کد مطلب: 

272203

مشاهده «چکچک ایرانی دم سرخ» در کردستان

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان اظهار کرد: برای نخستین بار پرنده‌ای با نام چکچک ایرانی دُم سرخ توسط محیط بانان منطقه حفاظت شده بیجار مشاهده و رکورد و در سایت پرنده نگری کشور ثبت شد.
مشاهده «چکچک ایرانی دم سرخ» در کردستان

به گزارش سیتنا، اقبال حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه زیستگاه این پرنده در دره ها و شیب های کوهستانی و تپه ماهورهای سنگی است، اضافه کرد: منطقه حفاظت شده بیجار با توجه به تنوع مناسب زیستی با دارا بودن شرایط لازم به محل مناسبی برای مشاهده پرندگان مختلف و دیگر جانداران تبدیل شده است.

وی افزود: چکچک ایرانی(چکچک دم سرخ) حداکثر ۱۵ سانتی متر طول دارد روی تنه خاکستری تیره، با دمگاه و کناره دُم به رنگ نارنجی قرمرو زیر بالها کمرنگ است البته در جنس نر با گلوی سیاه و خط چشم نخودی مشاهده می شود.

منطقه حفاظت شده بیجار با مساحت حال حاضر حدود ۳۲ هزار هکتار از قدیمیترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار بارزشی بوده و گونه شاخص آن قوچ و میش ارمنی می باشد در این منطقه تاکنون ۱۹ گونه پستاندار، ۱۱ گونه خزنده، ۷۵ گونه پرنده ،۵ گونه ماهی و ۱۳۷ گونه گیاهی شناسایی شده است.

وجود دو اثر بارز فرهنگی و باستانی قلعه قم چقای و قلعه چشمه سنگین از شاخصه های این منطقه است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-09-09 01:13

افزودن دیدگاه جدید