کد مطلب: 

175413

همه چیز درباره سیم‌کارت کودک

پیش از این فروش سیم کارت به افراد زیر 18 سال ممنوع بود، اما اکنون از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اپراتورهای تلفن همراه مجاز به ارائه سیم کارتهایی مخصوص کودکان و نوجوانان شده‌اند.
همه چیز درباره سیم‌کارت کودک

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، زمستان سال گذشته بود که وزارت ارتباطات برای صیانت از کودکان و نوجوانان در برابر خدمات نسل‌های سوم و بالاتر تلفن همراه، اپراتورها را مکلف به ارائه سیم‌کارت‌های کودک و نوجوان کرد.

اما اینکه سیم کارت کودک چیست و چه تفاوتی با سیم کارتهای معمولی دارد موضوعی است که ممکن است در ذهن بسیاری از مشترکان سوال ایجاد کند.

در زمانی نه چندان دور سیم کارتهای تلفن همراه تنها برای مواردی مانند برقراری تماس یا درنهایت ارسال پیامک کاربرد داشتند، اما اکنون به واسطه ورود اپراتورها به عرصه ارائه اینترنت پرسرعت دیگر شیوه استفاده از تلفن همراه متحول شده و در بسیاری از موارد استفاده از اینترنت برای مشترکان از کارکردهای قدیمی سیم کارت پیشی می‌گیرد.

در چنین شرایطی طبیعی است دسترسی کودکان و نوجوانان به سیم کارتهای معمول می‌تواند نگرانیهایی در میان والدین آنها ایجاد کند. بر همین اساس چند ماهی پس از ورود اپراتورهای غالب کشور به عرصه ارائه خدمات 3G و 4G، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان بخش قانونگذار وزارت ارتباطات اپراتورهای ارتباطی را ملزم کرد تا ظرف مدت شش ماه به ارائه سیم کارتهای مخصوص برای کودکان و نوجوانان بپردازند.

بر این اساس اپراتورها موظف هستند خدمات تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه نظیر صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چند رسانه‌ای و اینترنت یا اضافه کردن برخی قابلیت‌ها چون امکان تماس خانوادگی یا گروهی براساس درخواست مشترک فراهم کنند.

در این زمینه به اپراتورها یادآوری شده که در سیم کارتهای جدید لازم است نحوه نظارت، هدایت و کنترل کودکان توسط اولیای خانواده‌ها، تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل 123 و 110 در صورت مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین ترویج اخلاق و آداب استفاده مسوولانه و شرعی از خدمات و محصولات موبایل باند پهن در راستای رعایت حقوق شهروندی دیده شود.

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره با اشاره به تاکیدات صورت گرفته برای عدم مجوز خرید و فروش سیم کارت به افراد کمتر از 18 سال اظهار کرد: مسوولیت هر سیم کارت به عهده فردی است که سیم‌کارت به نام او به ثبت رسیده باشد.

صادق عباسی شاهکوه همچنین گفت: اپراتورهای موبایل باید در سیم کارتهای مختص کودکان و نوجوانان، ویژگیهایی تعبیه کنند که والدین براساس نیاز فرزندان خود این سیم کارتها را تهیه کرده و در اختیار فرزندانشان بگذارند. همچنین براساس این طرح، اپراتورها می توانند رنجی از شماره‌های قابل واگذاری خود را به کودکان و نوجوانان اختصاص دهند.

اما در مقابل، مشترکان تلفن همراه باند پهن برای این رده سنی نیز دارای مسوولیت‌هایی نظیر حقوقی و مالی خواهند بود. براین اساس مشترکان موظف هستند در صورت فراهم‌سازی امکان استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن موبایل برای فرزندان کودک و نوجوان خود، مسوولیت کاربرد را بپذیرند و بر خدمات‌گیری کودک و نوجوان خود نظارت فعال داشته باشند.

حال در شرایطی که مدتی از مصوبه مذکور و مدت شش ماهه اپراتورها برای ارائه این سیم کارتها می گذرد، از میان اپراتورهای مختلف رایتل موفق به ارائه چنین سیم کارتی شده و خدمات خاصی را در اختیار این قشر قرار داده است.

سیم کارت کودک چیست؟

در واقع سیم کارت کودک اپراتور سوم یک سیم کارت اعتباری رایتل است که تنها امکان استفاده از وب سایتهای ویژه کودکان را فراهم می سازد. با استفاده از سیم کارت کودک، والدین دیگر نگران صرف زمانهای طولانی کودکان خود در فضاهای مجازی که مورد تائید آنها نیست، نخواهند بود چراکه با سیم کارت کودک تنها امکان استفاده از خدمات زیر برای کودکان فراهم شده است:

-کافه رایتل (کارتون و انیمیشن تلویزیونی): دسترسی به حجم وسیعی از کارتونها و انیمیشنهای آرشیوی و محبوب تلویزیون و دیگر رسانه‌ها

-آپارات کودک: مجموعه ای متنوع از کارتونهای ایرانی و خارجی مورد تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

-"نبات": مجوعه ای متنوع از داستان، بازی و سرگرمی

-برنامه های کاربردی "نبات": امکان دانلود این نرم افزار با کلیک بر بنر اصلی وب سایت نبات وجود دارد

-شبکه پویا: مجموعه ای متنوع از انیمیشنهای حوزه کودک و نوجوان و دیگر وب سایت های جذاب حوزه کودک

سیم کارتی تنها برای اینترنت

اما پیش از عید رایتل برای استفاده از این سیم کارتها طرح‌های تشویقی نیز اعمال کرد که بر این اساس علاقمندان می توانستند تا پایان فروردین ماه سال جاری این سیم کارتها را خریداری کرده و از طرحهای تشویقی آنها بهره مند شوند.

مشترکان برای خرید این سیم کارتها می‌توانند با مراجعه به صفحه وب‌سایت رایتل نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند تا سیم کارت خریداری شده پس از مدتی از طریق پست و بدون دریافت هزینه به آدرس ثبت شده ارسال شود.

بنا بر اعلام رایتل، با خرید این سیم کارت، سرعت استفاده از اینترنت برای سیم کارت کودک، منطبق با سرعت تائید شده برای سیم کارت والد خواهد بود.

همچنین سیم کارت کودک تنها امکان استفاده از سرویس دیتا در سایتهای ذکر شده را دارد و خدمات دیگر شامل سرویس مکالمه و پیامک برای سیم کارت کودک درحال حاضر مسدود است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-27 16:37

افزودن دیدگاه جدید