کد مطلب: 

179622
دریافت هزینه از مشترکان سیم‌کارت‌ اعتباری که حرف نمی‌زنند!
کمیسیون تنظیم مقررات در آخرین مصوبه خود که به تازگی بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته، از وضع قوانینی جدید در حوزه سیم‌کارت‌های اعتباری خبر داده است.
دریافت هزینه از مشترکان سیم‌کارت‌ اعتباری که حرف نمی‌زنند!

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، در بخشی از این مصوبه آمده است که اگر مشترک سیم‌کارت اعتباری یک اپراتور به مدت سه ماه حتی با وجود داشتن شارژ از خط خود استفاده نکند، پس از پایان این دوره موظف به پرداخت هزینه‌ای معادل 20 دقیقه مکالمه با تعرفه خطوط دائمی خواهد شد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه‌ی شماره 217 خود که در تاریخ 8 تیرماه سال جاری به تصویب رسیده و به تازگی بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته، اینگونه اعلام کرده است که با توجه به افزایش تقاضا برای سیم‌کارت‌های اعتباری و در راستای حمایت از حقوق مشترکین، افزایش رضایت آنها و به منظور ساماندهی استفاده از این سیم‌کارت‌ها در جهت بهره‌مندی موثر و کارآمد از شماره‌ها که جزو منابع کمیاب محسوب می‌شوند و همچنین جبران هزینه‌های اپراتورها دستورالعمل مدیریت سیم‌کارت‌های اعتباری را به شرط زیر مصوب می‌کند.

نکته قابل توجه آنکه پیش از این نیز طی سال‌های گذشته کمیسیون تنظیم مقررات اینگونه اعلام کرده بود که هیچ مشترکی اجازه داشتن بیش از 10 سیم‌کارت از یک اپراتور را ندارد و علاوه بر این اگر مشترکی بیش از سه ماه از خط خود استفاده‌ای به عمل نیاورد، اپراتور مجاز به سلب امتیاز از آن شماره می‌شود. حال در مصوبه جدید این کمیسیون، ضوابط جدیدی نیز برای استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده که به نظر می رسد در آن تنها منافع اپراتورهای موبایلی مورد توجه قرار گرفته و حقوق مشترک در نظرگرفته نشده است.

بنابر اعلام این کمیسیون دارنده پروانه(اپراتور موبایل) صرفا پس از ثبت نام اجازه حضور در شبکه و مجوز استفاده از خدمات مربوطه را به مشترک داده و مشترک با دریافت سیم‌کارت ثبت‌نام شده مجوز حضور در شبکه و امکان استفاده از خدمات دارنده پروانه را خواهد داشت. البته این بند از این مصوبه نکته‌ی جدیدی را در دل خود ندارد و پیش از این نیز در اغلب موارد مشترکان پس از ثبت‌نام امکان استفاده از سیم‌کارت خود را به دست می‌آوردند.

در بند دیگری از مصوبه مذکور آمده است :دارنده پروانه با تمام اعتبار می‌تواند نسبت به قطع یک‌طرفه همراه با اطلاع‌رسانی کامل اقدام کنند. همچنین در مصوبه مذکور اعلام شده است چنانچه مشترک هیچ‌گونه تراکنشی در طول یک بازه زمانی سه ماهه نداشته باشد در صورت وجود اعتبار دارنده پروانه (اپراتور) می‌تواند با انجام اطلاع‌رسانی لازم پس از بازه زمانی سه ماهه و همچنین به ازای هر دوره زمانی بدون تراکنش از طرف مشترک پس از گذشت این بازه زمانی سه ماهه نسبت به جبران هزینه‌های لازم‌التادیه برای نگهداری شبکه و ارتباط به میزان حداکثر تعرفه 20 دقیقه نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دائمی اقدام کند.

در این صورت مشترک مجاز به استفاده از باقی‌مانده اعتبار خود خواهد بود.

اما در صورتی که مشترک، اعتباری در سیم‌کارت خود نداشته باشد اپراتور می‌تواند با انجام اطلاع‌رسانی لازم نسبت به قطع دو طرفه یا سلب امتیاز سیم‌کارت اقدام کند.

همچنین در تبصره‌ای در این مصوبه اشاره شده است: با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، مهلت و بازه زمانی موضوع مجددا برای مشترک لحاظ و آخرین تراکنش مشترک مبنای شروع بازه زمانی سه ماهه لحاظ می‌شود.

در تبصره دیگری آمده است: دارنده پروانه در صورت عدم انجام تراکنش از طرف مشترک می‌تواند تا هنگام اتمام اعتبار نسبت به جبران هزینه‌های لازم‌التادیه نگهداری شبکه و ارتباط اقدام کند.

همچنین براساس مصوبه 217 کمیسیون تنظیم مقررات در وضعیت قطع یک‌طرفه و دوطرفه، کلیه‌ی خدمات سیم‌کارت مسدود می شود اما دارنده پروانه موظف است امکان تماس با کد‌های خدماتی اضطراری ملی را برقرار کند.

امکانات و تسهیلاتی که دارنده پروانه جهت افزایش اعتبار مشترک در شبکه و یا فعال‌سازی مجدد ارائه می‌کند مشمول قطع امکانات یا تسهیلات در قطع یک طرفه یا دو طرفه نخواهد شد. همچنین در وضعیت قطع دوطرفه دارنده پروانه موظف است شماره مشترک را تا زمان سلب امتیاز حفظ کند.

طبق مقررات عمومی اشاره شده در این مصوبه کلیه‌ی سیم‌کارت‌های ثبت شده برای مشترکین مشمول تعاریف و مفاد این دستورالعمل می‌شوند. دارنده پروانه نیز از تاریخ ابلاغ مصوبه موظف به رعایت دستورالعمل حاضر در تنظیم قرار‌داد جدید و اصلاح قرار‌داد‌های قبلی مشترکین‌ خود علاوه بر رعایت مفاد قرار‌داد مندرج در موافق‌نامه پروانه‌ها بوده و موارد مغایر با آن در قرار‌داد‌های قبلی مشترکین غیرقابل استناد تلقی می‌شود.

همچنین تخلف دارنده پروانه (اپراتور) از این دستورالعمل توسط سازمان تنظیم مقررات بررسی و جرائم و چارچوب موافقت‌نامه پروانه و الحاقیه صادره آن تعیین و وضع خواهد شد.

البته دارنده پروانه نیز موظف است نحوه‌ی ثبت نام، غیرفعال‌کردن، قطع یک طرفه، قطع دوطرفه و سلب امتیاز از مشترک را به صورت صریح در قرار‌داد مشترکین خود لحاظ کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-08-11 00:47

افزودن دیدگاه جدید