کد مطلب: 

273439

اینترنت استارلینک در ایران

با داغ شدن موضوع دسترسی به اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران، سودجویان هم به تکاپو افتاده و از مسیرهای غیرقانی و قاچاق این تجهیزات را به کشور وارد کرده و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند. کاربران هم با پرداخت چند ده میلیون تومان این تجهیزات را خریداری می‌کنند، در حالی که بخش زیادی از این تجهیزات دسترسی، تقلبی است و در شبکه‌ی استارلینک هم تعریف نشده است.
اینترنت استارلینک در ایران

به گزارش خبرنگار سیتنا، پس از آنکه ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در پاسخی توییتری پیرامون آخرین وضعیت دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در ایران، اعلام کرد که هم اکنون تعدادی ترمینال‌ دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است، فروش تجهیزات قاچاق دسترسی به این شبکه در کشور افزایش یافته است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با هدف فراهم کردن ارتباط ماهواره‌ای به مناطق دورافتاده راه‌اندازی شده و طرحی جاه‌طلبانه از شرکت اسپیس ایکس برای راه‌اندازی مجموعه‌ای از ماهواره‌ها است. استارلینک روی یک فناوری خدمات اینترنت ماهواره‌ای کار می‌کند که برای دهه‌های پیشین نیز وجود داشته‌ اما فراگیر نبوده‌ است. یک سیستم ماهواره‌ای که به جای استفاده از فناوری کابل، مانند فیبرنوری، برای انتقال داده‌های اینترنتی از سیگنال‌های رادیویی از طریق خلاء فضا استفاده می‌کند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز 30 شهریورماه در حاشیه جلسه هیات دولت پیرامون فعالیت استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره ای در ایران، گفته بود: ضوابطی برای اپراتورهای داخلی در شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شده است تا چنانچه نیاز باشد، این اپراتورها با رعایت ضوابط بتوانند از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به صورت قانونی استفاده و در اختیار مشترکین قرار دهند.

وی ادامه داد: اگر بخواهند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران بدهند، باید ضوابط کشورمان را رعایت کنند و بعید میدانم به این زودی این خدمات در ایران فعال شود چون سرویس آن کامل نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: با توجه به قوانین بین المللی و شرایط شبکه ای آنها که کامل نیست و ضوابط داخلی ما، بسیار بعید است به این زودی ها امکانش باشد.

سه روز بعد در روز دوم مهرماه پس از جدی شدن ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، سایت این شرکت روی اکثر اپراتورهای همراه و ثابت فیلتر شد.

دستگاه استارلینک در آمریکا با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد، این در حالی است که برخی از سایت‌های ایرانی و کانال‌های تلگرامی سال گذشته ادعا کرده بودند که این دستگاه‌ها را در اختیار دارند و با قیمت ۲۹۸ دلار به فروش می‌رسانند. البته این ادعا خیلی زود تکذیب شد و کارشناسان حوزه فناوری اعلام کردند که این تجهیزات مورد ادعای سایت‌ها، تقلبی هستند.

در حال‌ حاضر، کاربران عادی برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای، باید ماهانه ۹۹ دلار پرداخت کنند. البته ۴۹۹ دلار نیز برای خرید تجهیزات اولیه از قبیل روتر و بشقابک استارلینک نیاز است. در همین حال برخی کانال‌های تلگرامی اعلام کردند که به صورت قاچاق تعداد محدودی تجهیزات استارلینک وارد ایران کرده‌اند. آن‌ها این تجهیزات را به قیمت ۶۰۰ دلار به فروش می‌رساندند که البته مشخص نیست این تجهیزات هم اصل است یا تقلبی!
فروش تجهیزات استارلینک در ایران از 32 تا 60 میلیون تومان!

به گزارش سیتنا، از آنجایی که تجهیزات به صورت غیرقانونی وارد می‌شود، هزینه آن طبق نرخ آزاد ارز محاسبه می‌شود و قیمت های متغیری نیز در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود.

در نهایت باید گفت که علی رغم آنکه خرید و فروش تجهیزات دسترسی به اینترنت استارلینک در ایران غیرمجاز و ممنوع است اما این تجهیزات به صورت قاچاق وارد کشور شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ در همین حال باید تاکید کرد که اگرچه کاربران هزینه‌های چند ده میلیونی برای دسترسی به اینترنت استارلینک پرداخت می‌کنند بخش زیادی از این تجهیزات دسترسی، تقلبی است و در شبکه‌ی استارلینک تعریف نشده است.

انتهای پیام

گزارش از زهرا رحیمی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (4 رای)
سیتنا 1
2022-10-20 15:09

افزودن دیدگاه جدید