کد مطلب: 

178060

چه کسی خریدار مخابرات با قیمت پیشنهادی دولت است؟

ارزش واقعی مخابرات ایران که به گفته وزارت ارتباطات ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، آماده فروش از سمت کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین حتی به یک سوم این قیمت شد اما از روز گذشته دولتی‌ها بحث زیان‌دهی این شرکت را به گونه‌ای دیگر پیش کشیده‌اند.
چه کسی خریدار مخابرات با قیمت پیشنهادی دولت است؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته همزمان با افتتاح و راه‌اندازی 370 پروژه مخابراتی مربوط به استان‌های تهران و البرز با سرمایه‌ای بالغ بر 250 میلیارد تومان، برای اولین بار رئیس هیات مدیره هلدینگ مخابرات ایران اظهاراتی صریح کرد که شاید در تاریخ بعد از خصوصی‌سازی این شرکت بی‌نظیر باشد.

گروه مخابرات ایران بعد از تمامی چالش‌هایی که با دولت بر سر امور توسعه‌ای و تعدیل تعرفه‌های ارتباطی داشت و آخرین درخواست خود برای افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت را در قالب سه پیشنهاد در بهمن ماه سال گذشته به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه داد اما نهایتا با توقف پیشنهاداتش در رگولاتوری، پیشنهاد فروش بزرگترین هلدینگ ارتباطی را پیش کشید.

بهمن ماه سال گذشته برات قنبری معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات طی سخنانی تأمل برانگیز عنوان کرد: از زمانی که مخابرات واگذار شده برنامه‌های توسعه آن دستخوش تغییر شده است؛ پیش از آن تا زمان دولتی بودن این شرکت سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت اما با واگذاری این شرکت نه تنها میزان سرمایه‌گذاری کاهش یافت بلکه به علت پرداخت حق امتیاز و تقسیم و پرداخت سود سهام شرکت مخابرات برای پرداخت اقساط خریداری شده از منابع این شرکت خارج شد و امروزه با بحران فرسودگی شبکه و بروز نبودن خدمت‌رسانی و کیفیت نامناسب مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال واگذاری شرکت مخابرات به این شکل، تصویب مسوولین وقت بود.

معاون وزیر ارتباطات اذعان کرد: در آن سالها برای واگذاری مخابرات رقم‌هایی در حدود 50 تا 120 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد و در این میان رقم 120 هزار میلیارد تومانی براساس رفتارهای بین‌الملل مطرح شد؛ هر مشترک ارزش بورسی معادل هزار دلار دارد، شرکت مخابرات 20 میلیون مشترک ثابت و همراه و با داشتن همه مجوزها ارزشی معادل 50 میلیارد دلار که معادل 50 هزار میلیارد تومان می‌شد در نظر گرفت که البته این رقم با دلار هزار تومانی آن سالها محاسبه می‌شد و با توجه به قابلیت گسترش شبکه تا 120 میلیون مشترک و سرویسها و خدمات جدید تا 120 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

در حالیکه معاون وزیر ارتباطات ارزش واقعی مخابرات را رقمی پیرامون 120 هزار میلیارد تومان می‌داند اما شرکت توسعه اعتماد مبین به عنوان سهامدار 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات بلافاصله بعد از چنین اظهاراتی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: ما خریداران اکثریت سهام مخابرات ایران حاضریم برابر همان شرایط خریداری شده از سازمان خصوصی‌سازی در آبان ماه سال 1388 نه تنها به نصف و یک سوم مبلغ اعلامی جنابعالی (معاون برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) که ارزش مخابرات ایران را به میزان 120 هزار میلیارد تومان اعلام فرموده‌اید بلکه به کمتر از آن با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سهام خود را عرضه کنیم و اگر حضرتعالی و همکارانتان در آن عرضه سهام، ما را کمک کنید بسیار متشکر خواهیم شد.

چنین استقبالی از سمت سهامداران مالکیتی مخابرات ایران باعث شد تا سر و صداهای دولت فروکش کند و دیگر صحبتی پیرامون واگذاری ارزان مخابرات مطرح نشود.

حال با گذشت حدود چهار پنج ماه از این موضوع، با توجه به اینکه وزارت ارتباطات تعرفه‌های ارتباطی را تعدیل و به نوعی افزایش نداده است، مدیریت مخابرات برای مدیران آن به امری سخت تبدیل شده که تنها راه برون رفت از این شرایط را همکاری و یاری وزارت ارتباطات می‌بینند.

اسدالله دهناد سرپرست جدید مخابرات ایران با بیان اینکه امروز حقیقتا برای ادامه خدمات خود دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: انتظار داریم وزیر ارتباطات و رگولاتوری با نگاه عالمانه وضعیت قیمت‌ها را ملاحظه کنند و راهی برای برون رفت از مشکلات بیندیشند.

