و برقراری ارتباط با کیفیت زائران ایرانی اربعین چندان نمی‌توان به یکی دو روز آینده امیدوار بود و شاید مذاکرات طرف ایرانی که همچنان در عراق مشغول مذاکره‌اند برای سالهای آینده گره‌گشایی کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-12-01 02:02

افزودن دیدگاه جدید