کد مطلب: 

178232

مالک عمده مخابرات به خروج از سهم رضایت می‌دهد

مالک ۱+۵۰ درصد سهم مخابرات در حالی آگهی فروش سهام خود را عرضه کرده که قیمت بالایی به ازای مخابرات طلب می‌کند؛ اگر شخص دارای اهلیتی حاضر به پرداخت این مبلغ شود، مالک علاقمند به خروج از شرکت مخابرات است.
مالک عمده مخابرات به خروج از سهم رضایت می‌دهد

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری فارس، طبق وعده مالک مخابرات، فروش اسناد مزایده سهام بلوکی شرکت توسعه اعتماد مبین وارد دومین روز کاری شد.

ماجرا وقتی شروع شد که پس از بالا گرفتن اختلافات میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و پس از آن گروکشی و مخالفت دولت با افزایش تعرفه تلفن ثابت، رئیس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران در پاسخ به تهدید مکرر دولتی‌ها برای بازپس گرفتن مخابرات، اعلام کرد: آگهی فروش سهام مالک مخابرات را اعلام می‌کنیم.

سیدمصطفی سید هاشمی گفت: عاشق سهام مخابرات نیستم؛ سیاست ما ماندگاری نیست و تنها آمده‌ایم تا محل عبور را باز کنیم.

در آخرین روز کاری هفته گذشته، نخستین روز عرضه فروش سهام توسعه اعتماد مبین در حالی سپری شد که کسی برای خرید اسناد مراجعه نکرد. اما شاید در 3 روز باقی مانده شرایط تغییر کند.

طبق پیش‌بینی‌ها، شرایط مزایده سخت طراحی شد؛ شرکت متقاضی (که احتمال می‌دهد می‌تواند شرط اهلیت را از مراجع ذیصلاح کسب کند) برای دریافت اسناد باید 50 میلیون تومان بپردازد و سپس برای شرکت در مزایده 120 میلیارد تومان سپرده کند. کمااینکه پس از تمام این مراحل شرکت در پذیرش یا رد هر پیشنهاد مختار است.

با شرایط سخت توسعه اعتماد مبین برای فروش سهام، به نظر می‌رسد سهام خود را به قصد نفروختن عرضه کرده است؛ یا به عبارت بهتر توسعه اعتماد حداقل قصد ندارد سهام مخابرات را ارزان واگذار کند. قیمت پایه فروش بالا، می‌تواند جذابیت‌ کافی برای خروج از سهام مخابرات را برای توسعه اعتماد مبین را داشته باشد.

اگر چه قیمت پایه مزایده هنوز اعلام نشده (زیرا هنوز متقاضی برای خرید سهام مراجعه نکرده) اما پیش‌بینی می‌شود مزایده‌ دارای قیمت پایه بالایی باشد که تقریبا قابل پیش‌بینی است؛ اما عدم فروش اسناد تا این لحظه و حق شرکت برای فروش اسناد، محدودیت‌های رسانه‌ای برای اعلام قیمت پایه ایجاد می‌کند.

به روایت سید هاشمی، توسعه اعتماد مبین در سال 88 سهام بلوکی مخابرات (22 میلیارد و 936 میلیون سهم) را 8 میلیارد دلار (معادل 7800 میلیارد تومان در آن سال) خریداری کرد. در آن زمان با دلار حدود هزار تومان هر سهم مخابرات حدود 180 تومان بود که به حدود 190 درصد قیمت تابلو (340.9 تومان) فروخته شد.

علاوه بر مبلغ 8 هزار میلیارد تومان مبلغ کل قرارداد مخابرات، طبق گزارش‌های حسابرسی مبلغ 11 هزار تومان نیز در مدت 5 سال در مخابرات سرمایه‌گذاری شده است.

از سوی دیگر اکنون نرخ دلار 3 هزار تومان است و ارزش 8 میلیارد دلاری که توسعه اعتماد مبین در سال 88 برای 22.936 میلیون سهم مخابرات پرداخت کرده، اگر این معامله امروز انجام می‌شد ارزش روز آن حدود 24 هزار میلیارد تومان بود.