سید مصطفی سید هاشمی نیز روز گذشته با ادبیات خاص و مدیریتی خود، برای اولین بار با سینه‌ای سپر و در برابر استاندار تهران، تنی چند از نمایندگان مجلس، نمایندگان رسانه‌های خبری و کارکنان و کارمندان شرکت مخابرات صراحتا اعلام کرد که آگهی فروش مخابرات را شنبه هفته آینده منتشر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: تا صحبت از خصوصی‌سازی می‌شود بر سر مخابرات می‌زنند در حالیکه مخابرات را زمان خرید، با دو برابر قیمت تابلوی بورس خریداری کردیم.

رئیس هیات مدیره مخابرات ایران بار دیگر اشاره‌ای به محتوای بیانیه شرکت توسعه اعتماد مبین داشت و تصریح کرد: معاون وزیر ارتباطات گفته‌اند که ارزش مخابرات 120 هزار میلیارد تومان است اما ما حاضریم به یک سوم این قیمت و حتی کمتر هم واگذار کنیم.

او خاطر نشان کرد: معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات اظهاراتی پیرامون سرمایه‌گذاری کم مخابرات بعد از خصوصی‌سازی داشته‌اند در حالیکه باید بدانند طی این سال‌ها رقمی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که در هنگام فروش باید این رقم نیز لحاظ شود.

سیدهاشمی با بیان اینکه ما عاشق نگه داشتن این سهام نستیم، ابراز کرد: هر کس می‌خواهد از کنسرسیوم‌ها یا دولت یا کنسرسیوم تامین اجتماعی بیاید با همان شرایط خرید، مخابرات را به او می‌فروشیم.

در حالیکه متولیان بلوک مدیریتی مخابرات حاضر به فروش سهام 100 درصدی خود به متقاضیان شده‌اند اما از همان ابتدای بحث در همایش افتتاح پروژه‌های مخابراتی، برخی مدیران دولتی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به اظهارات تند رئیس هیات مدیره بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور واکنش نشان دادند.

این مدیران دولتی در شبکه‌های اجتماعی غالبا عنوان کردند: حکایت زیانده شدن بزرگترین شرکت پر سود ایران طی 5 سال در سایه سوء مدیریت در این شرکت بوده است.

احتمال می‌رود مدیران دولتی که سوء مدیریت در مخابرات را عامل زیان‌ده شدن آن می‌دانند، همزمان با چاپ آگهی فروش بلوک مدیریتی این شرکت طی هفته آینده دست بکار شده و حداقل در قالب کنسرسیومی که توانایی خرید سهام مخابرات طبق ارزش‌گذاری که توسط معاون وزیر ارتباطات صورت گرفت را داشته باشد، اقدام به چنین کاری کند.

در آذر ماه سال 1388 و در بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران، بلوک سهام پنجاه به‌علاوه یک درصدی شرکت مخابرات ایران توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به ارزش حدود هشت هزار میلیارد تومان خریداری شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-06-16 16:30

دیدگاه‌ها

تصویر محمد کریم اخوبزادگان
کنسرسیوم اعتماد مبین این سهام را بناحق . با تبانی بدست آگرفته و حتی به تعهداتی ناچیز هم که به عهده گرفته عمل نکرده است و بعد از بدست گرفتن شرکت با سومدیریت به این سرمایه عظیم ملی بزرگترین لطمات را وارد کرده است.حرید های رابطه ای انتحاب پیمانکاران قبیله ای و سپردن کار های اجرائی به خویشاوندان رعایت نکردن مقررات در معاملات موجب بالا رفتن هزینه ها و ریان گردیده و به منظور پوشش دادن و محفی کردن این زیانها اقدام به فروش املاک با قیمت بسیار پائین و کاهش سرمایه گذاری و حساب سازی و نشان دادن سود کاذب کرده اند تا ز یان ها اشکار نشود. تقسیم سرمایه شرکت مخابرات بجای سود و نیز از طرفی برداشت های کلان و دادن اقساط از سرمایه شرکت مخابرات بدون اینکه آورده ای از خود بیاورند مخابراتی عقب مانده ایجاد کرده اند و حالا مدعی هستند که حاضرند با یک سوم قیمت براوردی 120 میلیاردی بفروشند و حال اینکه کل آورده اینها یک دهم 120 میلیارد بوده و تازه انهم باید بعلت سو استفاده از سرمایه ملت شرکت را بدبخت کرده اند و باید با این آورده ناچیز هم برای جبران بخشی از خسارت هائی که وارد کرده اند مصادر ه شود نه اینکه بفروشند.
ارسال شده توسط محمد کریم اخوبزادگان در 26 خرداد 94 - 23:03

افزودن دیدگاه جدید