کد مطلب: 

273990

تخمین قد افراد از طریق ابعاد دست

پژوهشگران در یک مطالعه با بررسی ۹۸ جسد در پزشکی قانونی، معادلاتی را برای تخمین قد افراد از روی ابعاد دست (طول و پهنا) و همچنین اثر باقی‌مانده از دست، پیشنهاد کردند.
تخمین قد افراد از طریق ابعاد دست

به گزارش ایسنا، تعیین قد افراد در تشخیص هویت، اهمیت زیادی دارد و در مواردی که با اجساد مثله شده مواجهه صورت می‌گیرد، عدم اطلاع از قد افراد، فرآیند تشخیص هویت را بسیار دشوار می‌کند.

اندازه بخش‌های مختلف بدن، تحت تاثیر ویژگی‌هایی مثل جنسیت، سن، وضعیت تغذیه و نژاد هستند.  با توجه به اختلافات نژادی در جمعیت‌های مختلف و تفاوت در خصوصیات فیزیکی و بدنی، لازم است در هر جامعه مطالعات و بررسی خاص آن جامعه انجام شود.

قد را می‌توان با دو روش آناتومیکال و محاسبه عددی تخمین زد. در روش محاسبه عددی با توجه به طول استخوان‌های مختلف در اندام‌های فوقانی یا تحتانی با استفاده از رابطه‌های ریاضی، می‌توان به تخمین اندازه قد رسید که این اندازه برای سایر افراد در همان جمعیت قابل تعمیم است.

استفاده از این روش در مواردی مثل تشخیص هویت در تحقیقات جنایی پزشکی قانونی و همچنین تشخیص قد افراد کم‌توان و ناتوان، می‌تواند کمک کننده باشد. بر همین اساس پژوهشگران در یک مطالعه به تخمین طول قد با استفاده از ابعاد دست و اثر باقی‌مانده از دست (هند پرینت) در اجساد بالغین شهر اهواز پرداختند.

برای انجام این تحقیق که در سال ۱۳۹۹ انجام شد، ۹۸ جسد افراد سالم بالغ بین ۱۸ تا ۴۰ سال مقیم شهر اهواز بررسی شدند. در این بررسی، ۲۶ زن و ۷۲ مرد مورد ارزیابی قرار گرفتند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که بین طول دست و پهنای دست افراد همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین در این تحقیق یک مدل برای پیش‌بینی قامت افراد به‌ دست آمد.

بر اساس بررسی‌های این مطالعه با لحاظ کردن تفکیک جنسیتی و سنی افراد، معادلاتی برای تعیین قد، برآورد شد که به شرح زیر است:

تخمین قد افراد از طریق ابعاد دست

یافته‌های این تحقیق حاکی از این بود که ابعاد دست (طول و پهنای دست) می‌تواند در تخمین قد افراد مورد استفاده قرار گیرد و معادله پیشنهاد شده در این مطالعه می‌تواند برای برآورد قامت افراد بر اساس معیارهای فوق در پزشکی قانونی مورد استفاده قرار گیرد.

البته باید توجه داشت که پژوهشگران این مطالعه انجام مطالعات بزرگ‌تری را با در نظر گرفتن گروه‌های دیگر سنی پیشنهاد می‌کنند. 

در انجام این تحقیق کریم عطاشنه از دانشکده پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی جندی شاپور اهواز، به همراه فرزاد حسینی و فرخنده جمشیده؛ پژوهشگران گروه پزشکی قانونی و مسمومیت‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی جندی شاپور اهواز با یکدیگر مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، بهار سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «تخمین طول قد از روی ابعاد دست و اثر باقی‌مانده از دست (هندپرینت)» در مجله پزشکی قانونی ایران منتشر شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2022-11-06 18:27

افزودن دیدگاه جدید