کد مطلب: 

172010

چطور گوگل در پرجمعیت ترین کشور جهان مسدود شد؟

بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان و ماه‌ها اختلال سایت گوگل در کشور چین مسدود شد تا کاربران اینترنت در این کشور دنبال موتور جستجوی دیگری باشند. اما گوگل اولین سایت مهم مسدود شده در چین نیست.
چطور گوگل در پرجمعیت ترین کشور جهان مسدود شد؟

به گزارش سیتنا، مهر نوشت: بسیاری از کشور‌ها از در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مردم خود در شبکه های اجتماعی و سایت خدمات دهنده خارجی می ترسند و سعی دارند نمونه مشابه داخلی را برای امنیت کاربران خود بسازند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که چین در تلاش است با این اقدامات نفوذ گوگل را در کشورش کم کند.

کشور چین پیشرفته‌ترین مکانیزم فیلترینگ در جهان را دارد به طوری‌که از آن به عنوان «دیوار آتش عظیم چین» یاد می شود که تاکنون توانسته بسیاری از سایت های پربازدید جهان را از بازدید جمعیت میلیاردی خود محروم کند تا فیلتر سایت های پربازدید توسط چین برای مدیران این سایت ها مشکل بزرگی باشد. اما چینی ها تاکنون چه سایت هایی را در کشورشان مسدود کردند؟

گوگل

تقریبا می توان گفت هر سرویس جدید گوگلی که راه اندازی می شود چینی ها بلافاصله برای مسدود کردن آن دست به کار می شوند. در جولای 2011 درست زمانی که گوگلی ها شبکه اجتماعی خود یعنی «گوگل پلاس» را رونمایی کردند این سایت در چین فیلتر شد. پیش از این نیز گوگل در اعتراض به سانسورهای بی شمار اینترنتی در چین دفتر خود را تعطیل کرد. مدیر اجرایی گوگل در این کشور تا به حال چندین بار از وضعیت آزادی اینترنت در چین در مصاحبه های خود انتقاد کرده است. پیش از این یوتیوب و توییتر نیز در سال 2009 در چین فیلتر شدند.

فیسبوک

گوگل پلاس اولین شبکه اجتماعی نبود که در چین مسدود شد. پیش از این پر جمعیت ترین شبکه اجتماعی جهان یعنی فیسبوک در چین مسدود شد تا دست کاربران چینی به این سایت نرسد. فیسبوک در سال 2008 فیلتر شد و اعتراضات زیادی را از سوی کاربران این کشور به همراه داشت. یکی از دلایل فیلتر این سایت برای چینی ها انتشار گسترده اعتراضات «اویغورها» اقلیت مسلمان چین در این سایت گفته می شود.

اینستاگرام

این سایت یک شبکه اجتماعی عکس است. در این سایت کاربران می توانند عکسهایی را که با تلفن همراه خود می‌گیرند با دوستان خود در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. اینستاگرام از معدود سایت های خارجی است که در چین فیلتر نشده بود اما بعد از تظاهرات گسترده مردم هنگ کنگ و انتشار عکس های آن در این سایت، دولت چین در 19 سپتامبر امسال تصمیم به مصدود کردن این سایت گرفت.

وردپرس، بلاگ اسپات

از میان سرویس دهندگان وب در اینترنت دولت چین «بلاگ اسپات» و « وردپرس»را فیلتر کرد. این دوسایت به ترتیب در سالهای 2009 و 2011 فیلتر شدند. تا دست مردم چین از این دوسایت کوتاه شود. به نظر می رسد چینی ها اصلا دوست دارند که مردمشان برای انتشار مطالب در صفحات وب سراغ سرویس دهندگان خارجی بروند.

بی بی سی

از میان سایت های خبری و خبرگزاری های خارجی چینی ها ترجیح دادند در اکتبر امسال سایت بی بی سی را هم مسدود کنند تا از دست اخبار این رسانه خارجی و تحلیل هایش خلاص شوند.

ویمئو، آل مووی، فلیکر

از دیگر سایت های مسدود شده توسط دولت چین سایت های اشتراک و دانلود فیلم و عکس « ویمئو»، «آل مووی» و «فلیکر» هستند. که به ترتیب در سال های 2009، 2013 و 2014 فیلتر شدند.

به جز این ها سایت های خارجی زیادی وجود دارد که چینی ها آن ها را مسدود کردند تا ثابت کنند حواسشان به محتویات نامناسب این سایت ها برای مردمشان هستند و احتمالا اینکه بفهمانند «دیوار آتش عظیم» قوی تر از این حرف‌هاست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-01-02 22:15

افزودن دیدگاه جدید