کد مطلب: 

270437

در مورد آهوی خون‌آشام سیبری چه میدانید؟

«آهوی خون‌آشام سیبری» آهوی کوچکی بومی اقصی‌نقاط سیبری در روسیه است که دو دندان تیز بلند به سبک «دراکولا»، خون‌آشام افسانه‌ای دارد، و به همین دلیل هم در فرهنگ عامه به آهوی خون‌آشام مشهور شده است.
در مورد آهوی خون‌آشام سیبری چه میدانید؟

به گزارش سیتنا، فقط نوع نر این آهو دارای دندان‌های خون‌آشام‌مانند است، که هرکدام آنها می‌توانند تا ده سانتی‌متر رشد کنند. زیست‌شناسان می‌گویند این دندان‌ها در حقیقت جایگزین‌ «شاخ»هایی شده‌اند که این آهوان از دست داده‌اند، و تنها برای ترساندن حریف، احتمالا به منظور قلمرویابی و در زمان جفت‌گیری، از آنها استفاده می‌کنند.

آهوی خون‌آشام در واقع یکی از معدود حیواناتی است که «مُشک» تولید می‌کند، که ماده خوش‌بویی است که در نافه آن موجود است. وزن این حیوان حدود 10-15 کیلوگرم است، و به ندرت بیش از یک متر طول دارد. این ابعاد آهوی مذکور را به کوچک‌ترین آهوی دنیا تبدیل می‌کند.

جهش این جانور بردی باورنکردنی دارد. پاهای جلویی آن کوتاه‌تر از پاهای عقبی است و تقریباً شبیه خرگوش است، و این حیوان را قادر می‌سازد تا مسافت‌های طولانی حتی به طول هفت متر بپرد. آهو همچنین می‌تواند جهت دویدن خود را به سرعت تغییر دهد، سرعت خود را کاهش دهد، بچرخد و در صورت لزوم به عقب بجهد. تعادل آن به حدی است که حتی روی تخته سنگ صاف هم نمی‌لغزد.

سکونت‌گاه طبیعی آهوی خون‌آشام کوه‌های آلتای و سایان در سیبری، خاور دور، شرق چین و مغولستان است. دشمن اصلی آن شکارچیان غیرقانونی هستند که به خاطر مشک نافه آن، بی‌رویه آهو را شکار می‌کنند. مشک این آهو دارویی بسیار محبوب در طب سنتی است، و علاقمندان به آن معتقدند به درمان صدها بیماری از مالیخولیا گرفته تا سرطان کمک می‌کند.

از آنجایی که این جانور در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کند، داده‌ها درباره جمعیت آن بسیار غیردقیق است. برخی از دانشمندان معتقدند که آهوی خون‌آشام به سرعت در حال انقراض است، در حالی که برخی دیگر می‌گویند جمعیت آن کمابیش پایدار است. امروزه تعداد این آهوها در طبیعت بین سی هزار تا چهارصد هزار راس تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2022-07-16 00:52

افزودن دیدگاه جدید