کد مطلب: 

273974

رویش مجدد مو و درمان طاسی با هوش مصنوعی

محققان با استفاده از هوش مصنوعی نوعی جدید از آنزیم تقلیدی نانو (نانوزیم) تولید کرده‌اند که می‌تواند از طریق کاهش رادیکال‌های آزاد اکسیژن، به رویش مجدد مو و مقابله با طاسی یاری برساند.
رویش مجدد مو و درمان طاسی با هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا، بسیاری از مردم آرزو دارند که بتوانند موهای از دست رفته خود را بازیابی کنند. اکنون دانشمندان از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ترکیباتی استفاده‌ کرده‌اند که می‌توانند عوامل طاسی را در پوست سر خنثی کنند.

این محققان یک نمونه مفهومی از سوزن میکرو (microneedle) را ساختند و نشان دادند که می‌تواند به طور موثر موجب بازیابی مو در موش‌ها بشود.

بیشتر کسانی که به ریزش شدید مو دچار می‌شوند، به ریزش ارثی مو (androgenic alopecia) مبتلا هستند که با عنوان طاسی الگوی مردانه یا زنانه نیز شناخته می‌شود. در این شرایط، فولیکل‌های مو توسط اندروژن‌ها (androgens)، التهاب یا وفور بیش از حد عناصری مانند رادیکال‌های آزاد اکسیژن، لطمه می‌بینند. زمانی که میزان رادیکال‌های آزاد اکسیژن بیش از حد زیاد باشد، می‌توانند آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان بدن را تحت فشار بگذارند.

یکی از این آنزیم‌ها «سوپراکسید دیسموتاز» (superoxide dismutase) است و محققان به تازگی نمونه‌ای تقلیدی از این آنزیم را با نام «نانوزیم» (nanozymes) ساخته‌اند. اما تاکنون اینها برای از میان بردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن خیلی خوب نبوده‌اند. از این رو، «لینا وانگ»، «ژیلینگ ژو» و همکاران آنها این مساله را بررسی کردند که آیا یادگیری ماشینی -نوعی از هوش مصنوعی- می‌تواند به طراحی یک نانوزیم بهتر برای درمان ریزش مو کمک کند.

آنها برای ساخت نانوزیم‌ها از ترکیبات شبه‌فلزی تیفوستات (thiophosphate) استفاده کردند. آنها مدل‌های یادگیری ماشینی را در مورد ۹۱ نوع مختلف از این ترکیبات آزمایش کردند و این تکنیک‌ها را پیش‌بینی کردند که ترکیب MnPS۳ قوی‌ترین توانایی مشابه سوپراکسید دیسموتاز (SOD) را دارد.

در مرحله بعدی ورقه‌های نانویی از این مواد روی پوست سر مورد آزمایش قرار گرفت و در آزمایش های اولیه این ورقه‌های نانویی سطح رادیکال های آزاد اکسیژن را به میزان زیادی کاهش داد بدون اینکه صدمه‌ای به آن وارد کند.

این تیم تحقیقاتی بر اساس این نتایج، سوزن‌های میکرویی از جنس MnPS۳ آماده کرد و در مورد موش ها به تحقیق پرداخت و ظرف مدت ۱۳ روز مشاهده کردند که حیوانات موهای زخیم‌تری پیدا کردند و پشت آنها موهای بیشتری پیدا کرده است. محققان می‌گویند این مطالعه راه را برای درمان نانوزیمی بر اساس متدهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای بازیابی مو در افراد طاس هموار کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 4
2022-11-06 07:49

افزودن دیدگاه جدید