کد مطلب: 

181291

برقراری یک خط تلفن ثابت، 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد

سخنگوی شرکت مخابرات ایران ، در رابطه با مشکلات شبکه تلفن ثابت و زیان ده بودن آن برای شرکت مخابرات کشور، گفت: ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران بالاتر از میانگین آن در خاور میانه و جهان است. این ضریب تا چند سال پیش یکی از شاخص های مهم توسعه به شمار می رفت اما با گسترش تلفن همراه و اینترنت رفته رفته از دوران اوج خود فاصله گرفته و از مرکز توجه دور شد.
برقراری یک خط تلفن ثابت، 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری موج ، دکتر زارعیان با بیان اینکه هزینه ایجاد یک خط تلفن ثابت به شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی یک منطقه بستگی دارد، گفت: برقراری یک خط تلفن ثابت در نقاط مختلف کشور بین 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود :  پیدایش و گسترش تلفن همراه و اینترنت و همگرایی این دو باعث شده تلفن ثابت جایگاه گذشته خود را از دست بدهد. چنانکه در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته عملا سرمایه گذاری انبوه بر روی آن متوقف شده است.

سرمایه گذاری بر روی تلفن ثابت هنوز در ایران متوقف نشده

دکتر زارعیان ادامه داد: البته در ایران با توجه به فاصله ای که کشورمان با فناوری های روز دنیا دارد، تلفن ثابت همچنان از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو، سرمایه گذاری در این حوزه هنوز در کشور متوقف نشده است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار تعداد شماره های تلفن ثابت از سال 88 که شرکت مخابرات ایران خصوصی سازی شد تا پایان سال 93 چهار میلیون و 500 شماره افزایش داشته و در حال حاضر 29 میلیون و 400 هزار شماره در کل کشور وجود دارد.

چرا شبکه تلفن ثابت زیان ده است؟

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: اگر متوسط برقراری یک خط را 800 هزار تومان در نظر بگیریم از زمان خصوصی سازی مخابرات تا کنون چیزی بیش از سه هزار میلیارد تومان صرف توسعه شبکه تلفن ثابت شده است. علاوه بر این در حال حاضر نگهداری هر خط تلفن ثابت به صورت میانگین 11 هزار تومان هزینه دارد.

دکتر زارعیان در رابطه با زیان ده بودن شبکه تلفن ثابت برای شرکت مخابرات گفت: این هزینه ها در حالی از سوی مخابرات صورت می گیرد که اکنون هر شهروند برای دریافت خط تلفن ثابت فقط 50 هزار تومان می پردازد. علاوه براین، در حال حاضر برخی از واحدهای مسکونی دارای چند خط تلفن هستند اما تنها یکی از آنها به صورت جدی فعال است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر پایین بودن تعرفه های مکالمه با تلفن ثابت را هم به مولفه های گفته شده بیفزاییم دلیل زیان ده بودن شبکه مخابرات به خوبی روشن می شود. بنابراین مخابرات با شبکه ای رو به روست که به زحمت از عهده هزینه های خود بر می آید و دیگر پولی برای سرمایه گذاری در این حوزه باقی نمی ماند و برای توسعه شبکه تلفن ثابت مجبوریم از محل های دیگر هزینه کنیم.

گفتنی است ؛ تلفن دومین فناوری مخابرات پس از تلگراف است که از نخستین سال‌های اختراع، در ایران از آن استفاده و جالب اینکه در ابتدا به صورت خصوصی اداره می شد. تلفن نخستین‌بار در دستگاه دولتی ایران و در عصر ناصری به راه افتاد ولی اعطای نخستین امتیاز تلفن و رواج آن در عصر مظفری بود.

به گزارش خبرگزاری موج، از عصر مظفری تا سال 1350 اداره مخابرات به صورت خصوصی انجام می گرفت و بعد از آن، برای تمرکز امور مخابراتی و ارتباطی در داخل کشور و برقراری تماس با سایر کشورهای جهان، در 1350 شرکت مخابرات ایران از ادغام شرکت سهامی تلفن و امور تلگراف، که شرکت دولتی است، تأسیس شد که تاکنون با این نام، زیرنظر وزارت پست و تلگراف و تلفن، فعالیت می‌کند.

با توسعه فناوری مخابرات در دنیا، در سال 1368 استفاده از سیستم‌های دیجیتال، در ایران آغاز شد. صنعت تلفن در ایران پیشرفت چشمگیری داشت، چنان که در سال 1378 از لحاظ درصد رشد سالانه دایری تلفن ثابت، در میان کشورهای جهان، مقام پنجم را کسب کرد. با توجه به مطالب گفته شده مدتهاست صحبت هایی مبنی بر زیان ده بودن این شبکه و به صرفه نبودن سرمایه گذاری برای توسعه آن از سوی مدیران مخابرات و مسوولان مربوطه شنیده می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-10-07 16:00

افزودن دیدگاه جدید