کد مطلب: 

272713

آیا محل زندگی و شهادت امام رضا (ع) با هم فرق داشت؟

حضرت امام رضا علیه السلام در مشهد زندگی می کردند یا در مرو؟ اگر در مرو زندگی می کردند چگونه در هنگام شهادت مشهد بوده اند؟
آیا محل زندگی و شهادت امام رضا (ع) با هم فرق داشت؟

به گزارش سیتنا و بر اساس روایات تاریخی، امام رضا(ع) بعد از قبول ولایتعهدی مأمون و ورود به خراسان، به مرو مرکز خلافت رفت. مقام ولایتعهدی مأمون که با شعار «الرضا من آل محمد» صورت گرفت، به طور رسمی در ماه رمضان سال ۲۰۱ هجری قمری اعلام شد. اما این ولایتعهدی طولی نکشید و مأمون بعد از به شهادت رساندن وزیر خود در سرخس و به روایتی دیگر در توس با انگور زهرآلود، دستور داد پیکر مطهر ایشان را در قریه‌ی سناباد توس در «دارلاماره حمید بن قحطبه طایی» به خاک بسپارند.

دارالاماره و یا باغ حمید بن قحطبه طایی، در دهکده‌ی سناباد، دژ نظامی بوده که تاریخ ساخت آن به قبل از اسلام می‌رسید. با مرگ هارون و دفن وی در این محل، دارالاماره به بقعه‌ی هارونیه شهرت یافته بود.

مأمون برای تبرئه‌ی خود از اتهام به شهادت رساندن امام(ع) فرمان داد تا پیکر حضرت رضا(ع) را در بقعه‌ی هارونیه، نزدیک قبر پدرش به خاک بسپارند.

مورخین معتقدند اصل بنای داخلی تالار دارالاماره، معبد(آتشکده) بوده است که پس از دفن هارون به دستور مأمون تخریب و به سبک معماری خراسان و به صورت چهار دیواری ساده با گنبدی کم‌خیز احداث شد.

این مکان بعد از دفن امام رضا(ع) از سوی شیعیان و علویانی که تعداد آن‌ها در میان خراسانیان کم نبود، به مشهدالرضا تغییر نام یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-09-27 10:53

افزودن دیدگاه جدید