کد مطلب: 

172938

سیم‌کارت‌های دزدی را به راحتی سند بزنید!

این روزها که مسئولان بخش ارتباطی کشور به دنبال سامان‌دهی وضعیت سیم‌کارت‌های جعلی موجود در بازار هستند گویا روزنه‌های دیگری نیز در این بخش وجود دارد که برای کشف آنها کافی است ذره‌بین به دست شد.
سیم‌کارت‌های دزدی را به راحتی سند بزنید!

به گزارش سیتنا، خبرگزاری تسنیم، نوشت: مدتی است که ارسال پیامک‌های ثبت اطلاعات هویتی مالکان سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل با توجه به اینکه برخی مشترکان از قدیم سیم‌کارتی را خریده‌اند که کارت ملی در آن زمان وجود نداشته، شروع شده است.

پیش از این گفته شده بود که مشترکان بدون کد ملی در سامانه اپراتورهای موبایل تا 22 بهمن ماه قطع می‌شوند اما بعد از موعد زمانی گفته شد که برای رفاه حال این دست از مشترکان، خطوط‌شان یکطرفه می‌شود تا اطلاعات‌شان را از طریق پیامک در سامانه ثبت کنند و مجبور نباشند به شکل حضوری در دفاتر امور مشترکان صف بکشند.

هرچند گفته شده برخی مشترکان یکطرفه شده‌اند اما تا امروز تجربه‌ای در این زمینه کشف نشده و شاید این موضوع به دلیل یکطرفه شدن تدریجی خطوط جعلی باشد و هنوز فراگیر نشده است.

با این حال برای برخی مشترکان سوالاتی پیش می‌آید از این دست که اگر سیم‌کارت را بدون انتقال سند یا به شکل دستی از دوست، آشنا یا غریبه‌ای خریداری کرده باشند و به کد ملی آنها دسترسی نداشته باشند باید چکار کنند؟

جواب این سوال تا یک هفته پیش این بود که هیچ راهی جز پیدا کردن مالک اصلی نیست اما این روزها ظاهرا حجم سیم‌کارت‌های جعلی به اندازه‌ای است که پاسخ را دچار تغییر و تحولی عجیب کرده است.

کارشناس بخش موبایل یکی از مراکز مخابراتی که در صورت قطعی سیم‌کارت‌های همراه اول قادر است با ارائه مدارک مانند دفاتر امور مشترکان، سیم‌کارت را فعال کند در پاسخ به این سوال گفت: اگر سیم‌کارت اعتباری دارید جای هیچ نگرانی نیست اما اگر مشترک 0912 یا دائمی هستید حتما باید مالک اصلی را به همراه خود برای وصل مجدد سیم‌کارتی که احیانا ممکن است قطع شود، داشته باشید.

وی حتی در پاسخ به این سوال که من حتی سند سیم‌کارت اعتباری را هم که به نام فرد دیگری است به همراه ندارم، آیا باز هم می‌توانید فعال کنید؟، گفت: بله مشکلی نیست.

این کارشناس بخش موبایل یکی از مراکز مخابراتی تهران اذعان کرد: شما کافی است تا سیم‌کارت‌تان را در پوکه (بدنه سیم‌کارت)  قرار دهید و کپی از آن بگیرید و با کپی کارت ملی به مرکز مخابراتی بیاورید تا سیثم‌کارت به نام‌تان شود.

جالب است در حالی این سیم‌کارت به نام فرد بدون سند می‌خورد که ممکن است مالک اصلی راضی نباشد یا حتی در بدبینانه‌ترین حالت سیم‌کارت دزدی باشد.

اما این خانم کارشناس برای این بخش هم پاسخ داشت و در این باره گفت: ما برای سند زدن بدون حضور مالک از شما تعهد می‌گیریم به همراه امضا و اثر انگشت تا اگر زمانی مالک اصلی به سراغ سیم‌کارتش آمد یا حتی دزدی بود، شما قابل پیگیری باشید.

با توجه به اینکه بسیاری از مشترکان موبایل‌های اعتباری در هنگام دزدیده شدن سیم‌کارت و گوشی‌شان بیشتر به دنبال گوشی هستند تا سیم‌کارت و به عواقب سوء استفاده از سیم‌کارت آگاه نیستند، دزدان با خیال راحت می‌توانند سیم‌کارت به نام خود بزنند و بعد از اینکه حتی دست‌شان رو شد مدعی شوند که آن را از فرد دیگری به شکل دستی خریداری کرده و در مراکز مخابراتی به نام زده‌اند.

هدف از دریافت کد ملی مشترکان سیم‌کارت‌های جعلی، سامان‌دهی این وضعیت است اما ظاهرا باید در آینده‌ای نزدیک شاهد جرائم دیگری در این حوزه باشیم.

البته ناگفته نماند وقتی سند زدن بدون حضور مالک با قطعیت مطرح می‌شود یعنی پیش از این هم چنین کاری انجام می‌شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-15 21:50

افزودن دیدگاه جدید