ستاره‌شناسان ادینبرو دورترین کهکشان را شناسایی کردند

رصد جدید تلسکوپ جیمز وب، یک کهکشان را نشان داده است که تنها ۲۳۵ میلیون سال پس از مه‌بانگ وجود داشته است و در فاصله ۳۵ میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. داده‌های اولیه این تلسکوپ به اخترشناسان ادینبرو این امکان را داده تا دورترین کهکشانی را که تاکنون شناخته شده است، پیدا کنند.
ستاره‌شناسان ادینبرو دورترین کهکشان را شناسایی کردند

به گزارش سیتنا، مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک کهکشان را در فاصله 35 میلیارد سال نوری از زمین نشان داده است. یافته‌ها حاکی از آن است که این کهکشان با نام CEERS-93316، تنها 235 میلیون سال پس از مه‌بانگ وجود داشته است.

دنیاهای دور

قبل از اینکه داده‌های جدید تلسکوپ در دسترس قرار گیرد، دورترین کهکشانی که تاکنون شناسایی شده، GN-z11 بود که حدود 32 میلیارد سال نوری از زمین فاصله داشت.

اعضای تیم تحقیقاتی این کشف جدید، محققانی از دانشگاه ادینبرو (Edinburgh) هستند که فهرستی از مشاهدات اولیه جیمز وب را جهت بررسی عملکرد درخشندگی کهکشان‌هایی که اندکی پس از مه‌بانگ شکل گرفتند، گردآوری کردند. هیچ‌یک از اعضای این گروه پژوهشی، انتظار رصد دورترین کهکشان شناخته‌شده را نداشتند؛ به همین علت، این کشف جدید یک اتفاق خوشایند و مسرت‌بخش است.

این گروه شامل دانشمندانی از دانشگاه منچستر، دانشگاه سوربن، فرانسه، دانشگاه کپنهاگ، دانمارک، و دانشگاه ایالتی سونوما، ایالات متحده بود.

سوفی جول و کلارا پولاک، دانشجویان مقطع کارشناسی فیزیک، هنگام انجام پروژه‌های تابستانی در مؤسسه نجوم دانشگاه، تصویری رنگی از کهکشان تازه کشف‌شده، ثبت و منتشر کردند.

تخمین زده می‌شود این جرم آسمانی در حدود 35 میلیارد سال نوری از زمین فاصله داشته باشد؛ همچنین این یافته در حدود سه میلیارد سال نوری دورتر از GN-z11، دورترین کهکشان قبلی که توسط دانشمندان شناسایی شده بود، قرار دارد.

کالوم دانان، دانشجوی دکترای اخترفیزیک از دانشکده فیزیک و نجوم، گفت: «ما از تلسکوپی استفاده می‌کنیم که دقیقاً برای انجام این کار طراحی شده و این یک اتفاق شگفت‌انگیز است. چنین شرایطی به ما این امکان را می‌دهد که نحوه شکل‌گیری اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها در بیش از 13.5 میلیارد سال پیش را کشف و مشاهده کنیم. بدون شک، این تازه شروع بسیاری از مشاهدات مهمی است که با استفاده از این ابزار در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده انجام خواهد شد».

2022-07-31 07:20