کد مطلب: 

177168
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی:

وایبر با سرور اسراییلی، 12 میلیون کاربر فعال ایرانی دارد!

دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: بیشتر اعتبارات وزارت ارتباطات صرف دسترسی و گسترش زیرساخت های فضای مجازی می‌شود درحالیکه در تولید محتوا ضعف داریم.
وایبر با سرور اسراییلی، 12 میلیون کاربر فعال ایرانی دارد!

به گزارش سیتنا، محمد حسن انتظاری در همایش گرامیداشت روز جهانی ارتباطات که امروز در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، افزود: موضوع فضای مجازی از بعد ایرانی- اسلامی بسیارمظلوم است و هم اکنون تولید محتوا در کشور ضعف دارد و متعلق به شبکه های خارجی است.

وی با اشاره به اعتبار حدود 4 هزار میلیارد تومانی برای گسترش و دسترسی فضای مجازی، گفت: مظلومیت فضای مجازی این است که عاری از بحث فرهنگی گفتمان اصلی کشورمان است، در کشور هم اکنون زیرساخت ها توسعه پیدا کرده است اما چون محتوای خاص خود را نداریم شبکه های خارجی به تولید محتوا می پردازند.

انتظاری افزود: مثلا وایبر که سرور اسراییلی دارد با 10 تا 12 میلیون کاربر در ایران فعالیت می کند و حتی برخی مسئولان نیز وسیله ارتباطاتی آن ها وایبر شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه حدود 42 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر در حوزه نرم افزار و مهندسی برق ازکشورخارج می شوندگفت: این درحالیست که صادرات نرم افزاری کشور ما 200 میلیون دلار و در هند این صادرات به 80 میلیارد دلار می‌رسد.

وی با انتقاد از اینکه در بخش های فرهنگی و حاکمیتی نظارت کافی در فضای مجازی نداریم افزود: ما در این بخش یعنی مقررات مربوط به بخش ارتباطات و دسترسی خلا داریم و باید قواعد و دستور العمل های مبتنی برقانون برای ساماندهی و هدایت یا مدیریت حوزه های اقتصادی اجتماعی یا فناوری و رساندن آن ها به وضعیت مطلوب داشته باشیم.

انتظاری با اشاره به اینکه هیچ شبکه خارجی نمی تواند بدون مجوز کشور دیگر در آن کشور فعالیت کند گفت: اما در ایران بدون هیچ مجوزی می توان تمام شبکه های تلویزیونی دنیا را در اینترنت به راحتی مشاهده کرد و این بارزترین تفاوت در اعمال حاکمیت در فضای مجازی کشور است.

وی افزود: ساختارها و مکانیزم برای فضای مجازی کشور در چهارسطح باید اتفاق بیفتند که شامل سیاستگذاری و هدف گذاری تنظیمی برای رسیدن به وضعیت مطلوب، ایجاد قوانینی برای چارچوب هایی مبتنی برسیاست ها برای تنظیم و هدایت، ایجاد مقررات که محور هدایت، مدیریت و تنظیم را مشخص می کند و بدنه تنظیمی که برای اجرایی نمودن فرایندهای تنظیم مقررات مورد نیاز است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه باید شبکه ملی و داخلی فضای مجازی تقویت شود و گسترش یابد گفت: 95 درصد ایمیل های ایران و 65 درصد اطلاعات کشور درخارج از کشور هاست می شود.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی به دنبال ایجاد یک نظام حکمرانی ملی و داخلی است که درباره این موضوع الان مشکلات زیادی داریم چراکه تولید محتوا در کشور بسیارضعیف است و به همین علت شبکه های خارجی کار را دست می گیرند تا فرهنگ ما نیز مطابق با آن ها تنظیم شود.

انتظاری گفت: در کشور بیش از 40 سازمان قانون گذار در زمینه تعرفه فضای مجازی فعالیت می کنند که برخی از آن ها هم برخلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند، هم اکنون یکی از اهداف شورای عالی فضای مجازی هماهنگی این نهادها و همگرایی آن ها با یکدیگر است.

وی افزود: توسعه پایدار امنیت ملی و ارتقای کیفیت زندگی مردم در دنیای جدید از اهداف شورای عالی مجازی است.

انتظاری با بیان اینکه احتیاج به گفتمان ملی در یک فضای ملی داریم تا هویت ملی خود را حفظ کنیم گفت: فرهنگی که هم اکنون بین جوان های ما رواج پیدا کرده است چالشی اصلی در فضای مجازی است.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما نیز با بیان اینکه اعضای شورای عالی فضای مجازی باید با دید بین المللی و دانش و تجربه کافی در فضای شورای مجازی فعالیت کنند گفت: فضای مجازی را نباید معادل اینترنت تعریف کرد.

سیاهکلی افزود: اگر این دو معادل هم باشند نیازی به گسترش اینترنت نداریم؛ باید درتعاریف و فهم واژگان به تعاریف واحد برسیم هم اکنون دربخش قان ونگذاری فضای مجازی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: اینترنت نمی‌تواند ایجاد اشتغال و کارآفرینی داشته باشد اما توسعه فضای مجازی باعث اشتغال می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-05-18 23:22

افزودن دیدگاه جدید