از سوی دیگر هم‌اکنون هر سهم مخابرات در تابلوی بورس 200 تومان قیمت دارد. رئیس هیئت مدیره مخابرات اعلام کرده بود: «با همان شرایط اولیه و به دو برابر قیمت تابلو حاضر به فروش مخابرات هستیم». در خریدهای بلوکی و مدیریتی سهام بسته به ارزش سهم، پرداخت تا دو برابر ارزش سهم نیز توجیه‌پذیر است. امروز حدود 9 هزار میلیارد تومان مبلغ تنها 50+1 درصد سهام مخابرات فارغ از سایر سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های توسعه اعتماد مبین است.

علاوه بر این، توسعه اعتماد مبین پیش از این نیز قصد آگهی کردن فروش سهام خود را داشته است؛ اما در آن زمان قیمت مورد نظر سهامداران، حدود 650 تومان برای هر سهم بود که در نهایت معامله حدود 14 هزار میلیارد تومانی را برای 50+1 درصد سهم مخابرات رقم می‌زد، اما‌ در همان زمان نیز با این رقم پیدا کردن مشتری برای سهام سخت به نظر می‌رسید که در نهایت سهامداران را از انتشار آگهی فروش پیشمان کرد. اکنون با گذشت زمان قطعا رقم درخواستی سهامداران نیز افزایش یافته است.

از این‌رو قیمت پایه فروش توسعه اعتماد مبین با تمام سرمایه گذاری‌‌هایش که مهم ترین آنها مخابرات است، بیش از 14 هزار میلیارد تومان است.
در صورت تامین مبلغ مور نظر فروشنده و یافتن خریدار، شکی نیست توسعه اعتماد مبین سهم خود را در اولین و بزرگترین اپراتور مخابراتی کشور خواهد فروخت و مخابرات و دردسرهایش را به لقایش خواهد بخشید.

گزارش از: فاطمه سامعی

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-06-27 20:45

دیدگاه‌ها

تصویر صراطی
گفته شدکه 8000میلیارد خریده اند و 11000 میلیارد هم سرمایه گذاری کرده اند . و حالا هم چون ارزش پول گاهش یافته سه برابر میکنندو....... اولا این 8000 را نیاورده اند بلکه از مخابرات در قالب سود غیر واقعی برداشت کرده اند . ثانیا این 11000 را که سرمایه گداری کرده اند نیز از خود درامد مخابرات برداشت کرده اند و یکجا در سال اول واگذاری ان هم با دلار ارزان نیامده بلکه تدریجا و عمدتا با دلار گران از درامد برداشت شده. رابعا اموال و دارائی های کلانی را به قیمت های بسیار پائی به دوستان خود فروخته اند و پول ان را خرج تامین 8000 و 11000 کرده اند انهم با حیف و میل و اتلاف بسیار بالای سرمایه به علت خرید از امثال گروه اریا مانند اریا همراه و ......... حال چطور سرمایه خودمخابرات را با این ترفند ها محاسبه میکنند الله اعلم انها تلاش بسیار کردند تا با نشان دادن سود کاذب در صورت های مالی جوی ایجاد کنند تا قیمت سهام بالا برود و تا مرز 450 تومان هم رسانیدند ولی با افشا گری های انجام شده دستشان روشد و سهام به ارزش واقعی بعد از تاراج اموال رسید حالا تلاش میکنند با افرایش تعرفه به نحوی این خسارت هائی را که زده اند جبران کنند و چون نشده دست به یک مانور در مقابل ملت رده اند و حال انکه این گروه انقدر مشکل در مخابرات ایجاد کرده که حالا حالا حاضر به ترک ان نیست تا مبادا مدیران و یا سهامدارن جدید به منابع اطلاعا دست یافته و این باند را رسوا کند ضمنا برای تمام ادعا های فوقمستندات داریم و اگر روزی احساس کنیم نیاز است ارائه میگردد. اقای ... کارمند پست مراغه از کجا اورده اینهمه پول
ارسال شده توسط صراطی در 07 تير 94 - 03:39

افزودن دیدگاه جدید